about
Toon menu

Treinbegeleiders, dagelijkse warmte in de samenleving

Willy Verbeek is regelmatig blogger op de Community van DeWereldMorgen.be. Hij ziet in onze treinbegeleiders geen mogelijkheid tot besparen, zoals de NMBS-top en de regering wil, maar een broodnodig symbool van warmte en medemenselijkheid in onze samenleving.
dinsdag 20 december 2016
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.
  • Altijd voor u klaar, voor uw veiligheid, voor uw stiptheid, voor uw informatie en... voor uw juist vervoerbewijs (deze treinbegeleiders werden toevallig gefotografeerd, ze hebben geen verband met dit artikel) (foto LV)

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik een boontje heb voor treinbegeleiders, misschien iets meer nog voor de vrouwelijke kaartjesknipper dan voor de mannelijke. Dit laatste heeft waarschijnlijk te maken met mijn mannelijke geaardheid. 

De treinbegeleider/ster is het gezicht van de NMBS. Zij/hij is de persoon die we zien, met wie we contact hebben. Het verdwijnen van deze treinbegeleider vergelijk ik met een grote winkelketen die zijn lichtreclame afschaft.

De 'kaartjesknippers' zijn een deel van het sociale cement van onze samenleving. Zij zijn een beetje de toeverlaat voor de reiziger, zoals de postbode het ankerpunt is van de samenleving in wijk of dorp.

Toevallig gaat het hier in beide gevallen om bedreigde jobs , functies die geen plaats meer hebben in een liberaal maatschappijmodel, waar iedereen geacht wordt alles voor zichzelf te klaren.

De treinbegeleidster/er heeft een maatschappelijk geweldige baan. Heel wat reizigers die andere talen spreken dan de Belgische staan dikwijls hulpeloos op het perron of maken zich in de trein zenuwachtig over een mogelijke aansluiting. Ik moet vaststellen dat de taalvaardigheid van onze spoorvrouwen en -mannen meestal onze stoutste verwachtingen overtreft. Nochtans gaat het hier niet om hoger gediplomeerde werknemers.

Dit zijn echter mensen die hun job met hart en ziel doen.  Zij begeleiden gehandicapten naar hun zitplaats, verwittigen blinde passagiers bij het afstappen. Welke computer kan dit nog op een verweesde trein zonder begeleider?

Deze geüniformeerde spoorwegman of vrouw straalt ook gezag uit. Hij of zij komt tussenbeide in conflicten of bij ongewenst gedrag.

De veiligheid staat voor dit NMBS-personeelslid centraal. Hij/zij zal zich altijd dubbel vergewissen of het wel het juiste ogenblik moment is om de deuren veilig te sluiten. De wat late reiziger krijgt van haar/hem een kordaat neen wanneer hij of zij nog snel-snel op een totaal onverantwoorde wijze wil instappen.

Met het verdwijnen van deze spoormannen en  -vrouwen verdwijnt de ziel van 'den ijzeren weg' en een baken van zachtheid en menselijkheid in onze samenleving.

reageer

2 reacties

  • door Ronald Van Beneden op maandag 19 december 2016

    Onderaan elimeneert men postjes om bovenaan de vet betaalde versgecreeerde postjes te betalen van de NVA en in het verleden de andere partijen bij de NMBS. Posten of je er nu bent of niet die niets bijdragen aan het geheel. De grootste hypocrieten die uw stem vroegen voor verandering maar meer van dezelfde shit te creeren. Dat men daarom op onthaal en begeleiding laat inboeten zal de heren-(dame) worst wezen. Als de boel maar grondig verziekt en afgebroken wordt dat lijkt hoe langer hoe meer het nieuwe motto.

    • door Carlos Pauwels op dinsdag 20 december 2016

      Uw laatste zin is nogal cru en is volgens mij niet het opzet. Maar blijven stilstaan is in dat geval achteruit gaan, zoals met vele dingen. Wie zijn de grootste slachtoffers? Zij (ouderen en ongeschoolden bv.) die niet mee zijn. De trend is gezet en, niet tegen te houden. De maatschappij wordt intelligenter en intelligenter, maar niet iedereen kan volgen. Dat is nu al in toenemende mate het geval. Waar gaat het heen? De maatschappij gaat zich opsplitsen in zij die weten en onwetenden.

Lees alle reacties