Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

BAM-tracé verandert fietspad in autosnelweg

donderdag 8 juli 2010

In het kader van openbaarheid van bestuur heeft de BAM de plannen van het stuk Antwerpse ring van Deurne tot aan de Kennedytunnel vrijgegeven.

Iedereen schrok, want de ring wordt tot 21 rijstroken breed. BAM heeft dan onmiddellijk gemeld dat het allemaal niet waar is, want dat er oude plannen werden vrijgegeven. De huidige plannen blijven voorlopig geheim.

Groen! heeft aan de Rodekruislaan in Berchem paaltjes geslagen die duidelijk maken tot waar de ring zou komen als het BAM-tracé wordt uitgevoerd. Een fotoreportage.

  • Tot juist achter het bord plant BAM de ring

     

    Oude Plannen

    BAM past bij het vrijgeven van informatie steeds dezelfde tactiek toe. Ze geven oude plannen en zodra er kritiek komt, melden ze dat de plannen verjaard zijn en dat de kritiek daarom niet terecht is. Toch zijn de plannen belangrijk. Ze geven een goed beeld van wat er gaat komen.

    Er is niet veel ruimte, dus grote veranderingen moeten we niet verwachten. Het is uiteindelijk logisch dat als de ring aan het Sportpaleis kathedraalbreed is, hij niet ineens veel smaller kan worden. Het verkeer dat erop komt moet er ook af geraken.

     

  • Zoals alle acties wordt ook deze met veel enthousiasme gevoerd

    Groen! voert actie

  • Alles rechts van de paaltjes wordt autostrade. De schuifaf van de speeltuin zullen ze meer links moeten plaatsen.

     

  • De mensen staan aan de paaltjes. Het is onvoorstelbaar hoe dicht de ring bij de huizen komt.

     

  • Wim van Hees legt de BAM plannen uit.

    Interview met Mieke Vogels

    Bij de presentatie van het Masterplan was u enthousiast. Nu niet meer, waarom?

    "Ik denk dat ik heel deemoedig moet toegeven dat ik, net als zo veel Antwerpenaren, net als onze burgemeester, heel lang verdoofd ben geweest door de communicatie van de BAM. Hun communicatie was steeds omfloerst en de echte consequenties van deze weg hebben ze onder tafel geschoven."

    "Eén mooi voorbeeld. Ze zijn 10 jaar aan een stuk blijven zeggen: we gaan het doorgaand en het plaatselijk verkeer van elkaar scheiden en dan kunnen we een groene singel aanleggen. Men had het steeds over die groene singel, boompjes enzo, men heeft er nooit bijgezegd dat dat als consequentie had dat men dan meer rijstroken zou moeten aanleggen. Dat de ring bijna tot in de tuinen van de mensen zou komen."

    "Destijds met de Lange Wapper ging dat ook zo, men communiceerde over de stijl maar men heeft eigenlijk nooit duidelijk gezegd waar dat viaduct precies zou komen. Dat is typisch voor het hele BAM-gebeuren. De sluipende besluitvorming, het gebrek aan communicatie, het gebrek aan duidelijkheid. Ik voel me nu samen met heel veel Antwerpenaren verschrikkelijk gepakt. En daarom ga ik nu heviger dan ooit in het verzet. Dit kan niet voor mijn stad. Dit kan niet. Stel je voor dat hier nog een hoop rijstroken bijkomen. Dat heeft ook als consequentie, dat je elke overkapping, waarvoor wij ook al jaren pleiten, kan vergeten. Die wordt dan nog duurder en waarschijnlijk totaal onmogelijk. De hypotheek die de BAM op deze deze stad legt, op mijn en uw kinderen en kleinkinderen, dat is niet te doen."

  • Mieke Vogels van Groen in gesprek

    De werkgroep die de alternatieven moest onderzoeken heeft alleen het BAM-tracé onderzocht. Hoe reageer u daar als politicus op en wat gaat u ertegen doen?

    "We zijn daar heel boos over. Forum 2020 gaat het bretellen tracé (red. = mecano tracé) op eigen kosten laten onderzoeken.Het is een schande dat de overheid dat niet doet."

    "Hoe ik daarop reageer? Ik reageer daarop door te zeggen dat er in de donkere kamers van de BAM al heel verregaande engagementen met de bouwheer Noriant zijn. Als dit niet doorgaat draait het uit op heel veel schadeclaims en politiek gezichtsverlies. Maar schadeclaims en politiek gezichtsverlies zijn voor mij absoluut geen argumenten om dit hele feestje dat de toekomst van deze stad voor de komende 100-200 jaar vastlegt te laten doorgaan."

    "We blijven als politieker alle argumenten zoeken om dit tegen te houden. Door actie te voeren, door in het parlement tussen te komen. We hebben nu in het kader van de openbaarheid van bestuur een brief geschreven. We willen nu de meest recente documenten hebben. Het gaat niet op dat de BAM op de website een plan plaatst, dat zogezegd uit 2003-2004 is. Een plan dat alle mensen de bomen injaagt en waarvan men daarna zegt dat het oud en voorbijgestreefd is. Je gaat mij niet wijs maken, dat als de Vlaamse regering zegt dat ze nu in de zomer beslissen, ze geen recentere plannen zouden hebben. Dat kan toch niet. Ik wil die plannen zien. Ik ben parlementslid. Ik heb recht op openbaarheid."

  • De Jules Bilmeyerstraat wordt over de autostrade doorgetrokken met 2 maal 2 rijvakken.

     

    U spreekt over schadevergoeding, maar het Rekenhof heeft uitgerekend dat die uiteindelijk maar 0,024% van het budget zou uitmaken. Een dergelijk bedrag gaat niemand tegenhouden een slecht project af te voeren.

    "Ik vrees dat het Rekenhof niet alle gegevens heeft. Dat is hetgeen ik daarjuist zeg. Ik denk dat er tussen BAM en Noriant, contracten en afspraken zijn die veel verder gaan dan … Ik denk dat als die niet doorgaan advocaten heel veel geld gaan verdienen en dat Noriant zijn factuur op tafel zal leggen. Maar ja nog eens. Ik heb de papieren niet, het Rekenhof ook niet. We kunnen dus niets zwart op wit bewijzen. Maar ik kan me niet voorstellen dat een Vlaamse regering dit laat doorgaan terwijl men weet dat er een beter alternatief is."

  • Dit wordt een oprit

     

  • die gaat hier verder

     

  • en nog verder.

     

  • Waar het mooie fietspad loopt zijn 5 rijvakken voorzien

     

  • Als er links 5 rijvakken bij komen, zie je hoe dicht de autostrade bij de bewoners komt

     

  • Aan de kant waar deze foto genomen is, komen er ook nog eens vijf rijvakken bij. Dat zijn dan in totaal 20 rijstroken. Een verdubbeling van de huidige toestand.

      BAM plant de ring door de stad, terwijl hij rond de stad zou moeten gaan.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.