Nieuws, België, Mediakritiek, Journalistiek, Yves Desmet, Starsuckers, Joris Luyendijk, Ine Van Linthout -

De journalist van de toekomst

De afslanking van de VRT lijkt het zoveelste teken te zijn van een dalende kwaliteit bij onze nieuwsmedia. Zit de journalistiek op een glijdende helling naar beneden? Yves Desmet, Joris Luyendijk en Ine Van Linthout gingen woensdag in Gent het debat aan over de toekomst van onze journalistiek.

donderdag 1 april 2010 15:17
Spread the love

Het debat werd er georganiseerd door het Vlaams/Nederlandse huis deBuren naar aanleiding van de vertoning van de documentaire ‘Starsuckers’, die de uitwassen van de Britse tabloidjournalistiek aan de kaak stelt. Hoewel we in Vlaanderen nog een eind verwijderd horen te zijn van dergelijke wanpraktijken, vond mediaprofessor Ine Van Linthout het toch tijd om aan de alarmbel te trekken. “De overheid heeft enorm veel geld gebruikt om de banken te redden, aangezien die noodzakelijk geacht worden voor een democratisch bestel. Waarom wordt die andere pijler, de media, dan genegeerd?”

Dalende kwaliteit

Moderator Van Linthout stak de avond in gang met een beschrijving van de volgens haar steeds maar dalende kwaliteit van onze nieuwsberichtgeving. “Het probleem vandaag is dat de kwaliteitsjournalistiek afglijdt naar meer populaire berichtgeving. Schandalen en fait divers zijn geen monopolie meer van ‘de boekskes’ “. Als voorbeeld haalde ze de berichtgeving aan in De Morgen over het vermeende (maar volledig onwaar gebleken) overspel van het Frans presidentskoppel Nicolas Sarkozy en Carla Bruni. Ook hekelde ze het kopieergedrag van de kwaliteitsmedia, die steeds meer gelijkaardige berichtgeving bleken te brengen. Beide problemen schreef ze toe aan de commerciële druk die de media tegenwoordig te verduren krijgen.

Ex-hoofdredacteur van De Morgen Yves Desmet was het hier duidelijk niet mee eens. “Ik zou mij verhangen moest alles kloppen van wat hier net is gezegd. Er wordt steeds gefocust op onze meer ‘populaire’ artikels, maar wij brengen evengoed diepe journalistieke stukken die in het verleden ondenkbaar zouden zijn geweest, zoals onze huidige artikelreeks over Congo. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met buitenlandse kranten kunnen we bovendien diepgaande stukken goedkoper brengen. Bij een algemene vergelijking tussen de kwaliteitskranten van nu en die van 20 jaar geleden, is die van nu kwalitatief tien keer beter.”

De toekomst van de journalistiek

“Het argument ‘we doen het veel beter dan vroeger’ zou kloppen als we nog steeds in een gelijkaardige wereld zouden leven. Maar de wereld van vandaag zit totaal anders in elkaar.” repliceerde Joris Luyendijk, de Nederlandse journalist in het debat. Met ‘Het zijn net mensen’ had die enkele jaren geleden nog een zeer kritisch boek geschreven over de huidige journalistieke manier van werken. “Mensen begrijpen tegenwoordig niet meer in wat voor wereld ze leven. Wij moeten die wereld begrijpelijker maken.”

De media moesten volgens hem weggaan van de snelle dag-op-dag journalistiek, die weinig ruimte liet voor diepgravend onderzoek. De journalist van de toekomst zou volgens hem hoofdzakelijk bezig zijn met één specifieke vraagstelling, die hij samen met de lezer elke dag verder zou uitdiepen. Ook Desmet kon zich hier in vinden. “We moeten inderdaad aan tragere journalistiek gaan doen. Maar een nieuwsmedium moet toch altijd een anker houden in de actualiteit. Ik pleit voor een combinatie van de twee.”

“De journalist zal zich kunnen emanciperen van de hoofdredacties”

Dat soort tragere journalistiek zou vergemakkelijkt worden door het internet, aldus Luyendijk. Het internet zou journalistiek weer vrijer maken van commerciële druk. “Productiekosten gaan enorm dalen door de digitalisering van de journalistiek. We leven ook in een fantastische tijd: je kan één onderwerp volgen en daar op een blog een eigen nieuwswinkeltje rond opzetten, waar redacties dan hun keuze uit kunnen maken. Op die manier zal de journalist zich kunnen emanciperen ten aanzien van de hoofdredacties. We houden momenteel vast aan de oude manier van journalistiek bedrijven, maar volgens mij zijn dit allemaal achterhoedegevechten. Binnen vijf a tien jaar domineren de digitale media.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!