(Schone Kleren Campagne)

“Consument vraagt naar ethische kleding”

Twee jaar nadat 1.138 kledingarbeiders, voornamelijk vrouwen, omkwamen bij de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, vragen verschillende Vlaamse organisaties aandacht voor de uiterst slechte arbeidsomstandigheden in de kledingsector.

vrijdag 24 april 2015 16:03
Spread the love

Onveilige fabrieken, extreem lage lonen, intimidatie van vakbondsmilitanten: de problemen in de sector blijven gigantisch. De consument vraagt naar duidelijke informatie over deze wantoestanden.

Op vrijdag 24 april overhandigden leden van kwb, Wereldsolidariteit en andere organisaties van de Schone Kleren Campagne een ‘schoon’ fietstenue aan minister van Economie, Consumentenzaken en fervent fietser Kris Peeters. Dit fietstruitje werd geproduceerd in sociaal correcte arbeidsomstandigheden.

De initiatiefnemers van de Schone Kleren Campagne vragen de minister een beleid te ontwikkelen dat Belgische kledingbedrijven verplicht hun kledij in betere arbeidsomstandigheden te laten produceren. Een groep kwb’ers, die op 17 april 2015 terugkeerden van Indonesië, bracht een videoboodschap mee van een Indonesische kledingarbeidster. Zij vraagt de Belgische regering om actie te ondernemen.

Videoboodschap van een Indonesische kledingwerkster die werd ontslagen omdat ze voor haar rechten opkwam:

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!