Interview, België, Internet, Technologie, Social media, Nieuwe media, Tablet, Iphone -

“De krant als een gedrukt vehikel voor actualiteit is niet meer van deze tijd”

Betekent de opkomst van de sociale media de doodsteek voor de traditionele media? Hoe moeten ze ermee omgaan? En wat is de ideale mediamix? Jo Caudron is oprichter van het nieuwe mediabedrijf Dear Media. Hij is al 17 jaar actief als internetadviseur en gespecialiseerd in nieuwe media.

woensdag 7 april 2010 15:54
Spread the love

Jo Caudron werd onlangs door de Katholieke Hogeschool Mechelen uitgenodigd voor een lezing over nieuwe media. Na afloop stelden we hem enkele vragen.

Wat is de invloed van sociale media op de klassieke media?

“De invloed is heel groot. Er is niet enkel de invloed van sociale media, maar van een hele reeks op elkaar inhakende wijzigingen in de media. De nieuwe media gingen digitaal en werden interactief. Ze werden daardoor ook sociaal. We nemen controle over waar, hoe en wanneer we media consumeren.”

“Als je dat allemaal optelt, heeft dat een enorme impact op de klassieke media die gewoon zijn om heel statisch van boven naar beneden te werken. Er was geen feedback mogelijk. Als je daar heel je businessmodel op hebt gebouwd, tja … Als de spelregels veranderen en je past je er niet aan aan of je staat er niet bij stil, dan kom je vroeg of laat in de problemen.”

“Sociale media zijn op zich in een mediacontext enkel een verrijking. Neem het voorbeeld van de de radiozender MNM. Vanuit de studio wordt er opgeroepen om naar de site te gaan. Mensen kunnen er commentaar geven op items die op de radio zijn geweest en op de site staan. De presentatoren kunnen daar dan inspelen op de radio. Voor hen verrijkt dat enkel de radio-ervaring en is het niet noodzakelijk bedreigend.”

Hoe gaan de klassieke media volgens jou om met deze nieuwe media?

“Het gros van de klassieke media heeft zich tot voor kort een beetje afzijdig van gehouden. Pas sinds een jaar zijn ze zich ervan bewust dat het dramatisch aan het veranderen is. Er is paniek bij veel van die spelers.”

“Tot een jaar geleden hebben ze allemaal gedaan wat de muziekindustrie tien jaar geleden ook deed. Zo van ‘it can’ t happen here, wij zijn veilig, we zijn groot en doen dit al jaren‘. En ze hebben zo veel dingen aan zich laten voorbijgaan.”

“De klassieke media hebben zich onder andere nooit de basisvraag gesteld hoe en met welk digitaal product ze geld kunnen verdienen? Het basisantwoord hierop is een heel goed digitaal product maken. Maar alles wat digitaal is ontstaan uit de klassieke media werd altijd stiefmoederlijk behandeld. Het was een bijproduct van. En niemand wil natuurlijk voor die bijproducten betalen. Maar op den duur zijn die bijproductjes goed genoeg om in een bepaalde behoefte aan basisinformatie te voorzien. Je wil er niet voor betalen, maar je hebt ook geen behoefte aan meer.”

“Een ander voorbeeld is Testaankoop. Zij testen producten uit, ze doen dat allemaal zeer grondig, maar je moet wel een duur abonnement nemen. Ik heb zelf geen grondige test nodig voor ik iets aankoop. Als enkele duizenden mensen op internet zeggen dat een bepaald tv-toestel beter is dan een ander, dan koop ik die betere tv. Dus die oppervlakkige informatie is voor veel mensen al voldoende.”

“De klassieke media zijn er niet in geslaagd om die innovatie te pakken. Die zit nu bij andere spelers die er wel geld mee verdienen. Reclame, vacatures en dergelijke, waar de klassieke media van leven, zijn ze aan het kwijtspelen. Ze hebben te lang gewacht. Pech.”

Wie gaat er dan mee aan de haal?

“Google is één van de bekendste die met de meeste online-reclame gaat lopen. 97 procent van hun omzet is reclame. Ze draaiden vorig jaar 20 miljard dollar omzet en maakten 6 miljard dollar winst. Zeg nog een keer dat het slecht gaat in de reclame.”

“De klassieke media hadden altijd de houding van ‘we betalen niet voor relevantie’. Ben je gek, we weten niet wat relevante reclame is. We willen het eigenlijk zo min mogelijk weten. Als we weten hoeveel mensen er echt lezen, kijken of luisteren naar reclame dan gaan die bedrijven door het dak dat ze zoveel betalen. Google doet dat anders. Die gooit gewoon alles open. Een totaal ander model. En dat werkt.”

