Naar aanleiding van de oproep van de Subvertisers International zullen wereldwijd tussen 22 en 25 maart creatieve acties plaatsvinden om de effecten van de reclame op de maatschappij en de burgers aan te klagen. Deze acties, op Twitter te volgen via #SubvertTheCity, eindigen op 25 maart, de Dag zonder Reclame.
In Brussel alleen al zijn er ongeveer 70 reclameborden in de metro- en bushaltes vervangen door alternatieve reclame van het collectief Brandwashing. De activisten zijn gekant tegen de dominantie van onze openbare ruimte door bedrijven als JCDecaux en ClearChannel. Deze twee belangrijkste advertentiebureaus in België hebben samen 75 procent van de winst op reclame-affiches in openbare ruimte.
De humoristische en satirische posters die de activisten hebben opgehangen in de plaats van de reguliere reclame zijn ontworpen door Belgische en internationale kunstenaars.
Het Belgisch collectief Brandwashing liet zich inspireren door het project Brandalism.* Hun doel is om de openbare ruimte te reclaimen en aan te tonen dat reclame niet onschuldig is, maar een uitdrukking is van de macht van de multinationals die ons manipuleren om alsmaar meer te consumeren.
Meer info: http://brandwashingbelgium.blogspot.be
*Brandalism organiseerde in het verleden twee van de belangrijkste subvertising-campagnes doorheen verschillende steden in het Verenigd Koninkrijk (2012 en 2014), dit samen met bekende artiesten zoals Ron Engels, Robert Montgomery en PaulInsect. Zie: http:// www.brandalism.org.uk/the-project