about
Toon menu

Deliveroo koeriers: moderne slaven?

zondag 30 juli 2017
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

In alle grote steden kun je maaltijden op internet bestellen en ze worden binnen het halfuur per fietskoerier thuis besteld. Op het eerste zicht  sympathiek, maar …

Werkvoorwaarden van Deliveroo fietskoeriers

De koeriers moeten zelf instaan voor de kosten van hun fiets, hun uitrusting, hun GSM. Zij trotseren de gevaren van het verkeer, weer en wind en soms de woede van sommige klanten. Vaak gaat het om “zelfstandigen” die zelf bijdragen moeten betalen voor sociale zekerheid en verzekeringen.

Zij hebben enkel garantie voor een verbintenis voor 3 uur, zonder zekerheid voor een verdere opdracht, voor een laag loon van 11 € per uur of 7 € per levering.

Customer Service

Bij de bestellingen loopt er geregeld iets verkeerd: een koerier krijgt een ongeval, een onvindbaar adres, verwisselde bestellingen, een restaurant dat niet binnen de tijd de bestelling klaar krijgt, of om een of andere reden gesloten is … Om deze problemen heeft Deliveroo een ploeg van 14 medewerkers “Customer Service” die alles binnen de kortste keren oplossen.

Om zijn winst te maximaliseren heeft Deliveroo nu beslist om de Customer Service af te slanken (4 afdankingen) en de dienstverlening voortaan te laten gebeuren vanuit … Madagaskar. Men kan zich moeilijk voorstellen dat men vanop 9000 km efficiënt een koerier kan reoriënteren of bijstaan in geval ongeval of agressie, overleggen met de restauranthouder enz.

Dit alles met alles enig doel de winstmarges te maximaliseren voor een firma die prat gaat op een capitalisatie van meer dan 1 miljard dollar.

Actie

Op donderdag 27 voerden een groep Brusselse  fietskoeriers van Deliveroo en werknemers van het hieraan gelinkte “Customer Service” een symbolische actie aan de Brusselse Lousialaan om hun arbeidsomstandigheden en de recente afdankingen aan te klagen.

Alhoewel Deliveroo alles doet opdat de koeriers met elkaar in contact komen, is een groep Brusselse koeriers er toch in geslaagd zich te verenigen in een collectief om hun eisen te formuleren.

Zij krijgen daarbij logistieke steun van de CSC (franstalig ACV).

Wij wensen deze jonge mensen veel succes !  

Fotoreportage (foto’s vrij van rechten)

https://photos.app.goo.gl/oKd7G0kjdxFkbjpJ2