about
Toon menu

Spoormanagement gijzelt pendelaars

maandag 30 juni 2014
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Alvorens een vakbond over gaat tot een stakingsactie vloeit er veel water naar de zee. Wanneer het overleg stokt dikwijls na zeer lang aandringen gaat men over tot de actie.

Een vakbond draagt er zorg voor dat er voldoende draagvlak is om zulk een actie te organiseren. Staken betekent voor de staker loonverlies en voor de vakbond kosten om een stakersvergoeding uit te betalen.

In verband met de spoorstakingen nemen de liberale media, in België zijn er omzeggens geen andere, graag de woorden in de mond zoals "gijzelen van reizigers", "vakbonden slachtofferen de gewone man", enz…..Nooit zeggen ze dat het management verantwoordelijk is voor een destructief personeelsbeleid. Bij de spoorwegen zet men graag het “overdreven” aantal verlofdagen in de verf. Zoals in alle bedrijven zijn er de wettelijke betaalde verlofdagen naargelang leeftijd en het aantal feestdagen die op zondag vallen betreft het hier een 25-tal dagen. In het kader van arbeidsduurvermindering van 40 naar 38 uren komen daar 13 compensatiedagen bij voor de twee uren die men per week overwerkt. Destijds werd voor het behoud van de tewerkstelling, na onderhandelen, overgegaan tot de 36-urenweek> Ter compensatie leverden de spoormannen loon in en er kwamen 13 compensatiedagen bij voor de arbeidsduurvermindering van 38 naar 36 uren. In het totaal kom je dan aan dat zogezegd hoog aantal verlofdagen.

Wanneer de overuren niet kunnen gerecupereerd worden, overuren die men presteerde en waartegenover zelf een looninlevering stond , dan komt er actie, dit is de logica zelf.

Zelf ben ik noch spoorman nog lid van het ABVV. Toch kan ik de actie begrijpen en moreel steunen.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door Jan Hertogen op maandag 30 juni 2014

    Niet (alleen) de compensatie- en verlofregeling, die is wettelijk en dient toegepast, maar de extreem ongelijke leeftijdsverdeling bij het spoor baart zorgen die mi de vakbonden te weinig oppikken.

    50% van de 36.803 personeelsleden is meer dan 50 jaar, dwz zal binnen de 10 jaar het spoor verlaten. Op dit totaal is maar 1.200 (3,3%) woonachtig in Brussel.

    Deze twee feitelijkheden zullen een enorme dynamiek teweegbrengen in het op spoor gericht onderwijs en het komaf maken met het verdoken racisme in openbare diensten, ook in haar vakbondsvertegenwoordigingen.

    Daar schuilt de ware uitdaging: de helft van z'n personeel vervangen op 10 jaar in een samen werken van allochtonen en autochtonen, zoals Abou Jahjah het zo terdege en terzake analyseert in z'n nieuwe boek "De stad is van ons".

    Voor een meer uitgebreide commertaar, cijfers, tabellen en grafieken, zie: http://www.npdata.be/BuG/230-Spoorloos/

    Jan Hertogen

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties