De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

24 juni is de internationale dag van de Roemeense blouse – Het verhaal achter dit bijzonder cultureel erfgoed

24 juni is de internationale dag van de Roemeense blouse – Het verhaal achter dit bijzonder cultureel erfgoed

woensdag 24 juni 2020 16:46
Spread the love

De Roemeense blouse, “La blouse roumaine” in het Frans of kortweg IA in het Roemeens, is een prachtig kledingstuk dat het verhaal vertelt van de Roemeense vrouwen en mannen: mooi, trots, gedreven en puur. Geen ijdelheid maar blijheid. De blouse is voor Roemenen in het buitenland een stuk identiteit en tegelijkertijd erfgoed.

Ontstaan

La blouse roumaine, is een schilderij gemaakt door Henri Matisse, de beroemde Franse schilder (1869-1954). Dit schilderij hangt in het Musée Nationale d’Art Moderne in Parijs. Hij heeft zich laten inspireren door een aantal bekende Roemeense-Franse dichteressen, actrices en aristocraten. De online community en culturele beweging “La blouse roumaine” ontleent haar naam aan dit schilderij. Deze beweging werd eind 2012 opgericht en is te volgen via Facebook.

La blouse Roumaine is een beweging die organisch gegroeid is rond het beeld en de betekenis van de Roemeense blouse. In 2012 namen meer dan 24.000 mensen in 50 landen verspreid over 6 continenten deel aan de dag van de Roemeense blouse. Deze dag valt samen met Sânziene op 24 juni (lees meer over Sânziene op p.18). Deelnemen deden ze door een selfie met hun blouse te posten op Facebook. Later ontstonden er ook fysieke bijeenkomsten zoals vorig jaar in het centraal station in Antwerpen. (zie ook Buna nr.7) Omwille van de coronamaatregelen zal het dit jaar waarschijnlijk opnieuw vooral om een online actie gaan.

Het doel van de beweging is om het imago van Roemenië in het buitenland te versterken en zo een ‘merk’ te creëren voor het land. De Roemeense blouse is daarnaast ook een manier van zelfexpressie. De persoon die de blouse draagt toont ermee dat hij/zij onderdeel is van een cultuur. Meer nog: ze tonen hun hedendaagse identiteit door eeuwenoude, zorgvuldig geselecteerde, handgeborduurde symbolen te dragen.

Een blouse met een verhaal

Een originele Roemeense blouse draagt een verhaal met zich mee dat is verweven in het patroon. Het is een eeuwenoude vormtaal die vrouwen van generatie op generatie aan elkaar overdragen. De originele blouse is van katoen, linnen of zijde; handgemaakt met een borduurwerk op de kraag, borst en mouwen. Elk met de hand gestikt patroon bevat archaïsche symbolen van natuurlijke elementen zoals een wiel, tarwe, een haan, druiven en de zon. De kenmerken verschillen per regio en zijn een indicatie van iemands status, oorsprong, leeftijd of beroep. De patronen vertellen een verhaal over leven, schoonheid, natuur, kosmos of geloof.

De Roemeense blouse en de mode

Modeontwerpers over de hele wereld hebben hun collecties laten inspireren door de eeuwenoude patronen van de Roemeense blouse. Maar helaas zijn er weinig die erkenning geven aan hun inspiratiebron. In 2018 was er veel ophef in Amerika over een mantel uit de collectie van de Amerikaanse modeontwerpster Tory Burch. Zij ontwierp een prachtige mantel en vermeldde dat ze haar inspiratie had opgedaan in Afrika.

De facebookgroep La Blouse Roumaine, maakte Tory erop attent dat het borduurwerk op haar ‘Afrikaanse” mantel erg veel leek op de motieven van de Roemeense jas uit het begin van de 20ste eeuw die deel uitmaakt van de vaste collectie van het Metropolitan Museum of Art van New York. Deze ontdekking heeft een golf van online protesten uitgelokt. Honderden duizenden Roemenen postten reacties op de facebookpagina van Tory Burch met de hashtag #Givecredit.

Het bericht werd zelfs opgepikt door de Associated Press, The New York Times en een aantal invloedrijke internationale modebloggers. Ondertussen heeft Tory Burch het incident wel rechtgezet. Ere wie ere toekomt en in dit geval zijn dat de vele anonieme Roemeense borduurkunstenaars van nu en vroeger.

Dit artikel verscheen in Buna nr. 12 (juni 200) het magazine van ADR-Vlaanderen. Het magazine behandelt tal van actuele thema’s over de Roemeense cultuur, Roemenië en de relatie met België. Meer informatie vind je op de website van ADR-Vlaanderen.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!