200.000 mannen steunen gendercampagne HeForShe

Op 20 september 2014 werd door de VN-vrouwenorganisatie UN Women de campagne HeForShe gelanceerd op de sociale media. Sindsdien hebben meer dan tweehonderdduizend mannen hun steun betuigd aan deze campagne voor vrouwenrechten.?

woensdag 18 februari 2015 17:39
Spread the love

De
VN-campagne HeForShe werft mannen werven die zich willen inzetten
voor vrouwenrechten. De Britse actrice Emma Watson, bekend van de
Harry Potter-films, gaf bij de lancering van de campagne op 20
september het startschot met een gepassioneerde speech. Haar
toespraak ging viraal op de sociale media.

“Het
vechten voor vrouwenrechten wordt vaak gezien als synoniem voor
mannenhaat. Als ik van één ding overtuigd ben, is het dat dat moet
stoppen”, zei Watson. “Het wordt tijd dat we gender zien
als een spectrum en niet als twee tegengestelde idealen… Hoe kunnen
we iets veranderen in de wereld, als slechts de helft van de
wereldbevolking uitgenodigd is of zich welkom voelt deel te nemen aan
het gesprek?”

HeForShe
vraagt mannen om zich in te zetten voor vrouwenrechten en
gendergelijkheid en tegen discriminatie waar vrouwen wereldwijd mee
te maken hebben. Het doel is gendergelijkheid te bereiken in 2030.

Volgens
de VN-vrouwenorganisatie UN-Women hebben in de eerste maanden van de
campagne meer dan tweehonderdduizend mannen hun steun betuigd aan de
beweging. Ook werden miljoenen dollars gedoneerd. Via het
actieprogramma Impact 10x10x10 van HeForShe worden regeringen, universiteiten en bedrijven bij de
campagne betrokken als partners.

Geen
wondermiddel



(UN Women)

Elizabeth
Nyamayaro, adviseur bij VN-Vrouwen en hoofd van de campagne HeForShe,
zegt dat het tijd werd voor een andere benadering. “Dit is niet
iets wat vrouwen alleen moeten oplossen. Mannen moeten deze strijd
ook erkennen als hun strijd.”

HeForShe
lijkt na vijf maanden een van de meest geslaagde gendercampagnes
ooit, maar vrouwengroepen zijn verdeeld over de doelstellingen,
ideologie en waarde van de beweging. Liesl Gerntholtz, directeur
Vrouwenrechten bij Human Rights Watch (HRW), zegt dat ze zich zorgen
maakt dat mannen, ironisch genoeg, in deze campagne meer gewaardeerd
worden dan vrouwen.

“Het
punt is dat de stem van vrouwen op deze manier vrij eenvoudig
overstemd wordt. Als je de nadruk op mannen legt, loopt je het risico
dat vrouwen opnieuw onzichtbaar worden”, zegt Gerntholtz. “Het
is belangrijk dat vrouwen een centrale rol blijven spelen in deze
campagnes.”

Kritische
blik

Terry
O’Neill, voorzitter van de National Organisation for Women, noemt
HeForShe een goed startpunt, maar geen wondermiddel voor
gendergelijkheid. “De campagne mist de aandacht voor alle
aspecten van gelijkheid die van belang zijn. Ze zegt eenvoudig dat
feminisme goed is voor mannen en vrouwen en dat klopt. Hoewel het er
op dit moment nog niet erg op lijkt, geloof ik dat gelijkheid voor
vrouwen er zeker zal komen.”

Gerntholtz
is sceptisch over het breed geformuleerde doel van HeForShe, namelijk
gendergelijkheid in 2030. “Hoe meet je dat? Gaat het om toegang
tot onderwijs, participatie op bestuurlijk niveau en in het
bedrijfsleven of om vermindering van het aantal vrouwen dat met
geweld te maken heeft? De moeilijkheid is dat dit doel erg vaag
geformuleerd is.”

Zij
zegt de doelen van de campagne in het algemeen wel te steunen. “De
vrouwenbeweging begrijpt dat we ook mannen en jongens moeten
betrekken bij de oplossing. We moeten ze niet alleen zien als daders
van geweld, maar ze betrekken bij het bestrijden van dat geweld. Dat
Emma Watson zich hiervoor inzet, helpt mee om feminisme te
populariseren en acceptabel te maken voor jonge mannen. Het is
belangrijk dat zij de jonge generatie bereikt, die hopelijk straks de
leiding zal nemen.”

Bron: 
“HeForShe”
Campaign Moves to the Next Stage

Launch
of the HeForShe Campaign – 20 september 2014

take down
the paywall
steun ons nu!