De gang van zaken is heel herkenbaar en verbergt de nadelen. Alleen wat gunstig is voor BAM wordt gecommuniceerd. Nadelige invloed op milieu, gezondheid, stadsontwikkeling, leefbaarheid e.d. worden genegeerd.BAM strijdt voor eigen overleven. Het lot van BAM is verbonden met dat van de Lange Wapper.
TUNNELS ZIJN DUURDER?
BAM brengt steeds in hun voordeel vertekende cijfers en houdt problemen uit het beeld. Zonder te weten wat men onderzocht heeft kan je over de kostprijs van de tunnels tegenover de Lange Wapper (light) geen zinnig commentaar leveren. Het is dus afwachten tot het rapport openbaar gemaakt wordt.
LANGE WAPPER (LIGHT) OF TUNNEL OPTIE.
Eigenlijk gelooft niemand nog in de komst van de Lange Wapper van vóór het referendum. Als de Vlaamse regering kiest voor een Lange Wapper, dan zal het een Lange Wapper Light zijn met minder overlast voor Deurne en Merksem. Wat die light versie inhoudt wordt geheim gehouden. Bij de voorbije onderzoeken zouden de actiegroepen betrokken worden. Noch stRaten-generaal noch Ademloos zijn benaderd om mee te werken. Schijnbaar bedoelen de politici met 'betrekken', 'achteraf op de hoogte stellen'. Manu Claeys noemt dat een "therapeutische massage sessie achteraf" waarvoor hij bedankt.
DE TUNNELVERSIE IS SNELLER KLAAR
Het is niet realistisch dat BAM bij de 'Light' of 'tunnel' versie het oude Milieu Effecten Rapport en Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan zou kunnen recupereren. Deze MER en GRUP moeten opnieuw gemaakt worden. Dit betekent voor elk project vanaf nul beginnen. En dan zijn de tunnels 1.5 jaar sneller klaar.
MECCANO BLIJFT ACTUEEL
Een nieuw MER en GRUP betekent dat de redelijke alternatieven (lees Meccano of Liefkenshoektunnel) ook zullen moeten onderzocht worden. Het Meccanoplan blijft meespelen. Volgende week komt Forum 202o met een onderzoek over het Meccanoplan naar buiten. stRaten-generaal geeft er de dag nadien een persconferentie over.