Onder dwang van politie verlieten de studenten het monumentale gebouw. Met een spandoek als het laatste restje verzet kwamen de studenten naar buiten, waar inmiddels tientallen medestudenten zich hadden verzameld voor een spontane sit-in om de weg te blokkeren voor de arrestatiebusjes. Omstanders begonnen te applaudisseren. Een klein groepje probeerde binnen het pand de bezetting nog te rekken door zich over het hele gebouw te verspreiden.
De ludieke actie is het gevolg van mislukte gesprekken met het universiteitsbestuur, nadat steeds meer studenten zorgen hadden geuit over de kwaliteit van het onderwijs. De nadruk op rendementsmarges en efficiëntie zou te ver doorgeschoten zijn, waardoor onderwijs niet meer op de eerste plaats staat.
Decentralisatie
In het najaar van 2014 zijn actiegroepen ontstaan die het onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam willen democratiseren. Democratisering van het onderwijs brengt met zich mee dat studenten en docenten nauwer samenwerken met het centrale bestuur, en meer zeggenschap krijgen over de inhoud van de curricula. Financiële transparantie en decentralisatie van bestuurlijke besluiten spelen hierin een belangrijke rol.
De onderwijsproblemen die studenten zien, reiken verder dan de UvA. Daarom hebben ze met de oprichting van het actieplatform De Nieuwe Universiteit de krachten gebundeld “om het hoger onderwijs zo te hervormen dat het een democratische structuur krijgt”.
De actievoerders kregen de steun van de Algemene Onderwijsbond. “Sterke inspraak en transparantie in de besluitvorming zijn volgens de
AOB voorwaarden voor een goed functionerende universiteit. De roep om
dit beter te organiseren dient dan ook te worden beantwoord met een
constructieve dialoog. En niet met torenhoge dwangsommen gericht aan het
eigen personeel en de eigen studenten”, liet de AOB weten aan DeWereldMorgen.be.