Belastbaar inkomen: kloof rijk arm wordt groter

woensdag 3 december 2014 11:36
Spread the love

Stijging Belastbaar Inkomen 2011-2012 per gemeente, % betaalde belasting op het inkomen en
% belasting op de stijging, zie ook tabel:

Belastbaar Inkomen, belastingen en stijging 2011-2012
       

In BuG 242 werd al een overzicht van het inkomen per
inwoner in elke gemeente, vergeleken met het % criminaliteit en het
stemgedrag. Op 01/12/2014 werden de inkomens en belastinggegevens voor
2012 vrijgegeven door
Fod Economie. Het relevante Standpunt van Yves Desmet in
DM van 01/12/2014 was de aanzet om de inkomensstijging tav 2012 voor
elke gemeente in beeld te brengen, alsmede het % stijging en het %
belasting op dit gestegen inkomen, dwz de ‘aanslagvoet’ op het bedrag van
de stijging.

Yves Desmet:
Nee, tekenend is vooral dat ze er in de
rijkste gemeente vorig jaar 5 procent op zijn vooruitgegaan, terwijl dat
in de armste gemeente slechts 2,5 procent was. In absolute getallen klinkt
dat nog iets indrukwekkender: in de armste gemeente is het inkomen vorig
jaar met net geen tweehonderd euro gestegen, in de rijkste met 1.150 euro,
bijna zes keer zoveel
.” … “Maar toch blijft
men een ideologische koppigheid volhouden dat je armen alleen maar aan het
werk krijgt door hun uitkeringen af te nemen en ze nog armer te maken. Dat
klopt niet, zeggen armoedeonderzoekers van de UAntwerpen. Integendeel,
beperkingen van uitkeringen in de tijd duwen de meest kwetsbaren alleen
nog maar verder in de armoede.

1.
Evolutie in Gemiddeld Inkomen 2011-2012 in bedrag en %

Alle onderstaande tabellen zijn betrokken van de speciaal opgemaakte
Tabel:
Belastbaar
Inkomen, belastingen en stijging 2011-2012
, die sorteermogelijkheden
biedt op elk van de verwerkte onderdelen en de naam of NIS-code van de
gemeente.

1.1.
Rijk, gewest, provincie

  2011/Inw. 2012/Inw. Stijging %stijging Stijg Bel/BI
  Rijk 16.106 16.651 545 3,4% 31,1%
  Vlaams Gewest 17.146 17.765 619 3,6% 33,7%
  Brussels Gewest 12.885 13.312 427 3,3% 22,4%
  Waals Gewest 15.279 15.737 458 3,0% 27,2%
     Antwerpen 16.853 17.421 568 3,4% 33,7%
     Vlaams-Brabant 18.916 19.639 723 3,8% 35,5%
     West-Vlaanderen 16.527 17.192 665 4,0% 32,2%
     Oost-Vlaanderen 17.364 18.030 666 3,8% 33,2%
     Limburg 15.957 16.406 449 2,8% 33,8%
     Brussels Gewest 12.885 13.312 427 3,3% 22,4%
     Waals-Brabant 18.363 19.128 766 4,2% 31,3%
     Henegouwen 14.261 14.642 381 2,7% 25,1%
     Luik 15.132 15.546 415 2,7% 29,3%
     Luxemburg 15.667 16.133 466 3,0% 16,1%
     Namen 15.711 16.220 509 3,2% 28,3%

Het
gemiddeld belastbaar inkomen in 2011 en 2012 wordt met elkaar vergeleken
langs het bedrag van de stijging, het % en het % belastingen dat op het
volume stijging is aangerekend. Door een wijziging van de
belastingberekening is de belastbare basis om administratieve redenen
gegroeid, zie toelichting in een artikel van

DM van 02/12/2014
. Gezien deze wijziging voor alle inwoners en
gemeenten van toepassing is blijven de onderlinge verschillen in de
evoluties relevant.
 
