about
Toon menu

Auto blijft verspillend energieverbruiker, trein meest efficiënte

Volgens een onderzoek van de University of Michigan is de auto nog steeds de minst energie-efficiënte methode om zich te verplaatsen. Zelfs het vliegtuig doet het gemiddeld beter. Het allerbest scoort de trein.
zondag 19 januari 2014

Michael Sivak, een onderzoeker aan het Transportation Research Institute van de University of Michigan, berekende de hoeveelheid energie nodig om een persoon over een vaste afstand te vervoeren. Ofwel moet de brandstofefficiëntie van voertuigen verbeteren met 67 procent, ofwel moet de gemiddelde bezetting van een voertuig toenemen van 1,38 tot 2,3 personen.

Dat laatste is volgens Sivak zeer problematisch omdat de trend sinds de jaren 1970 voortdurend in de andere richting gaat. Er zitten gemiddeld steeds minder en minder personen in een auto. De technologische verbetering van de voorbije decennia werden met andere woorden volledig tenietgedaan door het feit dat er gemiddeld steeds minder en minder personen in één wagen zitten.

In 2010 bedroeg het gemiddelde energieverbruik voor één persoon per mijl (1,6 kilometer) per vervoermiddel, uitgedrukt in BTU:

  • personenwagen 4.218 BTU
  • lijnbus 3.347 BTU
  • motorrijwiel 2.675 BTU
  • vliegtuig 2.691 BTU
  • trein 1.668 BTU

[Eén BTU (British Thermal Unit) komt overeen met 1055 joule. Het is de energie die je nodig hebt om 0,454 kilogram vloeibaar water (1 pond) met 0,56 °Celsius (1 ° Fahrenheit) te verwarmen bij een luchtdruk van 1 atmosfeer. Eén BTU komt overeen met ongeveer 252 calorieën.]

Wat opvalt is dat lijnbussen het ook niet zo goed doen en dat vliegtuigtransport gemiddeld per vervoerde persoon bijna de helft minder verbruikt dan de auto. Bovendien verbruikt de trein slechts één derde van de personenwagen. De cijfers voor de trein zijn in Europa waarschijnlijk nog beter dan in de VS. Meer treinen rijden hier immers op elektriciteit. In de VS rijden nog redelijk veel diesellocomotieven (vooral in het goederenvervoer). Ondanks de enorme technologsiche vooruitgang van de voorbij veertig jaar blijft de wagen dus de meest energieverspillende vervoersmethode.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

5 reacties

  • door Jan Juffermans op maandag 20 januari 2014

    Interessante nieuwe berekening. Het lijkt helaas een pleidooi om meer te gaan vliegen. Maar pas op: de uitstoot van vliegtuigen heeft een extra groot klimaateffect, omdat het voor een groot deel op grote hoogte gebeurt en vermengd is met waterdamp. De klimaatschade is zelfs een factor 2,5 keer meer per kilo CO2 dan van een auto op de weg. Dus beide maar zo min mogelijk gebruiken.

    • door Lode Vanoost op maandag 20 januari 2014

      Dat is zeker de bedoeling niet. Dit zijn berekeningen van energieverbruik per persoon per mijl. Uiteraard is er daarnaast de totale massa aan vervuiling. Er komen zeker ook de elementen bij die je vermeldt. Dit onderzoek bewijst volgens mij vooral dat de trein de beste vervoersmodus is en dat voor de rest de auto het ergst van allemaal is. In feite komt het er op neer dat het beste is om de noodzaak (of de zin) voor verplaatsingen te verminderen. Bovendien, het meest efficiënte is nog altijd de fiets of te voet!

  • door Winfried Huba op maandag 20 januari 2014

    Ik geloof er niets van: het vliegtuig milieuvriendelijker dan de auto? kijk eens op http://www.milieucentraal.nl/thema's/thema-1/schoon-en-zuinig-op-weg/vakantieverkeer/ b.v. Amsterdam-Berlijn: Uit de tabel blijkt dat een retourtje Berlijn per touringcar het minste CO² veroorzaakt per reiziger (30). De trein staat op de tweede plaats (50). Een auto met maar twee inzittendenen veroorzaakt in dit voorbeeld vier keer meer CO2 dan een touringcar (145, met vier inzittenden 70). Als de auto met twee inzittenden een caravan trekt is dat ruim zeven keer zoveel (230). Het vliegtuig veroorzaakt de meeste CO² (355).

    • door Lode Vanoost op dinsdag 21 januari 2014

      Dit onderzoek gaat over gemiddeld energieverbruik, dat is één aspect van het geheel.

  • door desteven op dinsdag 21 januari 2014

    Ik vind het voor een universitaire onderzoeksgroep wel straf dat ze op hun website precies enkel een persbericht (http://www.umtri.umich.edu/what-were-doing/news/planes-trains-and-automobiles-traveling-car-uses-most-energy) maar niet het volledige onderzoek aanbieden...

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties