Naar aanleiding van de financieringsconferentie van de Global Partnership for Education (GPE) van 1-2 februari 2018 in de Senegalese hoofdstad Dakar berekende UNICEF dat er vier jaar lang 1 miljard dollar nodig is voor onderwijsprogramma’s.
Niger, Tsjaad, Zuid-Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek zijn met respectievelijk 76 procent, 69 procent, 68 procent en 64 procent de landen met de hoogste graad van ongeletterdheid onder jongeren van 15 tot 24 jaar. Het zijn tevens landen met een lange geschiedenis van geweld en armoede.
“De cijfers zijn een sterk signaal dat aangeeft hoe tragisch de impact van crisissen op de vorming van kinderen is, voor hun toekomst en de stabiliteit en groei van het land waarin ze leven”, zegt Henrietta Fore van UNICEF. “Een kind dat niet naar school gaat en als analfabeet opgroeit in een land dat verscheurd wordt door conflicten, heeft geen enkele kans.”
Onderwijs minst gefinancierde sector
Deze nieuwe analyse over de mate van ongeletterdheid van kinderen wereldwijd toont bovendien aan dat meisjes en vrouwen het nog slechter doen dan jongens. In de 24 landen die UNICEF onderzocht en waar een noodsituatie heerst, heeft gemiddeld 33 procent van de meisjes geen toegang tot basisonderwijs, in vergelijking tot 24 procent van de jongens.
Ondanks het enorme belang van onderwijs voor de toekomst van deze landen, gaat er volgens Unicef gemiddeld slechts 3,6 procent van de noodhulp naar onderwijs in conflictlanden en/of landen waar extreme armoede heerst. Dit maakt van onderwijs een van de slechtst gefinancierde sectoren van het humanitaire ontwikkelingswerk.
Basisonderwijs via de radio
UNICEF verdedigt op de financieringsconferentie in Dakar dat het de komende vier jaar 1 miljard dollar per jaar nodig heeft voor onderwijs. Met dat geld worden leerkrachten opgeleid, scholen (her)opgebouwd en schoolmaterialen aangekocht.
In sommige landen werkt UNICEF ook samen met overheden in het opzetten van radioprogramma’s als alternatief leerplatform voor kinderen en jongeren die door conflictsituaties niet naar school kunnen.
Onder meer in Niger en Kameroen wordt momenteel gewerkt met dergelijke radioprogramma’s, waaronder al meer dan 144 uitzendingen die de basiskennis van letters en cijfers meegeven in het Frans en in de talen Fula, Hausa en Kanuri. Het programma wordt binnenkort ook gestart in Burkina Faso, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Guinee en Guinee-Bissau.