Rode loper voor “digitale platformen”
Minister Smet verbergt het niet: wat hem betreft moet de rode loper voor Uber worden uitgerold. Zijn houding in het overleg met de taxisector heeft hetzelfde effect als een rode lap op een stier.
Sandra Langenus, Gewestelijk Secretaris van de BTB: “Wij blijven actie voeren tegen het plan Smet, maar ook tegen andere misbruiken in de Brusselse taxisector. Zoals ‘het huurforfait’ (forfait location) dat niet meer is dan een systeem van uitbuiting en schijnzelfstandigheid. De aangekondigde actie gaat trouwens veel verder dan enkel het taxiplan van Smet. Er wordt opgeroepen tot blokkades, en er zijn aanwijzingen dat sommigen aansturen op ontsporingen. Met zo’n actie dienen we de belangen van de taxichauffeurs echter niet. Daarom besliste BTB om niet deel te nemen aan de actie en zich in de eerste plaats te concentreren op het grondig bijsturen van het taxiplan van Smet.”
Nood aan een cleane en transparante taxisector
De taxisector in Brussel heeft nood aan innovatie. Sommige werkgevers die op de eerste rij staan om vandaag, 27 maart actie te voeren betalen zelfs hun eigen werknemers niet correct en gebruiken malafide of schijnzelfstandige constructies. Zij dekken dit alles toe onder het mom van acties tegen het taxiplan van Pascal Smet.
Taxiplan Smet is de doodsteek voor loontrekkende chauffeurs
De taxisector in Brussel kan best wel gemoderniseerd worden. Smartphone applicaties zijn daar zeker een onderdeel van. En daar geeft Smet een aantal aanzetten toe in zijn plan. Sandra Langenus: “Maar de slinger slaat door. Er zijn te veel maatregelen die het speelveld zullen ontregelen. De loontrekkende chauffeurs dreigen te zullen verdwijnen, omdat zijn maatregelen zullen leiden tot verzelfstandiging. Dit zal leiden tot schijnzelfstandigheid, waarbij de chauffeurs alle risico’s zullen moeten dragen.”
Geen overleg met sociale partners over samenvoeging van taxi- en limousinesector
Momenteel zijn er twee categorieën chauffeurs, namelijk taxichauffeurs, en de chauffeurs van limousines (in het vakjargon: verhuur van voertuig met chauffeur). De lonen liggen verschillend, een taxichauffeur krijgt een percentage van de ontvangen omzet, de limousinechauffeur heeft een vast uurloon.
Sandra Langenus: “Die twee statuten samenvoegen kan echter niet zomaar, het vereist overleg met werkgevers en vakbonden, want de loon- en arbeidsomstandigheden worden geregeld via nationale collectieve arbeidsovereenkomsten. Smet wil echter zijn plan gewoon doordrukken, zonder rekening te houden met bestaande CAO’s.”
Een goed werkende taxisector in het belang van de klanten
Méér en méér klanten zien dat Uber niet zaligmakend is. De vele schandalen en mistoestanden binnen dit bedrijf openden de ogen van veel gebruikers. De klanten begrijpen steeds beter waarom een deugdelijke en goed geregelde taxisector ook in hun belang is. Het gevecht dat wij voeren moet resulteren in een correcte sociale behandeling van de taxichauffeur, die op professionele wijze ten dienste staat van de klant.
Deze chauffeurs hebben het vandaag moeilijk om de maand rond te komen, geef hen een correct loon. Ook dit zal de gebruiker ten goede komen. Chauffeurs verplichten om als zelfstandige te werken zal zeker de problematiek van de mobiliteit in Brussel niet oplossen en nog meer chaos creëren.
BTB zal werk maken van een grondige bijsturing van het taxiplan, waarbij de belangen van de klanten-gebruikers en de chauffeurs verzoend worden. Dat doe je niet door de klanten-gebruikers tegen je in het harnas te jagen.