Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

"Internet is modefenomeen". Kranten steken kop in het zand

350 mensen uit de mediasector kropen maandag dicht bij elkaar in een parallel universum. Een alternatieve werkelijkheid waarin kranten en tijdschriften geen alarmerende verkoopcijfers optekenen, waarin journalisten alleen maar ontslagen worden om nog betere kranten te maken en waarin het internet een tijdelijk modeverschijnsel is. De ontkenning van de realiteit is een traditie op de Staten-Generaal van de Media. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.
maandag 17 februari 2014

De allereerste Staten-Generaal van de Media kwam er in de lente van 2009 in het zog van ontslagrondes bij De Morgen en De Standaard/Het Nieuwsblad en een besparingsoperatie bij de VRT.

Dat is klein bier in vergelijking met de recentste evoluties. Door de fusie van Concentra en Corelio komen Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, De Standaard en Het Nieuwsblad onder hetzelfde commerciële dak van Mediahuis terecht. De kranten zullen stukken uitwisselen en daardoor kunnen 200 banen geschrapt worden.

De Belgische tak van Sanoma staat in de uitverkoop waardoor de toekomst van bladen als Flair, Libelle en Story onzeker is. Ook het aandeel van Sanoma in het noodlijdende Vier en Vijf staat te koop. Telenet - de grote afwezige op de Staten-Generaal - is bereid om dat aandeel over te kopen maar dat zou bovenop de horizontale concentratie (steeds minder groepen die kranten uitgeven) een verticale concentratiebeweging in gang zetten (een distributeur die 80 procent marktaandeel heeft zou ook nog eens zenders en een productiehuis bezitten).

Over dat laatste werd wel geklaagd op de Staten-Generaal. Peter Bossaert, ceo van Medialaan (VTM en co), deed geen moeite om zijn afkeer voor Telenet te verbergen. Toevallig raakte net vandaag bekend dat Telenet naar het Grondwettelijk Hof stapt om het decreet over signaalintegriteit aan te vechten.

Door dat decreet moet Telenet en Belgacom de toestemming hebben van de zenders als ze toepassingen als uitgesteld kijken willen aanbieden. De zenders hebben een probleem met uitgesteld kijken omdat het toelaat om reclames door te spoelen.

'Online is modefenomeen'

Het is niet de enige technologische innovatie die de traditionele media parten speelt. Op het internet worden kranten geconfronteerd met gratis nieuws en concurrenten als Google en Facebook die met een groot deel van de reclameinkomsten gaan lopen.

Maar van dat internet moeten we niet bang zijn, sprak de ceo van Roularta Rik De Nolf zijn collega-ceo's moed in. “Online is een modefenomeen”, zei hij. Papier en zeker reclame op papier blijven superieur en dat moeten adverteerders uiteindelijk toch inzien? En de lezer ook, toch?

Nog zo'n staaltje van voluntarisme zagen we bij de ceo van SBS. Hij wil de VRT reclamevrij maken en verwacht dat die 70 miljoen dan vanzelf bij de commerciële zenders en “alle mediasectoren die het moeilijk hebben” zal terechtkomen.

Wie dat allemaal een hele namiddag lang moest aanhoren (wee ons), stak weinig op. Maar toch, toch is er iets veranderd ten opzichte van de eerste Staten-Generaal. In die periode begonnen DeWereldMorgen.be en Apache.be voor het eerst te schrijven over de miljoenensubsidiestroom naar de commerciële krantengroepen.

Subsidiestroom

Wij kwamen ooit uit op een bedrag van 300 miljoen euro per jaar. De subsidies voor de krantenbedeling en het BTW-nultarief zijn al goed voor 170 miljoen. In die tijd werden die subsidies ofwel doodgezwegen ofwel staalhard ontkend.

Deze week lanceerden acht nieuwe online initiatieven Media.21 waarin een transparant subsidiebeleid wordt geëist en vandaag zei minister van Media Ingrid Lieten voorzichtig dat er misschien een verschuiving moet komen van steun aan mediabedrijven naar steun aan journalistiek.

En Rik De Nolf zei onomwonden: “Wij rekenen op die bijdrage van de overheid (voor de postbedeling, nvdr). Zonder kunnen we het niet.” Dat is tenminste duidelijk en eerlijk. Nu die subsidie niet meer ontkend wordt, kan er misschien ook over gedebatteerd worden.

Nog een verandering: er was ook een panelsessie over de digitale revolutie in de media en enkele nieuwe spelers mochten mee aan tafel. Al ging het daar toch vooral nog over de al dan niet glorierijke toekomst van papier.

Diversiteit blijft ook na drie SG's een pijnpunt. De media worden bevolkt door mannelijke vijftigplussers. Bij de 34 sprekers waren er slechts vijf vrouwen. Kleur was in de panels helemaal afwezig en de werkvloer had ook weinig in de pap te brokken. De vakbonden voerden aan de ingang actie tegen de herstructurering bij Mediahuis.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

2 reacties

  • door janwillems op dinsdag 18 februari 2014

    Toen de televisietechnologie als nieuwsdrager zijn intrede deed in onze beleving, zei iedereen: “Dit is het einde van de radio.” Niets is minder waar geworden. En als nieuwsfreak kan ik vandaag de dag beter naar de radio luisteren, zowel hier te lande als elders. De kracht van televisie is tegelijk ook zijn zwakte: bewegende beelden. En als die er niet zijn, is er ook geen ‘nieuws’. Ik vind het keitof, dat enthousiasme van digitale journalisten. Een koffiedik-kijker ben ik niet. Maar recent onderzoek heeft aan het licht gebracht dat de bezoekers van artikels op een site niet noodzakelijk lezers zijn!

    Mede ook daarom deze opmerking. De geschiedenis herhaalt zich niet, maar gebeurtenissen gelijken sterk op elkaar. Als dit nu ook eens geldt voor de berichtgeving? Dan hebben kranten nog echt een toekomst. Wat Telenet betreft. Is op de Staten-Generaal ook de naam geciteerd van John Malone, Amerikaans grootgrondbezitter en grootaandeelhouder van het bedrijf? Die man heeft grootse plannen om nog meer geld te verdienen. Hij is niet alleen. Digitale journalisten kunnen dus ook geconfronteerd worden met de problemen van hun collega’s in de print.

    En wat de sociale media betreft. Manuel Castells, Amerikaans socioloog van Spaanse origine, publiceerde al in 2001 het boek ‘The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business, and Society’, uitgegeven door Oxford University Press. Daarin had hij het onder andere over de eerste ‘citizens networks’ zoals het Amsterdamse ‘De Digitale Stad’. Voorwaar Interessante lectuur en dus warm aanbevolen.

  • door Robrecht Vanderbeeken op dinsdag 18 februari 2014

    Het half uur dat ik het debat heb proberen te volgen via streaming, was bijzonder bevreemdend. Het ging maar over één ding: hoe overtuigen we adverteerders om te blijven geloven in gedrukte media. Hoe maken we reclameboeren duidelijk dat dit nog steeds een opportuniteit is voor hen. Onze salesteams hebben veel werk om de adverteerders te overtuigen van het feit dat we een uniek product hebben. etc. Daarmee bevestigen deze heren zelf voortdurend wat iedereen eigenlijk al weet: het gaat niet om de lezer, kranten zijn een glijmiddel voor reclame, journalistiek is bijzaak.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties