Ports Package, de sequel
Economie, Acties tegen deregulering, Havenarbeidersstatuut -

Ports Package, de sequel

dinsdag 9 juli 2013 10:30

Ports Package is een poging tot deregulering van arbeid op Europees niveau

2001-2003: Portpackage I, poging tot liberalisering van havendiensten, symbool van grensoverschrijdende solidariteit, ondermijnt werkomstandigheden in de havens, dient belangen specifieke politieke en economische macht, staking en vakbondsbetoging in Gent

2004-2006: Portpackage II: Dit voorstel werd ingevoerd op hetzelfde tijdstip als de invoer van de deregulering van havendiensten wereldwijd op de agenda van de Wereld handels Organisatie. Stelt “open en eerlijke concurrentie in de Europese havensector en vrije markt te bewerkstelligen zonder de operationele en commerciële autonomie van de Europese havens te ondermijnen” In de praktijk zou dit de introductie betekenen van een bureaucratisch havenmanagementsschema dat het economisch en sociaal goed werkend havensysteem schaadt karakteriserend voor de Europese havens. Het zou een deinvesteringsklimaat tot gevolg hebben met negatieve gevolgen voor de werkzekerheid van reeds werkende havenarbeiders, zeemannen en gelegenheidsarbeiders,staking en vakbondsbetoging in Straatsburg

Portpackage III ?, een verkapte vorm van de voorgaande pogingen tot liberalisering waar de druk op juridische weg wordt opgevoerd

– See more at: http://redactie.radiocentraal.be/Home/?p=3495#sthash.NF0C2WpB.dpuf

Ports Package is een poging tot deregulering van arbeid op Europees niveau

2001-2003: Portpackage I, poging tot liberalisering van havendiensten, symbool van grensoverschrijdende solidariteit, ondermijnt werkomstandigheden in de havens, dient belangen specifieke politieke en economische macht, staking en vakbondsbetoging in Gent

2004-2006: Portpackage II: Dit voorstel werd ingevoerd op hetzelfde tijdstip als de invoer van de deregulering van havendiensten wereldwijd op de agenda van de Wereld handels Organisatie. Stelt “open en eerlijke concurrentie in de Europese havensector en vrije markt te bewerkstelligen zonder de operationele en commerciële autonomie van de Europese havens te ondermijnen” In de praktijk zou dit de introductie betekenen van een bureaucratisch havenmanagementsschema dat het economisch en sociaal goed werkend havensysteem schaadt karakteriserend voor de Europese havens. Het zou een deinvesteringsklimaat tot gevolg hebben met negatieve gevolgen voor de werkzekerheid van reeds werkende havenarbeiders, zeemannen en gelegenheidsarbeiders,staking en vakbondsbetoging in Straatsburg

Portpackage III ?, een verkapte vorm van de voorgaande pogingen tot liberalisering waar de druk op juridische weg wordt opgevoerd

– See more at: http://redactie.radiocentraal.be/Home/?p=3495#sthash.NF0C2WpB.dpuf

In deze audio-uitzending van ‘Proud to be a Docker’ gaan Marc Loridan (BTB), Rik Lubbens (BTB), Zuhal Demir (N-VA) & Enrico de Simone (Progress Lawyers) in discussie over 40 jaar havenwet en de aanhoudende pogingen het havenarbeidersstatuut te ontwrichten. Dat de N-VA de verjaardag van de Wet Major geen reden vindt tot feesten, zal wel niemand verbazen van een partij die het stakingsverbod wil afschaffen in haar verkiezingsprogramma.

Achtergrond:Ports Package is een poging tot deregulering van arbeid op Europees niveau

2001-2003: Portpackage I. Poging tot liberalisering van havendiensten, symbool van grensoverschrijdende solidariteit, ondermijnt werkomstandigheden in de havens, dient belangen van specifieke politieke en economische macht, staking en vakbondsbetoging in Gent.

2004-2006: Portpackage II. Dit voorstel werd ingevoerd op hetzelfde tijdstip als de invoer van de deregulering van havendiensten wereldwijd op de agenda van de Wereldhandelsorganisatie. Stelt “open en eerlijke concurrentie in de Europese havensector en vrije markt te bewerkstelligen zonder de operationele en commerciële autonomie van de Europese havens te ondermijnen”.

In de praktijk zou dit de introductie betekenen van een bureaucratisch havenmanagementsschema dat het economisch en sociaal goed werkend havensysteem schaadt, karakteriserend voor de Europese havens. Het zou een desinvesteringsklimaat tot gevolg hebben met negatieve gevolgen voor de werkzekerheid van reeds werkende havenarbeiders, zeemannen en gelegenheidsarbeiders. Staking en vakbondsbetoging in Straatsburg

?: Portpackage III. Een verkapte vorm van de voorgaande pogingen tot liberalisering waar de druk op juridische weg wordt opgevoerd.

take down
the paywall
steun ons nu!