about
Toon menu

Armoezaaiers gaan de deur uit: “no dogs allowed”

donderdag 13 november 2014
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Bankiers willen geld zien.

De Tijd schrijft vandaag dat steeds meer zelfstandige bank- en verzekeringskantoren klanten weigeren die alleen langskomen voor een rekening of een verzekering wegens de ‘te dure administratie’. De  beroepsvereniging BZB legt de schuld bij de regelgeving voor verzekeringen. “We aanvaarden niet langer klanten die geen minimum aan premie en commissie genereren, omdat het economisch onverantwoord en verlieslatend is”, zegt een verzekeringsmakelaar in de krant.

Er zouden ondertussen in België al 3.616 zelfstandige bankagenten zijn en die verkopen meestal ook verzekeringen.

Voor enkele jaren mengde de bank Delta Lloyd zich ook in de debatten. De Standaard schreef toen dat  particuliere klanten daar een spaarcapaciteit moeten hebben van 1.200 euro per maand. Voor een bedrijf moest de cashflow minstens 75.000 euro bedragen. Voor zelfstandigen jonger dan 35 jaar waren er uitzonderingen. Daarmee had de bank ook duidelijk gemaakt dat het minder rendabele  klanten niet zag zitten.

De vraag is in welke mate men zich aan de wet houdt. De wet van 24.03.2003 verleent aan iedereen het recht op een basisbankdienst. Die wet vind je hier:

http://economie.fgov.be/nl/consument/Betalingsdiensten/Service_bancaire/index.jsp

De wet van 01.04.2007 heeft ook strafbepalingen voorzien en de economische inspectie is bevoegd om inbreuken op te sporen, vast te stellen en proces-verbaal op te stellen. Met het oog op vervolging kan het parket optreden. De ombudsman van de financiële sector kan ook tussenkomen.

Enkele maanden geleden bleek ook dat je voor wisselverrichtingen vaak niet meer in je bankkantoor terecht kan. Dollars of ponden moeten meestal op voorhand besteld worden en bij AXA kan je zelfs helemaal niet meer terecht. Dergelijke verrichtingen kosten te veel zeggen ze daar en dus hielden ze er gewoon mee op. De AXA-woordvoerder legde het zo uit: “Het in kas houden en terugwisselen van buitenlandse munten is een te grote administratieve kost geworden voor ons.”

Over de kosten voor het omruilen of storten van wisselgeld is al heel wat te doen geweest. Wisselgeld wordt tegenwoordig vaak ‘onder voorbehoud’ op je rekening geboekt. Je moet je handtekening dan zetten om te bevestigen dat je dat beseft. Het geld wordt vervolgens opgestuurd naar een zetel – en dus niet naar Luxemburg of naar de  Kaaimaneilanden – en wordt daar door een machine geteld.

reacties

Eén reactie

  • door Willy Verbeek op vrijdag 14 november 2014

    De banken zijn er niet voor de gewone man, dat wordt alle dagen duidelijker

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties