De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Interview, Cultuur -

Hoogzomer met nieuw album “Sol Y Suave” van Buscemi

BRUSSEL – Deze week ligt de nieuwe plaat van Buscemi 'Sol Y Suave' in de winkel, meteen zijn eerste album op het label ‘Mostiko’. Buscemi brengt opnieuw een exotische mix van house, lounge, jazz, latino & drum’n bass, aangevuld met enkele verrassende stemmen. Deze keer flirt hij ook met deep house en Balkan sounds: een perfecte soundtrack voor de zomermaanden!

dinsdag 3 juni 2014 21:32
Spread the love

DeWereldMorgen had een gesprek met Dirk
Swartenbroekx, de echte naam van Buscemi, op een winderig AB-terras. We
treffen hem de dag nadat hij uit Spanje terugkwam…

Je bent dus nog vaak in het buitenland? Kom je dan
echt overal ter wereld?

Buscemi: “De voorbije
14 jaar heb ik inderdaad zowat overal ter wereld gespeeld: in de VS (oa.
Burning Man-festival), China, Zuid-Afrika,… Ik ben dan ook steeds voor langere
periodes weg. Maar de laatste twee à drie jaren ben ik meer selectief en speel
ik vaker in België en Nederland. Toch deed ik vorig jaar ook nog toernees in
Argentinië en Japan. Ik zat net in Spanje, volgende week in Italië en deze
zomer op het Autoroute du Soleil-festival in Avignon. Mijn carrière begon ook
in London en Parijs, vóór ik in België op de radio werd gedraaid en hier speelde.”

Vertel eens iets over de nieuwe plaat “Sol Y Suave”?

Buscemi: “Ik heb aan de
nieuwe plaat gewerkt van eind vorig jaar tot enkele weken geleden. Ik heb een
goed jaar achter de rug en zat in een optimistische, zomerse vibe. Bovendien zit
ik geregeld in Spanje en hou ik van de Spaanse taal. Met de titel “Sol Y Suave”
wou ik het zomerse gevoel koppelen met elegantie en welzijn. De totstandkoming
van de titels gebeurt altijd erg spontaan. De plaat is in fijne omstandigheden
opgenomen met weer heel wat vocalisten en muzikanten.”

Is er ook inhoudelijke samenwerking met die mensen?

Buscemi: “Hier, zingen
en zwijgen…! Neen, neen. Iedereen waarmee ik samenwerk, ken ik persoonlijk. Meestal
zijn het mensen die ik tegen kom in het nachtleven en dat schept een band: zo
had Eline De Munck zelf al de tekst voor “Gagarin’”geschreven. Soms zijn het ook
vrienden of zingen ze, zoals Kyoko, mee in de live-band Squadra Bossa. Met haar
werkte ik echt samen aan een nummer. Vaak zijn de nummers instrumentaal helemaal
klaar en geef ik de vocalisten de ruimte om een eigen melodielijn en teksten te
bedenken.”

Is er een verschil met de vorige plaat “Nite People”?

Buscemi: “Die was in
elk geval meer liedjesgericht, serieuzer en donkerder, terwijl nu de nadruk
meer ligt op dance en een joie de vivre-sfeer, waar ik ’s nachts ook vaak zelf
in zit. Ik blijf ook graag hangen in de clubs, nadat ik zelf gedraaid heb.
Hoewel ik ook graag en veel studiowerk doe in mijn eigen kantoor en
opnamestudio. Met bepaalde mensen werk ik overigens al van in het begin samen.”

Je staat voor de tweede keer op Manifiësta, het feest
van de solidariteit. Is dat een statement?

Buscemi: “Het is vooral
een bewuste keuze! Al ben ik zelf politiek volledig ongebonden, toch zijn
waarden als openheid, verdraagzaamheid en verbondheid erg belangrijk voor mij
en die vind ik zeker terug op Manifiësta of op Sfinx-festival. Maar muziek maak
ik vooral voor iedereen die plezier wil maken in het leven, wars van politieke
ideeën.”

Je gaf al aan dat je de punk-idealen en het Do It
Yourself-principe hoog in het vaandel draagt. Muzikaal gezien sta je er wel
vrij ver van, niet?

Buscemi: “Mijn
favoriete groepen waren in de jaren ‘80 Crass, Poison Girls, The Clash en Nederlandse
krakers als Rondos en The Ex. Jazzpogopunk! Ik ben eigenlijk commerciëler
geworden, zonder daar bewust naar te streven: een beetje meesurfend op die hele
balkanbeat-golf. Daarom heb ik naast Buscemi ook mijn andere projecten nodig: richting
freejazz, Radical Slave met Mauro, mijn soloproject Azure Mortal, “La Chatte” met
Daan, met klassieke muzikanten, soundtracks, … Ik hou erg veel van
experimentele muziek, zoals Throbbing Gristle. Dat soort uitlaatklep en het
opzoeken van mijn donkere kant heb ik ook nodig!”

take down
the paywall
steun ons nu!