Armoezaaiers gaan de deur uit: “no dogs allowed”

Armoezaaiers gaan de deur uit: “no dogs allowed”

donderdag 13 november 2014 09:45
Spread the love

Bankiers
willen geld zien.

De
Tijd schrijft vandaag dat steeds meer zelfstandige bank- en
verzekeringskantoren klanten weigeren die alleen langskomen voor een rekening
of een verzekering wegens de ‘te dure administratie’. De
 beroepsvereniging BZB legt de schuld bij de regelgeving voor
verzekeringen. “We aanvaarden niet langer klanten die geen minimum aan premie
en commissie genereren, omdat het economisch onverantwoord en verlieslatend
is”, zegt een verzekeringsmakelaar in de krant.

Er
zouden ondertussen in België al 3.616 zelfstandige bankagenten zijn en die
verkopen meestal ook verzekeringen.

Voor enkele jaren mengde de bank Delta Lloyd zich ook in de debatten. De Standaard schreef toen
dat  particuliere klanten daar een spaarcapaciteit moeten hebben van 1.200
euro per maand. Voor een bedrijf moest de cashflow minstens 75.000 euro
bedragen. Voor zelfstandigen jonger dan 35 jaar waren er uitzonderingen.
Daarmee had de bank ook duidelijk gemaakt dat het minder rendabele
 klanten niet zag zitten.

De
vraag is in welke mate men zich aan de wet houdt. De wet van 24.03.2003
verleent aan iedereen het recht op een basisbankdienst. Die wet vind je
hier:

http://economie.fgov.be/nl/consument/Betalingsdiensten/Service_bancaire/index.jsp

De
wet van 01.04.2007 heeft ook strafbepalingen voorzien en de economische
inspectie is bevoegd om inbreuken op te sporen, vast te stellen en proces-verbaal
op te stellen. Met het oog op vervolging kan het parket optreden. De ombudsman
van de financiële sector kan ook tussenkomen.

Enkele
maanden geleden bleek ook dat je voor wisselverrichtingen vaak niet meer in je
bankkantoor terecht kan. Dollars of ponden moeten meestal op voorhand besteld
worden en bij AXA kan je zelfs helemaal niet meer terecht. Dergelijke
verrichtingen kosten te veel zeggen ze daar en dus hielden ze er gewoon mee op.
De AXA-woordvoerder legde het zo uit: “Het in kas houden en terugwisselen van
buitenlandse munten is een te grote administratieve kost geworden voor ons.”

Over de kosten voor het omruilen of storten van wisselgeld
is al heel wat te doen geweest. Wisselgeld wordt tegenwoordig vaak ‘onder voorbehoud’
op je rekening geboekt. Je moet je handtekening dan zetten om te bevestigen dat
je dat beseft. Het geld wordt vervolgens opgestuurd naar een zetel – en dus niet
naar Luxemburg of naar de  Kaaimaneilanden
– en wordt daar door een machine geteld.

take down
the paywall
steun ons nu!