1.2. Brussels gewest

 
Doordat in het Brussels gewest de ‘armere’ en ‘rijkere’ inwoners in de
verschillende gemeenten zijn samengeteld is een tabel met de verschillende
gemeenten verhelderend.Extreme inkomensverschillen gaan samen met een
forse stijging bij reeds goedbedeelde burgers, die ook procentueel een
grotere stap vooruit zetten. Het is een mechanisme dat overal terugkomt:
 
Wie veel heeft zal niet alleen veel bij krijgen maar procentueel het
dubbele of driedubbele méér krijgen. In Ukkel bv is de stijging met 1.170
€ belastbaar inkomen tien maal zoveel als de 98 € in Sint-Jans-Molenbeek.
Deze 1.170 vertegenwoordigt in Ukkel een stijging met 6,7% terwijl deze in
Sint-Jans-Molenbeek maar +1% bedraagt, dwz 7x lager. Ook binnen de
‘rijkere’ gemeenten zijn er grote verschillen; zo zal Ukkel er dubbel zo
sterk op vooruitgaan als Sint-Lambrechts-Woluwe, en dit op een jaar tijd.
Wie rijk is wordt rijker, wie arm is de roe.
    

2011/Inw. 2012/Inw. Stijging %stijging
Ukkel 17.537 18.707 1.170 6,7%
Sint-Pieters-Woluwe 17.732 18.850 1.118 6,3%
Watermaal-Bosvoorde 18.305 19.131 826 4,5%
Oudergem 16.883 17.696 813 4,8%
Elsene 13.754 14.513 759 5,5%
Etterbeek 12.945 13.610 665 5,1%
Sint-Lambrechts-Wol. 15.834 16.403 569 3,6%
Sint-Gillis 11.061 11.488 427 3,9%
Vorst 13.330 13.746 416 3,1%
Jette 13.961 14.371 410 2,9%
Brussel 11.480 11.864 384 3,3%
Sint-Agatha-Berchem 14.747 15.046 299 2,0%
Koekelberg 11.980 12.195 215 1,8%
Sint-Joost-ten-Node 8.047 8.242 195 2,4%
Ganshoren 14.822 15.005 183 1,2%
Evere 13.020 13.191 171 1,3%
Anderlecht 11.142 11.261 119 1,1%
Sint-Jans-Molenbeek 9.746 9.844 98 1,0%
Schaarbeek 10.857 10.907 50 0,5%

   
1.3. Vlaams gewest
 
Voor het Vlaams gewest selecteren we de gemeenten met meer dan 1000 €
stijging van het belastbaar inkomen. Sint-Martens-Latem komt hier maar op
de 22ste plaats met + 1.097. Voor de volledige lijst, zie
Vlaams-gewest Stijging BI
  

2011/Inw. 2012/Inw. Stijging %stijging
Herstappe 17.909 19.501 1.592 8,9%
Pepingen 18.741 20.323 1.582 8,4%
Oud-Heverlee 22.003 23.486 1.483 6,7%
Bierbeek 21.637 23.033 1.396 6,5%
Schilde 21.482 22.840 1.358 6,3%
Kluisbergen 16.467 17.797 1.330 8,1%
Bertem 20.077 21.388 1.311 6,5%
Wezembeek-Oppem 19.491 20.800 1.309 6,7%
Knokke-Heist 21.922 23.203 1.281 5,8%
Wortegem-Petegem 18.240 19.512 1.272 7,0%
Sint-Genesius-Rode 20.631 21.868 1.237 6,0%
Vorselaar 16.802 18.030 1.228 7,3%
Hoegaarden 19.261 20.488 1.227 6,4%
Kaprijke 17.397 18.615 1.218 7,0%
Lovendegem 19.329 20.495 1.166 6,0%
Hove  21.863 23.019 1.156 5,3%
Ravels 15.349 16.474 1.125 7,3%
Kraainem 18.627 19.745 1.118 6,0%
Nieuwerkerken  16.219 17.337 1.118 6,9%
Kruishoutem 17.242 18.358 1.116 6,5%
Overijse 19.863 20.971 1.108 5,6%
Sint-Martens-Latem 24.278 25.375 1.097 4,5%
Baarle-Hertog 14.161 15.240 1.079 7,6%
Lubbeek 21.313 22.392 1.079 5,1%
Destelbergen 19.815 20.890 1.075 5,4%
Zingem 17.320 18.371 1.051 6,1%
Erpe-Mere 18.845 19.872 1.027 5,4%

 

In volgorde van de minste stijging tot 400€ per inwoner:
  

