De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

3.500 extra vrachtwagens per week in Brussel? De PVDA in actie om de spoorlijnen te beschermen
PVDA

3.500 extra vrachtwagens per week in Brussel? De PVDA in actie om de spoorlijnen te beschermen

maandag 22 juni 2020 17:57
Spread the love

 

De PVDA heeft deze maandagochtend een symbolische actie gevoerd om twee spoorlijnen op de site van Schaarbeek-Vorming te beschermen. Deze beslissing zal leiden tot de volledige verwijdering van de laatste spoorverbinding uit de haven van Brussel. Geschat wordt dat hierdoor 3.500 extra vrachtwagens per week in het Brusselse verkeer zullen komen. De beslissing volgt op een koninklijk besluit van 2004 en zal zowel de hoofdstad als de hele periferie raken. Daarom waren naast de Brusselse PVDA-activisten, ook leden van PVDA Vilvoorde aanwezig.

Bron: PVDA

“Dit is onaanvaardbaar”, stelt Maria Vindevoghel, federaal volksvertegenwoordigster van de PVDA, die bij de actie aanwezig was. “Brussel is één van de meest vervuilde steden van Europa. Er moeten maatregelen worden genomen om de luchtverontreiniging te verminderen. Hier wordt Infrabel door een absurde federale beslissing gedwongen om de laatste spoorverbinding uit de haven van Brussel te verwijderen.”

Youssef Handichi, Brussels parlementslid van de PVDA, was eveneens aanwezig. Hij hekelde “de hypocrisie van onze regeerders: we verbieden de inwoners van Brussel om in de lage-emissiezone met oude auto’s te rijden, maar we laten wel duizenden vrachtwagens binnen? Absurd!”

De linkse partij heeft zowel in het federaal als in het Brusselse parlement een resolutie ingediend om zich te verzetten tegen deze sluiting van de spoorlijn en om het goederenvervoer per trein te ontwikkelen. “We vragen om een onmiddellijk einde, met alle mogelijke middelen, van de ontmanteling van het spoor op de site van Schaarbeek-Vorming”, legt Maria Vindevoghel uit. “We moeten net het goederenvervoer per spoor ontwikkelen: het vervuilt de atmosfeer acht keer minder. Goed dus voor onze gezondheid. Bovendien verbruikt het spoorvervoer zes keer minder energie dan het wegvervoer, wat ook een manier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan”, vervolgt het PVDA-parlementslid.

 

De door de PVDA ingediende resolutie staat op de agenda van de commissie mobiliteit van het federaal parlement van dinsdag 23 juni 2020.

 

De resolutie van de PVDA in het federaal parlement vindt u hier: https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/1326/55K1326001.pdf

De resolutie van de PVDA in het Brussels Parlement is hier te vinden: http://www.weblex.irisnet.be/data/crb/doc/2019-20/138914/images.pdf

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!