De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

60 PROCENT LEUVENSE BINNENSTAD FIETSZONE

60 PROCENT LEUVENSE BINNENSTAD FIETSZONE

vrijdag 28 augustus 2020 13:10
Spread the love

60 procent van de straten Leuvense binnenstad vanaf 1 september fietszone

60 procent van de straten in de Leuvense binnenstad worden bij de start van het nieuwe schooljaar op 1 september fietszone. Dat hebben de Leuvense schepenen David Dessers (Groen) en Dirk Vansina (CD&V) vrijdag bekendgemaakt. Zonder dat motorvoertuigen hen mogen inhalen kunnen fietsers voortaan in de betrokken enkelrichtingsstraten voortaan de volledige breedte van de weg innemen en in dubbelrichtingsstraten de volledige rechtse helft.

“Momenteel telt Leuven slechts vier fietsstraten. Met deze forse uitbreiding willen we de binnenstad verder herinrichten op maat van fietsers en voetgangers. In 2019 bleek dat het aantal fietsers in de binnenstad sinds de invoering van het verkeerscirculatieplan in 2016 met 44 procent gestegen was. Door de coronapandemie is dat aantal ongetwijfeld nog verder toegenomen. Samen met de voetgangerszone wordt nu reeds het ritme in 3/4e van de binnenstad bepaald door zwakke weggebruikers, wat de stad niet alleen aangenamer maakt voor iedereen maar ook verkeersveiliger”, aldus Mobiliteitsschepen David Dessers.

Om de invoering van de fietszone aan te geven plaatste Leuven niet alleen de nodige verkeersborden, maar ook op een 50-tal locaties grote grondaanduidingen (met thermoplasten) evenals communicatieborden langs de weg. Uitzonderingen op de fietszone zijn de lusstraten van en naar de ring uit het verkeerscirculatieplan, enkele drukke verbindingsroutes en steile wegen. De politie zal de eerste tijd louter sensibiliserend optreden. Dessers riep in dit verband alle weggebruikers op om op een hoffelijke manier met mekaar om te gaan in het verkeer. Wat de deelgemeenten betreft wordt er eerst gewerkt aan de uitbouw van zones 30 en komen er pas daarna ook fietsstraten.

David Dessers kaderde de beslissing tot uitbreiding van het aantal fietsstraten in het globale stedelijk beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Zo plaatste de stad sinds het uitbreken van de coronapandemie al tijdelijk 500 extra fietsenstallingen en werd het gemotoriseerd verkeer in de Bondgenotenlaan op zaterdag verbannen. Aan een vijftal kruispunten in eigen beheer werd een nieuwe verkeersregeling ingevoerd zodat fietsers op een veilige en wettelijke manier door het rood kunnen fietsen. De stad heeft ook plannen om de opstelstroken voor fietsers aan een vijftal kruispunten te verbreden.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!