Foto: pixabay.com

BTB: Freedom Convoy lost problemen truckers niet op!

De transportvakbond BTB/ABVV neemt afstand van de Belgium Freedom Convoy naar Brussel op zondag 13 februari 2022. Deze actievorm is geïnspireerd door de Canada Freedom Convoy die voor het ogenblik de Canadese economie verlamt en zich nu ook laat voelen in de VS, door het gebrek aan onderdelen voor de fabrieken in beide landen. De BTB stelt dat de organisatoren de echte problemen van de transportsector niet aanpakken.

zaterdag 12 februari 2022 11:55
Spread the love

 

Het belang van het wegtransport voor de economische bedrijvigheid in de VS en Canada is enorm. Fabrieken en depots zijn over grote afstanden verspreid. Truckers leven er meer in hun trucks dan thuis. Er bestaat een hele cultuur van truck stops, country music, films die volledig is gewijd aan de wereld van de truckers.

‘On the road again’

Transportvakbonden – van truckers en spoorpersoneel – hebben voor de sociale strijd in de VS en Canada altijd een zeer belangrijke rol gespeeld, met gigantische stakingen in de VS en Canada, van in de woelige jaren 1930 tot nu. Deze stakingen hebben geleid tot de erkenning van vakbonden en tot het bekomen van meerdere sociale rechten.

Wat de Canada Freedom Convoy van deze sociale geschiedenis onderscheidt is dat ze noch georganiseerd noch gesteund wordt door de vakbonden. De Canadese vakbonden roepen integendeel op om er niet aan deel te nemen.

Trucks blokkeren Wellington Street in de hoofdstad Ottawa. Foto: News360TV/CC BY-SA 3:0

Hoe actief en gedreven de deelnemers aan de Canada Freedom Convoy ook zijn, zij vertegenwoordigen niet de overgrote meerderheid van de Canadese bevolking en al evenmin van de gemeenschap van Canadese truckers.

In Canada is 80,3 procent van de bevolking volledig gevaccineerd (het percentage van volwassenen ligt rond de 90 procent, kinderen onder zes jaar worden niet gevaccineerd maar tellen wel mee in het bevolkingstotaal). 85,3 procent hebben minimaal één dosis gekregen en 43,0 procent heeft zijn booster gehad.

Deze cijfers zijn hoger dan in België waar 77,2 procent volledig gevaccineerd is, 79,4 procent miminaal één dosis heeft gehad en 58,1 procent een booster.

90 procent van alle Canadese truckers zijn volledig gevaccineerd. Eerste minister Justin Trudeau wil dat alle Canadese truckers die transporteren naar de VS verplicht gevaccineerd zijn bij terugkomst, wat in de praktijk er op neerkomt dat ze zich moeten laten vaccineren voor ze naar de VS vertrekken. Van alle Canadese truckers die over de grens rijden is 5 procent nog niet gevaccineerd.

Tabel: covid19tracker.ca

In de VS is slechts 64,5 procent van de bevolking volledig gevaccineerd wat onder de 70 procent grens is die volgens de VN-Wereldgezondheidsorganisatie nodig is om de verspreiding van de ziekte stop te zetten. Het is net daarom dat de Canadese regering deze verplichting wil opleggen aan personen die regelmatig over de grens reizen, waaronder vooral truckers.

In navolging van het protest in Canada wil het Belgium Freedom Convoy samen met andere Europese groeperingen zondag 13 februari Brussel bezetten. Deze “vrijheidsstrijders” pretenderen op te komen voor de rechten van alle vrachtwagenchauffeurs.

Truckers zijn trots op hun job!

Frank Moreels, voorzitter van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) van het ABVV, is het daar niet mee eens: “Onder de buitenlandse organisatoren en bij ons vinden we een mix van extreemrechts, complotdenkers en boze of verontruste mensen die zich op sleeptouw laten nemen tegen hun eigen belangen in. Als we zien wie in België politiek op de kar springt van deze beweging en de zorgen van de mensen wil manipuleren en afleiden, dan is deze mobilisatie een valse poging van populistisch extreem rechts om de problemen in de sector te kapen met valse argumenten en foute beloftes.”

Volgens de BTB toont het feit dat meer dan 90 procent van de chauffeurs vrijwillig gevaccineerd zijn en dat ze tijdens de pandemie zijn blijven doorwerken om de economie draaiende te houden dat truckers hun job met passie uitoefenen.

Frank Moreels wijst er op dat de organisatoren van het Convoy allesbehalve begaan zijn met de reële werkomstandigheden in de transportsector: “De vrachtwagenchauffeur is een vakman die met passie en eer zijn job doet. Dat een kleine groep met valse argumenten het beroep besmeurt kunnen wij absoluut niet smaken, zeker omdat er niet gesproken wordt over de echte problemen van hun job.”

BTB-actie van 19 november 2019. Foto: BTB/ABVV

De BTB wijst al jaren op de echte problemen in de sector. Het tekort aan chauffeurs groeit al jaren aan, als gevolg van tal van problemen in de sector: sociale dumping, te lage lonen, te lange werkdagen, verhoogde werkdruk, files…

Deze problemen hebben de sector met een imagoprobleem opgezadeld waardoor minder en minder mensen zich tot een baan in de transportsector aangetrokken voelen. Nogmaals Frank Moreels: “We strijden al lang om de lonen op een niveau te brengen dat kan concurreren met chauffeur-banen in andere sectoren. Zolang er een kloof van (te veel) euro’s zit tussen een chauffeur bijvoorbeeld in de bouw- en de transportsector zal deze laatste sector blijven leeglopen.”

De BTB blijft strijden voor een echte oplossing van deze problemen:

  • Hogere lonen brengen meer koopkracht en een beter pensioen, kortere werkweken bieden een leefbare work-life balance. Hogere brutolonen geven het respect aan de chauffeurs dat ze verdienen.
  • Multinationals moeten aansprakelijk worden gesteld voor sociale dumping en de race to the bottom van sociale uitbuiting in de logistieke transportketen.
  • De sector moet worden opgekuist door fraudeurs en criminelen op te sporen en veroordelen. Dit kan door meer sociale inspecteurs aan te werven en door justitie sneller en effectiever te laten optreden.

De BTB-ABVV steunt deze door extreemrechtse organisaties gemanipuleerde populistische acties niet. “Professionele chauffeurs weten beter!”

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!