Cultuur, Lokaal, Recensie, Tentoonstelling, Schilderkunst, Antwerpen, Galerie De Zwarte Panter, Benjamin Demeyere -

De picturale absurditeit van Benjamin Demeyere

ANTWERPEN - Benjamin Demeyere combineert in zijn nieuwe tentoonstelling in de Antwerpse Hoogstraat nogal wat verschillende picturale stijlen die hij mengt al naargelang de verschillende facetten van het onderwerp aan bod komen.

dinsdag 17 juli 2012 14:30
Spread the love

Zo zijn er een aantal pictogrammen, eenvoudige gestileerde beelden ter vervanging van een boodschap of tekst, die eigenlijk het beeldende communicatiemiddel bij uitstek zijn. Dit komt omdat hier het beeld en de boodschap op een zeer directe manier samenvallen.

“Want in ruil voor gehoorzaamheid en het deel van je vrijheid dat je ervoor moet opgeven, krijg je bescherming”, zegt Benjamin Demeyere.

Rooddopje

Maar er is ook de reeks ‘Rooddopje’ waarin Benjamin aangeeft dat in ruil voor gehoorzaamheid, er ook niets gebeurt. Rooddopje, alias Roodkapje, bezoekt de grootmoeder, praat niet tegen de wolf en keert braaf terug naar huis.

Gehoorzaamheid betekent echter ook macht. Zo zie je in de galerie bijvoorbeeld een aantal werken waarbij een schilder een portret van de voormalige koning Boudewijn maakt. Of een werk vol gekloonde vlaggen met telkens een haas erop.

Ook een kerktoren duikt hier en daar op. Gehoorzaamheid heeft volgens Demeyere ook met seks te maken. Drie geboeide mannen maken smekende gebaren naar een verlepte deerne met een zweep in de hand.

Patroon

Details zijn essentieel en van een onmiskenbare waarde in het oeuvre van Benjamin Demeyere. Ze typeren zijn personages. Alles heeft een betekenis en staat steeds op zijn plaats. Een rolex, een zebrapad, de woorden ‘Fuck you’, …

Het patroonachtig motief is ook van belang: naargelang het verschillende motief wordt er een ander patroon gebruikt.

Futuristisch

Bejamin Demeyere speelt hier een bijna futuristisch spel met de absurditeit der regels en onderlijnt dit in deze tentoonstelling sterk door de manier waarop alle werken in die wisselende schilderkunstige stijlen in één overkoepelde tentoonstelling worden geïntegreerd en het belang van de bewust gecreëerde en noodzakelijke chaos wordt onderstreept. Dit alles los van het gegeven om verhalen te creëren.

Praktisch:
 

‘L’obéssance’ van Benjamin Demeyere – Galerie De Zwarte Panter – Hoogstraat 70-72-74 – 2000 Antwerpen

Van zondag 1 juli tot en met zondag 1 september 2012. De galerie is gratis toegankelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 18 uur. Gesloten op 9-10-11 en 12 augustus 2012.

take down
the paywall
steun ons nu!