BTB-ABVV sluit zich bij het onderzoek aan
BTB-ABVV is zelf ook al geruime tijd actief op het terrein van de pakjesdiensten en bezig met het onderzoeken van de handelswijze die deze bedrijven hanteren. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Onze aanwezigheid op het terrein heeft ervoor gezorgd dat we al snel hebben kunnen vaststellen dat geen enkele van deze bedrijven eigen chauffeurs in dienst heeft. Elke chauffeur die bij jou aan huis een pakketje aflevert, is een ‘zelfstandige (onderaan)nemer’ of werknemer van deze onderaannemers.”
BTB-ABVV is van mening dat veel van deze (onder)aannemers schijnzelfstandigen zijn en dat PostNL en GLS door het gebruik van deze werkwijze systematisch de in de sector geldende CAO’s niet naleeft voor hun chauffeurs. Doordat geen enkele chauffeur werknemer is van PostNL en GLS zijn zij ook bijgevolg niet vertegenwoordigd in de overlegorganen van deze ondernemingen. Omwille van deze twee laatste redenen besliste BTB-ABVV om mee in de procedure te stappen en de ondernemingen ook zelf te dagvaarden.
Inspectiediensten moeten heel de sector doorlichten
Door enkel te werken met een systeem van (onder)aanneming en bijgevolg schijnzelfstandigheid duwen de bedrijven elke verantwoordelijkheid van zich af en leggen ze deze volledig bij de (onder)aannemer. Hoewel de pakketbedrijven in werkelijkheid toch met personeel werken, betalen ze geen werkgeversbijdragen met alle gevolgen vandien voor de sociale zekerheid. Sterker nog, de facturen van de (onder)aannemers kunnen nog als aftrekbare beroepskosten ingebracht worden. Dubbele winst voor de pakketbedrijven.
Frank Moreels: “Niet alleen PostNL en GLS hanteren dit systeem, andere koeriersbedrijven die in België actief zijn, werken liefst zo weinig mogelijk met eigen chauffeurs. Daarom zullen we als BTB-ABVV aan de inspectiediensten vragen om heel de sector van de koeriersbedrijven onder de loep te nemen.”