In je uiteenzetting kwam het erop neer dat vooral kranten en tv enorm zouden lijden onder de digitale veranderingen. Klopt dat?

“Correctie, commerciële televisie met internationale producten en kranten zullen er inderdaad onder lijden. Omdat in beide gevallen hun basisproduct geen relevantie meer heeft. De krant als een gedrukt vehikel voor actualiteit is niet meer van deze tijd, tenzij de krant zichzelf heruitvindt.”

“Ze heeft dat voor een stuk al gedaan. Want de krant als digitaal kanaal via hun online-site en via Twitter en Facebook, dekt wel opnieuw die behoefte. Maar daar verdienen ze dan weer geen geld mee of onvoldoende. Ze zijn er niet in geslaagd om van in het begin te zeggen ‘kijk, je moet ervoor betalen’. En als ze het wel vroegen, dan was het zo een slecht product dat de mensen er niet voor wilden betalen.”

Hoe ziet volgens jou de ideale mediamix eruit?

“Er is niet één ideale mix, voor iedereen is er een andere mix. In de digitale wereld betalen mensen niet voor content, maar voor de context. De convenience of delivery. Het gemak om het product te gebruiken, te beluisteren, of te bekijken.”

“Bijvoorbeeld ‘Lost’ illegaal downloaden, is per aflevering 1,4 gigabyte in HD. Ik moet dat downloaden, zippen en unzippen, rarren en unrarren en al dat soort technische dingen. Ik heb daar wel verstand van, maar dat kost me tijd. Ik zie plots dat Telenet in die maand ook ‘Lost’-uitzendingen aanbiedt.”

“Ik wil daarvoor betalen. Ze zijn wel zo dom geweest om er 3 euro per uitzending voor te vragen. Ik ga geen 60 euro betalen voor 20 afleveringen dus ik doe het niet. Een ander voorbeeld van de Iphone-applicaties. Mensen hebben 3 miljoen iphone-applicaties gedownload, waarvan bijna 70 procent tegen betaling. Waarom? Omdat bij de meeste van die applicaties een betere experience is van de inhoud. De Standaard Online is gratis, maar De Standaard als Iphone-applicatie is tegen betaling. Mensen zijn bereid om daarvoor te betalen omdat het een beter ervaring biedt.”

“Voor website is het momentum om nog geld te vragen, gepasseerd. Maar binnenkort is de Tablet op de markt. Als we maken dat wat er op Tablet komt geen flauw afgekookte website-achtig product is, maar een ervaring waarvan mensen zeggen, dat is de max …  Dan kun je zeggen if you want it, you have to pay for it.”

Is die Tablet-experience voor jou de toekomst?

“Tablet is een deeltje van de toekomst. De Iphone was voor het eerst een consumententoestel waar je meer mee kon doen dan enkel bellen. Bijna alle andere high tech-toestellen werden door de consumenten gebruikt, maar bijna van moeten.”

“Het was bijna een straf om met een computer te werken. Windows is een straf. Al die waarschuwingsvensters met ‘Je mag niet, en wil je wel echt en ben je wel zeker?‘. En dan crasht dat ding nog eens drie keer per dag. Dat mensen dat nog aanvaarden van computers is onbegrijpelijk.”

“En plots komt er dan een nieuw toestel als de Iphone en nadien een groter toestel als de Tablet. Met de Tablet gaat waarschijnlijk hetzelfde gebeuren. Het zal iets worden dat de consumenten echt tof gaan vinden. En het zal op de tafel liggen zoals de afstandsbediening. Maar niet meer zoals een computer en eigenlijk ook niet zoals de gsm. Zeker niet de oude gsm’s. Eigenlijk een schande dat ze dat nog durven verkopen. Het is een toestel voor ingenieurs.”

Je gaf tijdens de lezing een soort Darwinistische evolutie. Old media – interactive media – social media. Wat is de volgende stap?

“Dat kan ik niet meteen zeggen. Op korte termijn, binnen 3 tot 5 jaar, zal het waarschijnlijk gaan over mobiliteit, location. Over technologie op ons. Ik geloof niet in implants en wearable computing. Het is allemaal een beetje geeky stuff. Ik geloof veeleer in de handhelds. De ongekende informatiestroom die we nu via Google en soortgelijke op onze computer hebben, kunnen we in de toekomst altijd bij ons hebben.”

“Ik zat vorig weekend in een familiequiz en wist alle antwoorden via mijn Iphone, dat is natuurlijk oneerlijke concurrentie. In het onderwijs moet je geen kennisvragen meer stellen. Je moet ze leren omgaan met informatie, interpreteren en verbanden leren leggen. Maar de vraag is wat als de elektriciteit plots uitvalt voor langer dan een week. Dan hebben we een fundamenteel probleem.”
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!