about
Toon menu

De klassenstrijd bij de NMBS in ruimer perspectief

Vandaag komt men de tot de vaststelling dat het verschil in eerste en tweede klasse wel heel klein wordt. De afschaffing van het eersteklasseabonnement voor het hogere niveau bij de overheid heeft Cornu tot denken gezet.
woensdag 4 januari 2017
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Eerste klasse voor iedereen

Deze afschaffing is een streep door de rekening van de NMBS die gesponsord wordt door de federale overheid.

Anderzijds een besparing op de uitgaven van precies deze subsidiërende overheid. Met andere woorden gans dit gegeven betekent een nuloperatie op het budgettaire vlak.


Dit wil ook zeggen dat de duurdere eerste klasse voor de ambtenaren niet langer betaald wordt door alle burgers.

Ik begrijp dat het eersteklasseabonnement een statussymbool is voor de hogere ambtenaar zoals een grotere bedrijfswagen dat is voor een hoger kaderlid in de privéomgeving.

In tijden dat men de mobiliteit moet vergroenen is er geen plaats meer voor managementwagens dat is zeker , ook de opdeling in klassen binnen onze maatschappij is verwerpelijk .

De spoorwegen zouden een voorbeeld kunnen stellen door alle wagons als eersteklasse uit te rusten. De overheid zou alle extralegale voordelen kunnen afschaffen door de verloning aan te passen.

Op die manier krijgen we meer inkomsten voor de sociale zekerheid en wordt de oprichting van het CFB (een commissie Financiën en Begroting, die budgettaire ontsporingen moet opsporen) overbodig. Een groenere mobiliteit en een gelijke behandeling van de treinreiziger los van iedere zichtbare status is dan mooi meegenomen.

reacties

2 reacties

  • door Ronald Van Beneden op woensdag 4 januari 2017

    Wist ge dat er ook een onderscheidt gemaakt wordt in arbeidsklasse? Een gewone werknemer tot Bankwerker mecanicien is een tweedeklas medewerker ook al kom je alle dagen op tijd en doe je jouw werk eersteklas. Alle werknemers hoger dan deze betiteling zijn werknemer eerste klas. Dus spoorwegwerknemers onder een bepaalde rang worden eveneens gediscrimineerd en gekleineerd terwijl ze wel het vuile werk mogen opknappen.

    • door Carlos Pauwels op vrijdag 6 januari 2017

      Weet u dat nog niet zo héél lang geleden er bij de RTT (een parastatale) 4 niveau's bestonden. Ruw geschat niveau 4 ongeschoold, niveau 3 lager middelbaar, niveau 2 hoger middelbaar en niveau 1 hoger geschoold, zowel technisch als administratief. Het werk en de verloning waren navenant. Er bestond wel mogelijkheid om door zelfstudie (avondschool of interne opleiding) te bevorderen. Ik heb er zo gekend die van niveau 3 opgeklommen zijn tot niveau 1. Bij de spoorweg zal dat wel niet anders zijn denk ik. Wat is daar mis mee, met die indeling in niveau's?

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties