De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

ABVV-Metaal en BTB geven buzze voor hun busbouwers en busbestuurders
Opinie - ABVV-Metaal, BTB-ABVV

ABVV-Metaal en BTB geven buzze voor hun busbouwers en busbestuurders

Op vrijdag 28 mei 2021 organiseren BTB en ABVV-Metaal een roadshow op Vlaamse wegen. Met deze gemeenschappelijke vakbondsactie vragen de transport- en metaalarbeiderscentrales van het ABVV aandacht voor de acute situatie van twee noodlijdende sectoren, met name de Vlaamse busbouw- en touringcarsector.

vrijdag 28 mei 2021 17:23
Spread the love

 

De voorzitters en militanten van ABVV-Metaal & BTB zullen in een kolonne van vier bussen een tourrit maken van Brugge naar Koningshooikt met verscheidene symbolische tussenstops. De kolonne rijdt van de Interparking in Brugge naar de hoofdzetel van De Lijn in Mechelen en zo naar busbouwer Van Hool in Koningshooikt, met tussenstops op snelwegparkings. De actiedag wordt live gestreamd via de Facebook-pagina’s van ABVV-Metaalen BTB.

Bron: BTB & ABVV-Metaal

Corona treft touringcarsector frontaal

De Belgische touringcarsector – en meer bepaald het segment dat instaat voor het busvervoer van toeristen in binnen- en buitenland – is zwaar getroffen door de pandemie. De maatregelen om het virus in te dijken hebben het toerisme tot stilstand gebracht. In 2020 was een aanzienlijk deel van de 4.300 touringcarchauffeurs tijdelijk werkloos en vandaag is de situatie niet veel beter. Dat heeft op zijn beurt een grote negatieve impact op busproducent Van Hool, de grootste busbouwer van ons land. De vraag naar nieuwe touringbussen is momenteel nihil. In de afdeling ‘Bus & Car’ heerst al sinds maart 2020 massale tijdelijke werkloosheid. Van Hool zal pas opnieuw volop touringbussen kunnen maken, wanneer het toerisme opflakkert. En dan nog zal het herstel van de vraag meerdere jaren duren.

Onze buschauffeurs in de touringcarbedrijven zijn voor hun broodwinning volledig afhankelijk van een heropleving van het toerisme, zowel in binnen- als buitenland. Met de vaccinatiecampagne die in de meeste EU-landen op volle toeren draait is er beterschap in zicht. Maar ook hier zal een volledig herstel meerdere jaren vergen. Volgens Toerisme Vlaanderen zal het binnenlands toerisme pas in 2024 op pre-corona niveau zitten, het buitenlands toerisme pas in 2025 of 2026. In die onzekere context blijven ondersteuningsmaatregelen – zoals soepele tijdelijke werkloosheid – cruciaal.

Lokale ‘bustellingen’ als uitweg uit de crisis

Wat onze werknemers bij de busproducenten betreft: hier willen het belang van lokale bestellingen benadrukken als recept om uit deze crisis te geraken. In de eerste plaats denken we aan grote bestellingen door openbare vervoersmaatschappijen zoals De Lijn. Zij moeten hun vloot vergroenen, door bussen met fossiele aandrijving te vervangen door bussen die rijden op elektriciteit of waterstof. De komende maanden en jaren zal Van Hool de ingestorte vraag naar touringcarbussen alleen kunnen opvangen door meer bussen voor het openbaar vervoer te produceren.

Dergelijke lokale bestellingen zijn niet alleen belangrijk voor Van Hool maar ook voor VDL Bus Roeselare, onze andere grote busproducent. VDL Bus Roeselare is veel minder geraakt door de pandemie, omdat ze al langer focust op elektrische bussen voor het openbaar vervoer en niet op touringbussen voor de toeristische sector. Daarnaast roepen we ook de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) op tot het lokaal bestellen van touringbussen.

Voorstellen ABVV-Metaal en BTB

Zowel de touringcarbedrijven als de producenten van touringcars (Van Hool) zitten sinds maart 2020 in uiterst moeilijke papieren. Een volledig herstel zal pas over meerdere jaren mogelijk zijn. Om de schade in de touringcarsector zoveel mogelijk te beperken stellen ABVV-Metaal en BTB het volgende voor:

  • Verlenging van de soepele coronawerkloosheid, minstens tot 31 december 2021 (momenteel is deze vorm van tijdelijke werkloosheid geldig tot 30 september 2021).
  • De overheid moet het herstel van de touringcarsectoren ondersteunen, o.m. door onze lokale producenten een betere kans te geven om grote openbare aanbestedingen binnen te halen.
  • De komende jaren moeten openbare vervoersmaatschappijen zoals De Lijn hun vloot vergroenen (waterstof- en elektrische bussen). Door grote bestellingen te plaatsen bij lokale producenten zoals Van Hool en VDL, kunnen we onze bus-industrie versterken.
  • We roepen ook de private touringcarbedrijven op – eenmaal nieuwe investeringen economisch haalbaar zijn – om bestellingen bij lokale producenten te plaatsen.

“Er zijn ongeveer 4.300 touringcars-chauffeurs en voor hen is de toestand zeer ernstig. In 2020 was er enorm veel tijdelijke werkloosheid en vandaag is de situatie niet beter. Een groot deel zit nog steeds thuis. Anderen zijn ondertussen van werk veranderd en rijden nu met de vrachtwagen of volgen een opleiding. We kijken naar de overheden om de sector en haar personeel te blijven ondersteunen. Door een verlenging van de corona werkloosheid tot einde dit jaar, en met een relanceplan voor de sector”, zegt Frank Moreels (Voorzitter BTB).

Rohnny Champagne (Voorzitter ABVV-Metaal) voegt toe: ‘Van Hool en VDL Bus zijn bedrijven die heel wat industriële tewerkstelling creëren. Het behoud van die tewerkstelling is een absolute prioriteit. Beide ondernemingen zetten bovendien sterk in op duurzame en innovatieve mobiliteit, door bussen te ontwikkelen die worden aangedreven door elektriciteit of waterstof. Lokale industriële ontwikkeling en duurzame innovatie zijn vandaag belangrijker dan ooit. Het is dus cruciaal om de toekomst van de busproducenten in ons land op lange termijn te verankeren. Dat kan door een kader te creëren waarin onze busproducenten een faire kans maken om grote Belgische bestellingen  binnen te halen. Zeker voor Van Hool is dat vandaag dé manier om een sociaal en economisch drama te vermijden.’

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!