Dat Antwerpen de titel in de wacht zou slepen, lag voor de hand. De stad was een jaar lang Jongerenhoofdstad van Europa en had dus extra financiële middelen vrijgemaakt om allerlei activiteiten met jongeren op te zetten.
Jongerenambassadeurs
Zodoende werd de stempel van jongeren en kinderen op het stedelijk beleid een jaar lang opvallend zichtbaar. Ook op het vlak van inspraak werd geloofwaardigheid gecreëerd. Het succes was in grote mate te danken aan de keuze om jongeren consequent bij de hele organisatie te betrekken.
Zo waren de 16 jongerenambassadeurs de enthousiaste denkers en doeners. Geen enkele activiteit gebeurde zonder hun fiat en sturing. De vertegenwoordigers van de jeugdraad in de raad van bestuur waren de geëngageerde waakhonden.
Het speciaal opgerichte jongerencommunicatiebureau ‘Generatie A’ heeft de hele promotiecampagne bedacht én uitgevoerd. Daarnaast stonden 310 jonge vrijwilligers klaar op de evenementen en dienden meer dan 100 jongeren zelf een project in.
Jeugdparagraaf
De stad Antwerpen heeft al een lange weg afgelegd inzake inspraak voor kinderen en jongeren. De jeugdparagraaf, waarbij de stad verplicht haar jonge inwoners te bevragen bij de heraanleg van het openbaar domein, is bijvoorbeeld een Antwerps product. Ondertussen wordt dit inspraakinstrument in heel wat steden en gemeentes overgenomen.
Andere gevestigde inspraakorganen zijn de stedelijke jeugdraad en de lokale jeugdraden per district. Antwerpen wil haar titel van luisterambassadeur de komende twee jaar extra kracht bij zetten met bijkomende inspraakinitiatieven. De titel ‘Ambassadeur van het luisteren’ betekent in ieder geval een stimulans om op de ingeslagen weg voort te gaan. Het ambassadeurschap start op 1 januari 2012 en loopt tot 31 december 2013.
Jan Fabre
Naast het toekennen van de tweejaarlijkse titel kreeg de stad een kunstwerk van Jan Fabre cadeau: ‘Luisteren is een kunst’. De erkenning is een mooie afsluiter toch voor de Europese Jongerenhoofdstad 2011 waarin kinderen en jongeren meer dan ooit centraal stonden.