Alle tekst en uitleg bij de 15de editie van de Cultuurmarkt stond op een USB-stick. Die konden de journalisten rustig bekijken terwijl ze een glas champagne inschonken of van een toastje met camembert proefden. Meer lekkers in de doos waren onder meer guacamole en desserttomaatjes. “Journalisten komen door tijdsgebrek vaak niet naar persmomenten hoewel we altijd veel te vertellen hebben”, verklaart Jef De Clerck van Prospekta. “Nu kunnen ze zelf beslissen wanneer het persmoment en de bijhorende receptie doorgaat.”
Wederkerigheid
Wil Prospekta de journalisten ook verleiden om meer aandacht aan de Cultuurmarkt te besteden? “Uiteraard. We vallen op en leggen hen in de watten. Hopelijk heeft dat gevolgen.” Volgens Eddy Van Avermaet, sociaal psycholoog en hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven, zal het gewenste effect er komen. “Wanneer je mensen iets aangenaams geeft, willen zij iets terugdoen. Deze wederkerigheid gebeurt automatisch. Er is echter een voorwaarde: de ontvanger mag niet het gevoel hebben dat hij enkel daarom iets krijgt.” De dag na de cultuurmarkt zal blijken welk effect de doos bij redacties heeft gehad.
Cultuurmarkt
De Cultuurmarkt van Vlaanderen vindt plaats op zondag 29 augustus. In de Antwerpse binnenstad wordt tussen 11 en 18 uur een gratis voorsmaakje gegeven van wat het nieuwe cultuurseizoen te bieden heeft. Op achtien binnen- en buitenlocaties treden artiesten op. Kinder- en jeugdtheater vind je bijvoorbeeld in HETPALEIS, comedy in podiumcafé Buster, Nederlandstalige muziek in de KBC-toren en multiculturele ritmes vrolijken de Groenplaats op. Daarnaast strekt een ruime infomarkt zich uit van de Schelde tot aan de Meir. Ook alle Antwerpse musea openen gratis hun deuren.
(Of deze laatste paragraaf geschreven is omwille van de doos, laten we graag in het midden.)
© 2010 – StampMedia – Ruud Boeckx