Asghar Farhadi, de regisseur van de oscarwinnende film 'A Separation'
Opinie, Nieuws, Cultuur, Mediakritiek, De Morgen, Iran, Oscars, Rundskop, Asghar Farhadi, Nader and Simin, A Separation, Roya Reha, Radio 1 -

‘Oscar winnen en onderdrukt worden’. Op zijn Perzisch gezegd: ‘Goez be shaghighe che rabt dare?’

Hoorde de foto van Asghar Farhadi niet thuis tussen de andere winnaars in de krant 'De Morgen'? Of waren de journalisten vergeten om hem te fotograferen? Bovendien, was het niet interessanter geweest om de betrokken Iraanse regisseur te interviewen over zijn film i.p.v. een medewerker van Amnesty International en nog een paar externen aan het woord te laten?

vrijdag 2 maart 2012 11:55
Spread the love

Aan dat Perzisch gezegde dacht ik toen op 28 februari Radio 1 aankondigde dat Amnesty International net een rapport heeft  uitgebracht over de ellendige situatie van de mensenrechten in Iran. Vrij vertaald wilt dat Perzisch gezegde zeggen: ‘je kunt niet dood gaan omdat de andere een wind heeft gelaten’.

Ik verslikte me een ongeluk toen ik hoorde dat de journaliste van Radio 1 dat rapport in verband bracht met Asghar Farhadi, de regisseur van de Iraanse film ‘A Seperation’ die zondag de Oscar won in de categorie van ‘beste niet-Engelstalige films’.

Stel je nu voor dat ‘Rundskop’ zou gewonnen hebben. Zou het niet vreemd zijn om dat nieuws samen met een rapport over de discriminatie van allochtonen op de Belgische arbeidsmarkt uit te brengen? Of stel dat wanneer Kim Clijsters Wimbeldon wint, terwijl men zich afvraagt hoe dit mogelijk is in een land waar een hoop talent wegens kansarmoede geen toegang heeft tot sport?

Ik heb evenmin gehoord dat men andere Oscarwinnaars in verband bracht met de politieke wantoestanden in hun moederland. Moet het goede nieuws over Iran bijna altijd gecombineerd worden met het nieuws dat het daar toch niet zo goed gaat? Waarom gaat het eigenlijk niet zo goed in Iran en waarom zijn we per slot van rekening hier beland?

Wassen de westerse politici hun hadden in onschuld in verband met de huidige schrijnende situatie van de mensenrechten in landen die vergelijkbaar zijn met Iran? Onder Moebarak wonnen de Egyptenaren geen Oscars, maar er werd ook met geen woord gerept over de situatie van de mensenrechten in Egypte. Laat me even zeggen dat de wantoestanden in landen zoals Iran steeds met een vergrootglas bekeken worden, terwijl het sociale drama dat zich op dit moment in Europa voordoet, relativerend wordt weggewuifd.

Met enige bedenking zet ik de radio uit en grijp ik de krant De Morgen om te zien wat ik daar kan lezen over de Oscarwinst van de Iraanse regisseur. Nog niet bekomen van mijn verslikking van daarnet, viel ik nu met veel verbazing van mijn stoel.

Terwijl andere winnaars en zelfs niet-winnaars van de Vlaamse inzending ’Rundskop’ met naam en toenaam en een grote foto al dan niet met een Oscar Award in de hand zijn afgebeeld, zie ik geen enkel foto van Asghar Farhadi. Enkel een piepkleine snapshot van zijn film geeft aan dat de Iraanse film ‘A Seperation’ een Oscar won.

Hoorde de foto van Asghar Farhadi niet thuis tussen de andere winnaars? Of waren de journalisten vergeten om hem te fotograferen? Bovendien, was het niet interessanter geweest om de betrokken regisseur te interviewen over zijn film i.p.v. een medewerker van Amnesty International en nog een paar externen aan het woord te laten? Was die man geen interview waard?

Het zou de redactie van De Morgen sieren mocht zij gekozen hebben voor de foto waarop de Vlaamse regisseur van de film ‘Rundskop’ en de winnende Iraanse regisseur van ‘A Seperation’ elkaar feliciteerden.

Roya Reha

(Vertaald door Baharak Bashar)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!