Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Mobiliteitsexpert Kris Peeters: “Autosalon gaat over dromen, niet over echte mobiliteit”

Van 16 tot en met 25 januari vindt voor de 92e keer het autosalon plaats in Brussel. Auto’s die in verbinding staan met het internet en auto’s die zichzelf besturen; dat is de toekomst volgens autosalon, marketeers en media. Maar hoeveel nut heeft het om te dromen van technologische hoogstandjes die zich nog niet bewezen hebben, als we te maken hebben met files en fijn stof? Kris Peeters: “Mensen willen mobiliteit, geen auto’s.”
dinsdag 21 januari 2014

Naar aanleiding van het autosalon pakte De Morgen uit met een verhaal over de zelfrijdende auto: “U hebt na een lange dag op het werk geen zin meer in de rit naar huis? Nog even volhouden tot 2050 dan. In plaats van zuchtend achter het stuur te kruipen, kunt u dan uw bestemming ingeven en net voordat uw wagen thuis de garage inrijdt uw boek dichtklappen.”

De Morgen laat experts van IHS Automotive aan het woord, die in hun studie Emerging Technologies: Autonomous Cars - Not if, but when stellen dat er over iets meer dan tien jaar 230.000 autonome auto's op onze wegen zullen rijden die zonder chauffeur van de ene naar de andere plek kunnen navigeren. Tegen 2035 zou dat aantal gestegen zijn tot 11,8 miljoen, om uiteindelijk in 2050 de markt te domineren, aldus de experts in De Morgen.

Ook De Tijd is in de ban van hoogtechnologische auto’s: “Vergeet energiezuinige motoren. Wanneer u straks op het Autosalon rondstruint, zullen verkopers u vooral verleiden met auto’s die verbonden zijn met het internet.”

Paradise tomorrow

Mobiliteitsexpert Kris Peeters, die momenteel werkt aan zijn nieuw boek Weg van mobiliteit (Uitgeverij Vrijdag), stelt juist dat we anders naar mobiliteit moeten gaan kijken en af moeten van het ‘Paradise Tomorrow Syndroom’: autoreclames en evenementen als het autosalon houden ons een wortel voor die niet bestaat en misschien ook nooit zal bestaan.

De boodschap dat er over zoveel jaar een beter product komt, neemt de focus weg van de milieuproblemen die auto’s op dit moment veroorzaken, of van het fileprobleem. Peeters: “Neem Volkswagen, dat groot uitpakt met een superzuinige auto (de ‘XL1’) waar slechts 250 exemplaren van zullen worden geproduceerd. Die 250 auto’s vallen natuurlijk in het niet bij alle wagens die Volkswagen produceert die tot 15 keer zoveel verbruiken en uitstoten. Het is vooral goed voor het imago van de autofabrikant en het geeft de koper een goed gevoel, maar betekent verder niets voor het milieu.”

Wegdromen bij onbetaalbare technologie

Het autosalon, maar ook de media, gaan graag mee in de hype rond nieuwe, marginale technologie. Onbetaalbare auto’s zijn alom vertegenwoordigd in bladen. Peeters: “Zulke reclames en reportages zijn mooi om bij weg te dromen. Mensen hopen dan dat ze een auto kunnen kopen die een paar kenmerken van zo’n topmodel heeft.”

Volgens Peeters zitten veel reclames daarbij op het randje van het toelaatbare. Ze verwijzen naar technologie die nog niet bestaat, of naar bijvoorbeeld het autoracen; alles wat nog sneller en opwindender is. Zo maakt Renault reclame met auto’s die “geïnspireerd zijn op de Formule 1-competitie” en Ford gaat nog een stapje verder met een reclame voor de Focus, die wordt vergeleken met een racewagen[1].

'Drive your dream'

Peeters heeft tegen die laatste reclame een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Ford schendt met de reclame de eigen gedragscodes van de sector, omdat impliciet gerefereerd wordt naar de snelheid van races en de wagen geparkeerd staat op een plaats waar normaal geen auto’s toegelaten zijn: het strand. 

Volgens Peeters is het hele autosalon, dat niet toevallig georganiseerd wordt onder de slogan ‘drive your dream’, gebouwd op dit soort prachtige plaatjes van hoogtechnologische auto’s die rondrijden onder een helderblauwe lucht op lege, uitgestrekte snelwegen. Files, verkeersslachtoffers of fijnstof bestaan niet in de wereld van het autosalon. Peeters: “Je ziet nergens zo weinig auto’s als in autoreclames.”

Zelfrijdende auto vergt psychologische omslag

Zullen we straks dan ook minder bestuurders gaan zien in autoreclames, als de auto zichzelf gaat rijden? Peeters: “Technologisch gezien lijkt het te kunnen, maar eenvoudigere technologie heeft in het verleden al bewezen in de praktijk anders uit te pakken. Denk aan de automatisch afremmende auto van Volvo, die bij de internationale perspresentatie frontaal botste – gelukkig met alleen een dummie aan boord.”

De zelfrijdende auto vergt daarnaast ook juridische en psychologische verandering. Die blijkt in de praktijk vaak veel moeilijker dan de technologische evolutie. Peeters: “Staan we de macht over het stuur, en daarmee onze eigen veiligheid, zomaar af aan een robot? En wie is er juridisch verantwoordelijk in het geval er toch iets fout loopt, de programmeur, fabrikant of eigenaar van een zelfrijdende auto?”

Autoafhankelijkheid van de maatschappij verkleinen

Er zit nog een adder onder het gras: in theorie zou een zelfrijdende auto de hele dag mensen kunnen vervoeren, waardoor mensen auto’s kunnen delen. Dat is goed voor het milieu, maar zal leiden tot minder autoverkoop, waar de auto-industrie doorgaans niet dol op is. Hoe zeker is het dan dat het die kant zal opgaan?

Volgens Peeters moeten we, los van hoe realistisch het beeld van de zelfrijdende auto is, naar andere oplossingen zoeken, buiten het ‘automobilisme’: “Beleidsmakers zouden zich voortdurend af moeten vragen: worden we door deze beslissing meer afhankelijk van de auto? Als dat zo is, is het geen slimme zet. Daar heb je geen dure studies of effectenrapportages voor nodig, dat is gezond verstand.”

Mobiliteit in plaats van auto's

Dat het kan, laat het autovrije plan van de stad Hamburg zien, dat enthousiast gedeeld werd op internet. Peeters: “Zo’n plan spreekt enorm aan en toont de juiste ambitie. Mensen willen binnen hun tijdsbudget zoveel mogelijk dingen kunnen doen. Een shoppingcentrum als UPlace buiten de stad plaatsen en vervolgens de Brusselse Ring verbreden zodat mensen daar sneller kunnen komen, is geen goede oplossing. Zorg dat mensen sneller bij de stad kunnen komen, waar veel voorzieningen bij elkaar zijn. Mensen willen mobiliteit, geen auto’s.”

Voetnoten

  • [1]Het gaat over de Ford Focus 1,0L EcoBoost technologie ; verschijnt in beeld bij http://autosalon.be/nl/salon/exposant/

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.