De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

woensdag 20 april 2022 14:57
Spread the love

“Dames en Heren, we gaan vlechten”.

Iets in die trend zal de minister van Openbare werken gezegd hebben toen iemand met het schitterend idee uit Amerika -het land waar alles mogelijk is- terug thuis kwam.

Koning auto heeft het nog maar eens gepresteerd om zijn plaats in de wereld op te eisen.

In Waregem (of waar is het?) deed iemand een voorstel om een stuk autoweg in een vlecht te laten aanleggen omdat er, volgens hem en vele anderen, té veel file is. Hij had het in Amerika (of all places) gezien.

I.p.v. moderne, alternatieve, natuursparende en andere oplossingen te verzinnen, die rekening houden met onze gezondheid en het natuurbehoud -of moeten we zeggen “natuurherstel” (de klimaatopwarming weet je nog?) – wordt het naar aloude gewoonte, ouderwetse oplossing: ze leggen gewoon een extra baan bij zodat het huidige verkeer weer vlotter kan doorrijden.

Men vergeet een paar zaken:

– Autobestuurders die voordien hun auto thuis lieten omdat ze die file beu waren, kunnen nu weer genieten van hun auto want er is weer plaats op de weg. De oplossing lijkt me tijdelijk en niet duurzaam.

– Met deze oplossing is het natuurherstel -waar de mensheid toch naar zou moeten streven- weer minstens een eeuw achteraan in de rij gezet.

– Men noemt het misschien een intelligente oplossing, maar ik noem het vooral, een domme, kortzichtige, en ook, dure oplossing, die ons weer richting auto duwt, waardoor het ons opnieuw en rechtstreeks geld kost.

– Wat kosten die paar meter asfalt?

Ik vind dat problemen met auto’s in hetzelfde rijtje thuishoren als het bouwen van huizen: eerst denken aan een oplossing voor de klimaatopwarming en het natuurherstel, daarna pas aan de luxe die we ons zouden willen veroorloven.

Dit kan door:

– kleiner te wonen (kleinere kamers, lagere plafonds, kleinere ramen);

– bomen te planten ipv ze te kappen;

– een huis verbouwen ipv ongerepte grond in te palmen;

– alternatieve huisverwarming (vraag het na bij uw verwarmingsspecialist);

– alternatieve (en ook minder) binnenhuisverlichting (ledlampen, kaarsen, …);

– breek die oprijlaan uit en leg er in de plaats een mooi bos aan …

Uw geldbeugel zal zich er beter bij voelen.

Eigenlijk kan het me geen ene reet schelen wat u met uw huis (en geld) doet, maar denk eerst aan: “Hoe doe ik de natuur een plezier en hoe help ik mee om de opwarmingstrend te keren met natuurlijke, vanzelfsprekende oplossingen.”

Dat, lieve lezer, is het alarmsignaal dat in onze hersenen verankerd zou moeten zitten, ipv eerst te denken aan hoe we vlot door het verkeer kunnen rijden.

Er is een tekst: “Hoe de commercie er in is geslaagd om ons wijs te maken dat we de auto nodig hebben, en wij (of u) geloven dat!”

De auto is het eerste product dat de reclamemakers ons hebben opgedrongen om met ons eigen geld te betalen. We geven onze zuurverdiende centen aan een ding, waarbij we ook MOETEN betalen om er benzine in te steken (zodat ie beweegt), we MOETEN betalen om er mee op de weg te mogen (wegentaks), verzekering MOETEN we betalen om in geval van een ongeluk, de ander kunnen vergoeden (is dat geen koppelverkoop?), we MOETEN gordels dragen (beperking van onze vrijheid) … en waarom? Om van plaats A naar plaats B te (kunnen/willen – niet moeten) rijden, met of zonder bagage, want ook daarvoor bestaan alternatieve oplossingen.

Herman Hillen

Antwerpen

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!