De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Spoorwegminister Bellot krijgt privéfeestje

Spoorwegminister Bellot krijgt privéfeestje

dinsdag 27 maart 2018 15:43
Spread the love

Hoeilaart 27 maart 2018 – Omwonenden van het station Hoeilaart keken verrast op toen allerlei materialen werden aangevoerd voor de bouw van een feesttent. Mobiliteitsminister François Bellot ontvangt er op 28 maart om 10 uur genodigden om te vieren dat de verdubbeling van het spoorwegnet tussen Brussel en Ottignies een doorstart krijgt.

Ze kregen een melding in hun brievenbus wegens hinder bij het thuiskomen en weggaan omdat hun strate



Een week werk voor de opbouw van een tent naast het station voor een pers-event voor minister Bellot.

n voor het persevenement zijn afgezet. De buurt zelf, die al jaren hinder en schade ondervindt is niet welkom, zelfs niet al hun gemeenteraadsleden. Dit. terwijl spoorwegbedrijf Infrabel al vijf jaar probeert om via negeren, tijdrekken en juridische foefjes schadeclaims te ontlopen. Inmiddels heeft de politie meegedeeld dat zij zal verhinderen dat buurtbewoners contact zoeken met de minister, zelfs voor het aanbieden van een beschaafde petitie. Ook is tevoren opgave gevraagd van de spandoekleuze “om preventief te kunnen ingrijpen”.

Klachtenonderzoek doodgezwegen

De voorbije jaren hebben omwonenden overlast en schade gehad door de GEN-werken: stof, licht, lawaai, zware nachtelijke trillingen, bouwafval, foutparkeren, scheuren in hun huis, kapotte wegen… Vooral het gebrek aan communicatie en een juridisering van het contact zit de omwonenden dwars. Bij de start in 2012 was er een overleggroep, maar Infrabel haakte onverhoeds af, zonder opgaaf van redenen. Ook het Hoeilaartse gemeentebestuur hulde zich vooral in stilzwijgen over zijn contact met Infrabel over schadeafhandeling en stelde zich vooral op als boodschapper van dit staatsbedrijf. Op een gedetailleerd klachtenonderzoek werd nooit gereageerd.

Klaagmuur

“Via onze ‘klaagmuur’ wisselen we onze ervaringen over het spoorwegbedrijf uit, want door het isolatiebeleid van Infrabel worden klachten alleen individueel aangenomen. We zijn hartstikke vóór een frequentere treinverbinding”, zegt Rein van Gisteren uit Hoeilaart die in 2012 de facebookpagina opstartte om de betrokkenheid van de buurt op gang te houden. Dat was nota bene op verzoek van de burgemeester, maar die hebben we daarna niet meer gezien op ons buurtoverleg.

Infrabel moet begrijpen dat ze met de tijd mee moeten: overlast wordt minder als je burgers een uitlaatklep geeft, als je naar ze luistert en met ze praat en als je schade netjes en snel afhandelt.”

Maar op het callcenter van Infrabel zitten soms uitzendkrachten die niet eens weten waar Hoeilaart ligt. Dan gooi ik de hoorn er op.

“Toegegeven, we waren soms ook zuur in onze commentaren, maar de stoïcijnse manier waarop Infrabel opereert lokt dat uit.

Ze verwarren informatie met communicatie, en dat is echt niet meer van deze eeuw. Als je weekendwerken plant, dan volstaat het niet om een briefje aan te plakken dat je trein niet rijdt. En zeker niet als daar onzin op staat. Zo zijn reizigers een tijdlang via een plattegrond verwezen naar een totaal verkeerde straat voor vervangend vervoer. Ik ben gestopt om het ze te melden, voor ieder rappel geven ze je een nieuw klachtennummer… Ook afgelopen weekend was het weer raak: veel misverstanden onder de reizigers.”



Mannen in maanpakken bespoten de geluidsmuur langs het spoor, die na jaren nog steeds niet

Milieudelict

Vijf jaar geleden was de maat vol. Van Gisteren: “Toen Infrabel op klaarlichte dag met mannen in blauwe maanpakken een verboden combinatie van herbiciden op de “groene” geluidsmuur spoot, volgde er een boze buurtpetitie. Onderzoek wees later uit dat het een ernstig milieudelict betrof. De excuses die we kregen waren juridisch zuiver, maar ze kwamen ongemeend over.” Van Gisteren: “Wat voor mijzelf de deur dicht deed, was dat we in het gemeenschapscentrum zelf de zaalhuur voor een buurtvergadering moesten betalen, terwijl Infrabel die ruimte gratis kreeg van de gemeente. Zijn belofte dat het zou worden goedgemaakt is onze burgemeester niet nagekomen. Hij wil woensdag vast wel met minister Bellot op de foto, maar voor de bewoners zelf verstopt hij zich al jaren. Gelukkig komen de verkiezingen er aan”.

Klachtenoverzicht geheim

Rein van Gisteren: “Infrabel heeft zijn klachtenoverzicht nooit openbaar gemaakt, zodat zelfs onze eigen gemeenteraad niet kan controleren hoe de schade aan woningen, omheiningen, wegen, struiken, bomen en afrasteringen is hersteld. Infrabel juridiseert het contact en ziet schade als een verzekeringsgevalletje. In plaats van een beetje coulance verleggen ze de bewijslast naar het individu dat zich het doorgaans niet kan veroorloven om een advocaat te betalen. Veel schadeclaims zijn dan ook niet naar tevredenheid afgehandeld of ze slepen nog steeds voort. En de spoorwegwoning aan de Gladiolenlaan staat al tienjaar leeg, een schande.”

Perimeter ingesteld

De lokale overheid heeft tientallen parkeerplaatsen op de spoorwegparking geclaimd voor de minister en zijn gevolg (die er blijkbaar niet ervan overtuig zijn dat het station Hoeilaart met de trein bereikbaar is). Omwonenden mogen niet in contact komen met de hoogwaardigheidsbekleder omdat anders zijn persoonlijke veiligheid zou kunnen worden geschaad. “De entourage van de bewindsman is zo te zien niet doordrongen van de democratische gezindheid van burgers. Hun krachtigste instrument zijn keiharde argumenten”, aldus Rein van Gisteren, een van de omwonenden.

take down
the paywall
steun ons nu!