De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

3 redenen waarom u ook in 2012 opnieuw meer zal betalen voor een volle tank benzine
China, Iran, Olieprijs, BRIC-landen, Benzine, Politieke situatie, Oppompen, Conventionele olie -

3 redenen waarom u ook in 2012 opnieuw meer zal betalen voor een volle tank benzine

maandag 2 januari 2012 13:55
Spread the love

In 2011 gingen de prijzen van benzine en diesel in ons land opnieuw met 10 tot 20% hoger dan een jaar eerder. We zijn al weer een tijd gewend om meer dan 1,6 euro neer te tellen voor een liter benzine en bijna 1,5 euro voor een liter diesel. Toch zal dit niet beletten dat ook in 2012 de prijs van olie opnieuw gaat stijgen. Daarvoor zijn drie eenvoudige redenen:

1. Landen met onberekenbare leiders produceren veel olie

Iran kwam de voorbije dagen in het nieuws met nieuwe dreigingen om de Straat van Hormuz af te sluiten, mocht het Westen nieuwe sancties tegen het land aankondigen. De meeste analisten geloven niet dat het zo’n vaart zal lopen omdat vooral een van Irans belangrijkste bondgenoten – China – van zo’n actie het slachtoffer zou worden. Maar net nu de politieke situatie in het  nieuwe Irak en het nieuwe Libië zich lijkt te stabilizeren, blijft Iran dreiging nummer één voor de oliemarkten. Ook de Venezolaanse president Hugo Chavez blijft een onberekenbare factor op de oliemarkten.

2. De globale vraag naar olie blijft stijgen

De BRIC-landen blijven grote extra hoeveelheden olie consumemeren. Zo importeerde China 32,3% meer olie uit Saoedi-Arabië en 76% meer olie uit Rusland dan een jaar eerder. Omdat China elk jaar miljoenen nieuwe wagens in circulatie brengt, zet die trend zich nog een tijd gewoon door.

The Economist publiceerde afgelopen zomer cijfers uit BP’s “Statistical Review of World Energy”-show, waaruit moet blijken dat de wereld vandaag meer olie verbruikt dan produceert. In totaal werden vorig jaar gemiddeld 87 miljoen vaten dagelijks verbruikt en slechts 82 miljoen vaten opgepompt. Wat betekent dat de wereldeconomie vandaag draait op de olievoorraden om het verschil van 5 miljoen vaten per dag te compenseren. Dat is een primeur, want nooit eerder in de geschiedenis was dat het geval, schrijft het magazine.

Wat in China gebeurt, geldt ook voor India, dat grotendeels afhankelijk is van olieimport. Tenzij een globale recessie roet in het eten gooit, blijft de vraag naar olie – samen met de prijs ervan – in 2012 gewoon stijgen.

3. Olie is steeds moeilijker te vinden

Een van de belangrijkste redenen waarom westerse landen minder olie importeren is dat conventionele olie steeds moeilijker op te pompen is. Steeds meer oliebedrijven doen een beroep op hun gasreserves, omdat olie moeilijker te vinden wordt. De makkelijkst bereikbare velden raken uitgeput, terwijl nieuwe velden technisch of politiek moeiliker te exploiteren zijn. ‘De goede oude (olie)tijd is voorbij,’ zegt een analist, ‘en natuurlijk kan gas een bedrijf onmogelijk eenzelfde ‘punch’ bezorgen als olie dat deed.’

En dat alles is slecht nieuws voor ons land, want België is uiterst kwetsbaar voor stijgende olieprijzen, schreef De Tijd in maart nog. Waarom? Van alle landen is België relatief de grootste olieverbruiker. België verbruikt  3.263 vaten olie per dag voor elk miljard euro bruto binnenlands product. Het Belgische olieverbruik ligt daarmee bijna dubbel zo hoog als het gemiddelde van de eurozone. Dat is onder meer te wijten aan de sterke aanwezigheid van de chemische industrie in België, maar ook zouden de gezinnen door hun relatief grote en slecht geïsoleerde woningen meer energie consumeren. Uit cijfers van consultant McKinsey blijkt dat een Belgische woning zes jaar geleden ruim 40 procent meer energie verbruikte dan een huis in Frankrijk en Duitsland en ruim 90 procent meer dan een Nederlandse woning. Bovendien rijden Belgen ook meer met de auto dan andere Europeanen. Dat is te danken aan de grote vloot bedrijfswagens in België.

http://www.brandstofprijzen.be/official_prices.php?a=c3ViTXA9cG9fbW95ZW4=#historical

http://www.express.be/business/nl/economy/geen-druppel-olie-meer-door-de-straat-van-hormuz/159084.htm

http://www.express.be/sectors/nl/energy/chavez-wil-nieuw-kartel-van-4-of-5-oliesupermachten/153854.htm

http://www.express.be/business/nl/economy/voor-het-eerst-in-de-geschiedenis-verbruikt-de-wereld-meer-olie-dan-we-er-kunnen-oppompen/147492.htm

http://www.express.be/sectors/nl/energy/exxon-heeft-het-moeilijk-om-nog-olie-te-vinden/140750.htm

http://www.express.be/business/nl/economy/belgie-extra-gevoelig-voor-fluctuaties-olieprijzen/142001.htm

Bron : Express.be

take down
the paywall
steun ons nu!