2011/Inw. 2012/Inw. Stijging %stijging
Diepenbeek 17.363 17.469 106 0,6%
Heist-op-den-Berg 17.620 17.737 117 0,7%
Genk 14.666 14.807 141 1,0%
As 16.469 16.626 157 1,0%
Meerhout 17.094 17.261 167 1,0%
Bever 17.832 18.006 174 1,0%
Oosterzele 19.172 19.360 188 1,0%
Zelzate 16.430 16.624 194 1,2%
Houthalen-Helchteren 14.714 14.912 198 1,3%
Vleteren 13.940 14.168 228 1,6%
Geetbets 16.529 16.787 258 1,6%
Affligem 19.255 19.533 278 1,4%
Ranst 19.119 19.420 301 1,6%
Kuurne 16.304 16.614 310 1,9%
Dilsen-Stokkem 14.888 15.198 310 2,1%
Ham 16.399 16.716 317 1,9%
Hamont-Achel 14.626 14.950 324 2,2%
Riemst 15.851 16.179 328 2,1%
Hoeselt 16.558 16.889 331 2,0%
Zutendaal 17.176 17.513 337 2,0%
Olen 17.443 17.782 339 1,9%
Herenthout 16.678 17.018 340 2,0%
Vilvoorde 16.179 16.519 340 2,1%
Bekkevoort 17.574 17.914 340 1,9%
Sint-Pieters-Leeuw 16.936 17.277 341 2,0%
Koekelare 15.368 15.713 345 2,2%
Balen 16.471 16.824 353 2,1%
Heusden-Zolder 15.287 15.655 368 2,4%
Antwerpen 14.455 14.834 379 2,6%
Ronse 13.925 14.311 386 2,8%
Steenokkerzeel 20.352 20.741 389 1,9%
Bilzen 16.030 16.419 389 2,4%
Peer 15.849 16.247 398 2,5%
Zwijndrecht 18.595 18.994 399 2,1%

  

Ook hier is opvallend dat inwoners van gemeenten met lage inkomensstijging
er procentueel maar de helft tot een derde er op vooruitgaan in
vergelijking met gemeenten waar fors gestegen wordt.  
 
1.4. Waals gewest – Voor de volledige lijst zie
Waals gewest Lijst BI
 

2011/Inw. 2012/Inw. Stijging %stijging
Rixensart 19.709 21.237 1.528 7,8%
Waterloo 19.080 20.539 1.459 7,6%
Tenneville 14.814 16.122 1.308 8,8%
Floreffe 16.603 17.718 1.115 6,7%
Gerpinnes 18.272 19.367 1.095 6,0%
Wellin 14.230 15.282 1.052 7,4%
Lens 15.628 16.644 1.016 6,5%
Neupré 20.391 21.400 1.009 4,9%
Terhulpen 19.392 20.376 984 5,1%
Geldenaken 17.169 18.149 980 5,7%
Vresse-sur-Semois 12.955 13.928 973 7,5%
Lasne 21.941 22.890 949 4,3%
Genepiën 18.101 19.049 948 5,2%
Ferrières 16.343 17.278 935 5,7%
Vloesberg 15.974 16.908 934 5,8%
Fernelmont 17.108 18.029 921 5,4%
Fexhe-le-Haut-Clocher 17.315 18.234 919 5,3%
Jurbeke 17.255 18.149 894 5,2%
Perwijs (Nijvel) 18.057 18.934 877 4,9%
Itter 17.875 18.749 874 4,9%
Hannuit 17.124 17.992 868 5,1%
Burdinne 17.685 18.548 863 4,9%
Chaumont-Gistoux 20.078 20.939 861 4,3%
Attert 21.451 22.312 861 4,0%
Herbeumont 14.345 15.181 836 5,8%
Hamois 15.767 16.582 815 5,2%
Ham-sur-Heure-Nalin. 18.742 19.544 802 4,3%

 
Alle bovenstaande tabellen zijn betrokken van de speciaal opgemaakte
Tabel:
Belastbaar Inkomen, belastingen en
stijging 2011-2012
, die sorteermogelijkheden biedt op elk van de
verwerkte onderdelen en de naam of NIS-code van de gemeente.
 
2. Gemeentekaartjes van

www.gemeentekaart.be
op npdata – een duidelijker beeld
 
Beter dan de gemeentekaart in
DS van 01/12/2014 wordt in onderstaande kaarten de spanning tussen
laag inkomen (groen) en hoogste inkomens (rood) duidelijker aangegeven.
Door het kaartje voor Belastbaar Inkomen ook per gewest op te maken wordt
deze spanning tussen hoog en laag, vooral voor het Brussels gewest,
zichtbaarder.
 
