Nood aan discussie
In het ASO wordt sociale zekerheid enkel in economische richtingen en in de humane wetenschappen beperkt behandeld. Geert De Lathouwer is leerkracht in de humane wetenschappen aan het Oscar Romerocollege in Dendermonde. “In het vak Cultuurwetenschappen heb ik het over de rol van de overheid in het sociaal-economisch proces en over de geschiedenis van politieke partijen. Daarin wordt ook de sociale zekerheid beperkt besproken, meer bepaald de evolutie ervan: de opkomst van de socialistische partij na de Tweede Wereldoorlog en de nood aan een socialezekerheidsstelsel om een opmars van extreemrechts in Europa te voorkomen. Ik belicht ook de problemen waarmee de sociale zekerheid te kampen kreeg in de jaren 70 en 80 in de veranderende samenleving en stel daarbij kritische vragen over de nood om het systeem op een andere manier te organiseren.”
Sterke overheid en sociale zekerheid zijn essentieel
“Als de sociale zekerheid prominent in de actualiteit is geweest – in de vorm van een grote vakbondsactie bijvoorbeeld – dan bespreek ik dat ook in mijn lessen. Die sociale zekerheid ligt nog ver buiten de leefwereld van de leerlingen, of dat denken ze tenminste. Dus vind ik het belangrijk om hen te enthousiasmeren. Ik organiseer discussies waarin de noodzaak van een vangnet duidelijk wordt. Die gaan dan over de instroom van minderheden in het arbeidsproces, de financiering van de rusthuizen, de noodzaak van pensioenen en hoe ze betaald worden: moet je dat via de private weg doen of via de overheid? We hebben het ook vaak over de Verenigde Staten en het systeem dat daar minder sterk is uitgebouwd. Op die manier groeit het besef bij de leerlingen dat er nood is aan een sterke overheid en dat die sociale zekerheid toch wel interessant is.”
“Dat is dan mijn persoonlijke invulling binnen Cultuurwetenschappen, want zoiets is niet structureel ingebed als leerplandoelstelling. Het vak is bovendien maar een klein onderdeel binnen het brede spectrum van het secundair onderwijs. In de rest van het ASO wordt niet veel aandacht besteed aan sociale zekerheid, en al zeker niet aan de praktische kant ervan. Niettemin is sociale zekerheid een belangrijk onderdeel van onze verzorgingsstaat. Je merkt dat ons socialezekerheidssysteem enerzijds heel erg goed is, maar anderzijds boet het in aan kwaliteit. De enige mogelijkheid die je hebt vandaag, is om daar in het onderwijs tijd en aandacht aan te besteden, zodat de leerlingen – want dat zijn onze toekomstige kiezers – het belang ervan gaan inzien.”