Broederlijk Delen bekent kleur

Broederlijk Delen bekent kleur

zondag 20 november 2011 11:55
Spread the love

Onderstaand artikel komt letterlijk uit Kerk en Leven van 9 november ll.  Het is van de hand van Erik De Smet en ik wil de inhoud ervan graag delen met de lezers van De wereld morgen.  Er staan een paar zaken in die beslist hedendaags zijn en een concreet antwoord blijven op een situatie zoals die, voor de meesten onder ons, ook vandaag nog geldt.  Niet ieder van ons is underdog, al bestaat er een gerede kans dat er in de toekomst, naast enkele grote winnaars, alleen nog maar meer slachtoffers zullen zijn.

Onze partners komen eerst
Lieve Herrijgers wordt eerste vrouwelijke directeur van Broederlijk Delen

Met Lieve Herrijgers treedt bij Broederlijk Delen voor het eerst een vrouwelijke directeur aan, ook nog uit eigen gelederen.  De 49-jarige Herijgers, pedagoge van opleiding, ging in 1995 aan de slag voor Broederlijk Delen in het vicariaat Vlaams-Brabant.  In 1998 stapte ze over naar nationaal om de campagnedienst te leiden.  “Zodoende leerde ik de achterban van Broederlijk Delen goed kennen”, zegt Herijgers.  “Dat is het kloppende hart van onze organisatie.  De inzet van vrijwilligers in parochies, scholen en verenigingen kan niet sterk genoeg worden gewaardeerd.”
De nieuwe directeur treedt aan in een moeilijke periode voor de wereld van het ontwikkelingswerk.  De concurrentie op de markt van goede doelen is moordend.  Herijgers ziet het als haar belangrijkste opdracht om Broederlijk Delen opnieuw te helepen uitvinden vanuit de christelijke wortels van de organisatie, een proces dat eigenlijk al enkele jaren bezig is.
“Vanuit onze identiteit hebben we troeven in handen om ook jongere generaties aan te spreken”, stelt Herijgers.  “Vrijwilligerswerk verandert van gedaante, maar blijft gebaseerd op dezelfde motivatie.  Ik ben ervan overtuigd dat we met onze ‘ethiek van het genoeg” een hedendaags publiek kunnen aanspreken.  Ecologie of de grenzen van ons consumptiepatroon zijn thema’s waar heel wat jongeren van wakker liggen.”
Vandaag brengen vooral grote mediatieke campagnes zoals Music for Life veel geld op voor het goede doel.  Van zulke budgetten kan Broederlijk Delen, ooit begonnen als vastenactie van de Kerk, alleen maar dromen.  Toch spande de organisatie de voorbije jaren BV’s voor de kar.
Herijgers verdedigt die aanpak: “Het is een manier om een breder publiek te bereiken.  We nemen ook niet eender welke BV in de arm.  De actrice Maaike Cafmeyer trok mee naar Burundi en was zwaar onder de indruk van wat ze zag.  Ze getuigde nadien op tal van plaatsen.  Zo komt Broederlijk Delen oop een ongebruikelijke manier in de media.”

We verkopen onze ziel niet om zoveel mogelijk geld te kunnen ophalen

De omzet uit de traditionele collectes daalt.  Herijgers: “Daarom zoeken we ook naar nieuwe kansen van fondsenwerving om onze doelstellingen te verwezenlijken.  Meer dan zeventig procent van onze middelen gaat naar de ondersteuning van partners in het Zuiden.  Net geen vijftien procent gebruiken we om hier campagne te voeren, het publiek gevoelig te maken en politici te beïnvloeden. 
Geld is belangrijk, maar we verkopen onze ziel niet om zoveel mogelijk geld binnen te halen.  We willen transparant zijn, welke uitdagingen ook op ons afkomen.  Broederlijk Delen wil een beweging van solidariteit blijven van mensen in het Zuiden met vrijwilligers hier.”

Met dank voor de verfrissende kijk op de solidariteitsgedachte.  Als steungever van Broederlijk Delen kan ik alleen maar getuigen van de integere aanpak van de organisatie. 

take down
the paywall
steun ons nu!