about
Toon menu

Open brief: "Beste minister, reguleer cannabis in België"

Het huidige drugsbeleid berokkent meer schade dan de drugs zelf. De oorlog tegen drugs is een grotere bedreiging voor onze vrijheid en democratie dan het terrorisme. Wij, cannabisverenigingen Trekt Uw Plant vzw en Mambo Social Club vzw, roepen daarom in onze nieuwe blauwdruk op tot een dringende, wettelijke regulering van cannabis in België.
maandag 13 juni 2016
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Geachte minister

Geachte volksvertegenwoordiger

Deze regulering kan gerust ‘niet-commercieel’ zijn, kan belastinggeld opleveren en ze moet de onduidelijkheden van de ministeriële richtlijn van elf jaar geleden wegnemen. Thuisteelt reguleren en bescherming van Cannabis Social Clubs en medicinale cannabisconsumenten zijn de basisprincipes van onze blauwdruk.

De twee openingszinnen zijn citaten van insiders, respectievelijk Joseph D. McNamara (†2014) en Peter Muyshondt. Beide mannen zijn criminologen en hebben werkervaring binnen het politieapparaat, de ene in Amerika, de andere is van ‘eigen kweek’. Hun quotes zijn duidelijk en roepen op tot spoedige politieke actie, zelfs in tijden van angst voor terrorisme.

Eindelijk een wettelijke regulering, want het kan niet zijn dat anno 2016 mensen in onze samenleving nog steeds moeten leven met een geheim of stigmatisering, omdat ze een illegaal product consumeren, dat eigenlijk minder schadelijk is dan de maatschappelijke aanvaarde en wettelijk gereguleerde drugs, zoals alcohol en tabak. Het betreft hier een blauwdruk, want het kan niet zijn dat verenigingen, naast de maatschappelijk belangrijke functie die ze al vervullen, ook nog eens politiek werk moeten verrichten.

Dit dossier verwacht dringend politieke moed van alle volksvertegenwoordigers en ministers in dit land. In het bijzonder wordt politieke actie verwacht van de federale ministers Koen Geens (CD&V) en Maggie De Block (Open VLD) en de Vlaamse ministers Liesbeth Homans (N-VA) en Jo Vandeurzen (CD&V). Laten we in dit thema voorlopers zijn in Europa en een voorbeeld stellen voor de wereld.

U mag onze  blauwdruk de komende week als drukwerk in de brievenbus van het hoofdkantoor van uw politieke partij verwachten.

In de hoop dat dit zaadje in goede aarde valt

Voorkaft Blauwdruk Trekt Uw Plant & Mambo Cannabis Social Clubs

Joep Oomen, Postuum, ex-voorzitter Trekt Uw Plant vzw

Els Vermeesch, Voorzitter Trekt Uw Plant vzw

Michel Degens, Voorzitter Mambo Social Club

reacties

• door Gie van den Berghe op dinsdag 14 juni 2016

Hoogst noodzakelijk! Toen ik (en anderen, eerder dan ik) enkele maanden geleden op legale wijze aan medicinale cannabis wou geraken om even te ontkomen aan onhoudbare rugpijn, en contact opnam met Trek uw Plant, kreeg ik na aandringen mijnerzijds te horen dat me mij alleen kon en wou helpen als ik een doktersvoorschrift had. Mijn huisarts en een behandelend geneesheer konden niet helpen aangezien ze geen illegaal middel mogen voorschrijven. Een vicieuze, kwalijke cirkel. Tot aan mijn operatie (toevallig vandaag) heb ik me moeten behelpen met een legaal morfinederivaat dat schadelijker kan zijn dan medicinale cannabis.

• door barth op woensdag 15 juni 2016

Ik hoop dat de operatie goed verlopen is. Aan Trek Uw Plant mijn medeleven met het overlijden van Oomen.

• door Gie van den Berghe op vrijdag 24 juni 2016

De operatie (kanaalstenose, beklemd ruggenmerg) is goed verlopen maar of ze ook het gewenste resultaat zal opleveren blijft afwachten. Artsen en neurochirurgen zeggen alleen maar te kunnen hopen dat de uitstralingspijnen (nu soms ondraaglijker dan voor de operatie) geleidelijk afnemen of, wie weet, wegebben. Na een bemoedigende reactie van iemand die al jaren geholpen wordt door Trektuwplant heb ik nu terug contact opgenomen met die vereniging.

Weet iemand of het legaliseren van cannabis wordt tegengehouden door gelobby van de farmaceutische industrie en de klassieke geneeskunde?

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties