Last Week Tonight met John Oliver is terug, dames en heren. En hoe.

Last Week Tonight met John Oliver is terug, dames en heren. En hoe.

dinsdag 14 februari 2017 12:55
Spread the love

Afgelopen zondag ging het vierde seizoen van een van HBO’s bekendste comedyshows van start: Last week tonight with John Oliver.

Nog steeds even intelligent, scherp en doortastend. Het blijft meer dan de moeite om Olivers kijk op de dingen te horen en, vooral, te zien.

Wie vooral (ongewild dan) naar John Oliver zal kijken is president Trump, Johnny’s dikke vriend. Want deze Britse schobbejak heeft er eigenhandig voor gezorgd dat zijn boodschappen (die Trump niet wil horen) vanaf nu rechtstreeks bij hem zullen toekomen. Hoe dan?

Via Trumps televisietoestel.

Last Week Tonight

Oliver komt uit de stal van Jon Stewart. In de zomer van 2013 verving hij Stewart als presentator van het nieuwsprogramma The Daily Show. Hij verving Stewart, die omwille van zijn regiedebuut, dus even wat anders te doen had.

De tijdelijke overname van Oliver was zeer succesvol. Zo succesvol dat ie zijn eigen show kreeg op HBO: Last Week Tonight.

John Oliver tackelt. Heeft ie altijd al graag gedaan. Hij doet het ook lekker hard. En niet met 2, maar met wel 22 benen vooruit. Dat is vandaag, meer dan ooit, nodig. Vorig seizoen was al overduidelijk dat Oliver geen fan is van The Donald was.

Zo lanceerde hij de “Make Donald Drumpf Again”-campagne (check de website: www.donaldjdrumpf.com). Onmiddellijk na de campagne ging de zoekopdracht “Donald Drumpf” viraal.

Het was zelfs zo dat Donald Drumpf op Google populairder werd dan “Ted Cruz” en “Marco Rubio” — het lijkt al een eeuwigheid geleden — toentertijd nog twee van Trumps belangrijkste rivalen.

Intelligent oppositie voeren

Zoiets heet “intelligent oppositie voeren”. Of “iemand heerlijk te kakken zetten”. En je kan er van op aan dat Oliver dit vanaf nu nóg harder zal doen.

Want Donald Trump heeft immers de oorlog verklaard aan ‘de media’, aan die zeer oneerlijke mensen. Zij vertellen leugens. Hij niet. Het staat buiten kijf dat de verhoudingen tussen politiek en media in de toekomst nooit meer hetzelfde zullen zijn.

Iemand als Oliver laat zich niet doen en zorgt er eigenhandig voor dat zijn boodschap duidelijk tot bij Trump zal geraken. Hij heeft een manier gevonden. In de uitzending van afgelopen zondag, vliegt hij er vanaf de eerste seconde stevig in. Hij stelt zich 4 vragen:

  • Hoe verkregen we deze pathologische leugenaar in het Witte huis?

Trump verkoopt al 40 jaar bullshit, dixit Oliver. We weten inmiddels dat hij de leugen niet weerde gedurende zijn presidentiele campagne. Maar lange tijd hoopten we dat het niet zo’n loopje zou nemen, mocht hij werkelijk verkozen worden.

Och, toch wel.

De muur komt er, de moslimban domineert ons nieuws, enz. Trump meende de dingen die hij verkondigde. “Hij vertelde de waarheid over de oplossingen die hij zag voor de problemen waar hij over loog“, aldus Oliver.

  • Waar komen zijn leugens toch vandaan?

Cruciaal hier zijn de kanalen waar deze president voornamelijk zijn nieuws uit haalt: Breitbart en Infowars. Deze vrij dubieuze, racistische en reactionaire leugenpaleizen die zichzelf bestempelen als ‘serieuze’ nieuwskanalen fungeren voor de machtigste politicus op deze planeet als informatieverstrekkende kanalen. Steve Bannon van Breitbart is Trumps belangrijkste adviseur.

Tja.

En hier ziet John Oliver iets gevaarlijk: op deze manier graaft Trump zichzelf in in een loopgraaf van het eigen Grote Gelijk. Trump ziet een gegeven dat ongeveer overeenkomt met een punt dat hij wil maken ‘en spuit het zonder factchecking lekker de wereld in. Via twitter, uiteraard. Het “nieuwtje” verkrijgt een leven op zich, wordt niet gedegen nagekeken en verspreidt zich zo als lopend vuurtje.

Dit met de al wekenlang aanslepende catch-22 tussen media en politiek tot gevolg: de president gelooft de verkondigde onwaarheden van professionele leugenpaleizen. En deze vertalen de onwaarheden van de president naar een groot publiek

  • Waarom geloven mensen hem?

Als je niets checkt of dubbelcheckt, dan krijg je inderdaad valse waarheden die als waarachtig worden aangenomen. Maar het is niet omdat we het allemaal geloven, dat het ook waar is. Dat is er nu gaande.

  • Wat kunnen we er tegen doen?

Maar, John Oliver heeft een manier om hier wat tegen te doen.

Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan moet Mohammed naar den berg gaan. Oliver lanceert de komende dagen reclameboodschappen (met bijhorende ‘foute cowboy’) op zenders waar we van weten waar Trump non-stop naar kijkt: MSNBC, Fox News en CNN.



De foute cowboy die Trump elke ochtend zal toespreken

Deze foute cowboy zal president Trump vanaf nu elke ochtend opvoeden en dit via de recameblokken van Trump’s favoriete zenders. Kernwapens, oorlogsmisdaden, discriminatie van Afro-Amerikanen, de klimaatopwarming (‘temperatuurstijging is niet hetzelfde als opwarming van de aarde’!), etiquette, het feit dat er nog andere mensen zijn dan Donald Trump, het zijn maar een paar van Olivers thema’s.. Make Donald great again? Elke poging is er eentje

De president van de Verenigde Staten zal vanaf nu elke ochtend geconfronteerd worden met John Olivers humor … en intelligente oppositie.

John Oliver just grabbed the president by the … yep!

take down
the paywall
steun ons nu!