2.1. Gemiddeld belastbaar inkomen per inwoner
 
2.1.1. België – Gemiddeld Belastbaar Inkomen per
inwoner:
Op een kaartje klikken voor een vergroting, op het grote
kaartje klikken om terug te keren

De periferie rond de grote steden betrekt haar persoonlijk inhomen vooral
uit hun activiteit in deze steden die verder verarmen. Vooral Vlaams en
Waals Brabant en de Noord-Oost-rand rond Antwerpen zijn de grote
inkomenstrekkers die er daarbij in geslaagd zijn om politiek de touwtjes
in handen te nemen.

 

DeWereldMorgen.be

  
2.1. 2.
Vlaams gewest
Gemiddeld Belastbaar
Inkomen per inwoner –
Op
een kaartje klikken voor een vergroting, op het grote kaartje klikken om
terug te keren

 


DeWereldMorgen.be

   
2.1.3.
Brussels gewest
Gemiddeld
Belastbaar Inkomen per inwoner –

Op een kaartje klikken voor een vergroting,
op het grote kaartje klikken om terug te keren

 


DeWereldMorgen.be

  
2.1.4. Waals
gewest
Gemiddeld Belastbaar Inkomen per inwoner –
Op een kaartje klikken voor een vergroting,
op het grote kaartje klikken om terug te keren

 

DeWereldMorgen.be

 
2.2. België – Gemiddelde betaalde belastingen op het belastbaar inkomen
    
Het gemiddeld aantal belastingen per inwoner volgt het gemiddeld
inkomen, op de provincie Luxemburg na.. Er is dus een progressiviteit van
belastingen wat de persoonlijke inkomsten betreft. Maar, zoals geweten, is
de belasting op roerend en onreorend goed, het vermogen en de
vermogenswinst in België van de laagste van alle OESO-landen.

DeWereldMorgen.be

  

2.3. België: % betaalde
belastingen op het belastbaar inkomen

Het % belastingen op het Belastbaar Inkomen toont het zelfde beeld als
het gemiddelde bedrag per inwoner aan betaalde belastingen hierboven.    

DeWereldMorgen.be
   

2.4.
Gemiddelde stijging Belastbaar inkomen 2012 tav 2011

Als gekeken wordt naar de stijging van het Belastbaar Inkomen per
inwoner komt een grotere diversificatie tot stand tussen de gemeenten.
Vooral West-Vlaanderen is blijkbaar aan een inhaaloperatie bezig, zij
hadden, na Limburg gemiddeld het laagste inkomen in Vlaanderen. Hard
werken en niets verdienen, het zal je maar overkomen.
   

DeWereldMorgen.be

 
2.5. % stijging van het Belastbaar Inkomen
 
Waar de West-Vlamingen van de armste inwoners van België zijn (zie
eerste kaartje) zien zij hun belastbaar inkomen nu toch % het meeste stijgen
(kaartje hieronder), alhoewel ze op dit verhoogde inkomen toch maar een
beperkte belasting betalen (zie laatste kaartje).

 
DeWereldMorgen.be

 
2.6. % belastingen op het bedrag van de stijging (de belastingsvoet op
het bedrag van de stijging)
    

DeWereldMorgen.be

 
Op het volume van stijging van het
Belastbaar inkomen wordt 31,1% belastingen geheven, tegenover 27,3 op het
totale Belastbaar inkomen in 2012. De variatie in deze hogere
belastingsvoet is meer gespreid dan bij de hoogte van het inkomen zelf,
hetgeen aangeeft dat inwoners met een hoog belastbaar inkomen, het snelst
stijgen zowel in bedrag als in % en dat ze relatief minder belasting
betalen op wat zij méér hebben verworven, een drievoudige bevoordeling van
de rijken of discriminatie van de anderen.
 
Het zoals Jozef Cardijn in 1965 zei over de inkomensverdeling in de
wereld: “De rijken worden rijker en de armen worden armer omdat
de rijken maar rijker en rijker worden en daarom moet er meer
evenwichtigheid en rechtvaardigheid komen in de wereld

 
3.
Samenvattende tabel met alle gemeenten

 
Voor elke gemeente zijn al deze gegevens samengebracht en consulteerbaar
op de speciaal opgemaakte tabel:
Belastbaar Inkomen, belastingen en
stijging 2011-2012

 
Voor opmerkingen, aanvullingen of correcties, zie
mail npdata.be
  

take down
the paywall
steun ons nu!