Een nieuwssite die

reclamevrij
onafhankelijk
kritisch
en gratis is?

Dat kan!

Maar enkel dankzij jouw steun

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Zaak-Snowden: The Guardian verdraait woorden president Ecuador

Nadat de Britse krant The Guardian online een artikel publiceerde over de rol van Ecuador in Snowdens vlucht uit Hongkong, twitterde president Correa dat zijn woorden uit hun context waren gerukt. De krant wijzigde ondertussen het oorspronkelijke artikel, dat inmiddels echter door verschillende media is overgenomen.
dinsdag 9 juli 2013

Met behulp van een tijdelijk, Ecuadoriaans reisdocument slaagt klokkenluider Snowden er op 23 juni in een vlucht te nemen van Hongkong naar Moskou. Vijf dagen later wordt het document echter weer ingetrokken.

Een journalist van de Britse krant The Guardian heeft hierover een interview met Rafael Correa, de president van Ecuador. Op basis van dat gesprek publiceert de krant op haar website een artikel, waarin Correa – althans volgens de Britse journalist – stelt dat Ecuador een ‘blunder’ heeft begaan door Snowden te helpen. De president wordt daarbij letterlijk geciteerd: “It was a mistake on our part.”

“Verklaring aan The Guardian uit context gerukt”

Kort na de publicatie van het artikel, op 2 juli, twittert de Ecuadoriaanse president echter de volgende boodschap: “Verklaring aan The Guardian volledig uit context gerukt. Hebben gelukkig een opname.”

Mis declaraciones para The Guardian totalmente descontextualizadas. Felizmente tenemos grabado. ¡A no caer en la trampa de los de siempre! — Rafael Correa (@MashiRafael) July 3, 2013

Uit die opname blijkt dat de journalist de woorden van Correa daadwerkelijk verkeerd weergeeft. Wanneer hem in het interview de vraag wordt gesteld waarom Ecuador ontkende (‘negó’) dat het Snowden een reisdocument had verschaft, heeft de president het inderdaad over ‘een fout’ (‘un error’).

In het betreffende fragment legt Correa uit dat zijn land immers nooit de intentie heeft gehad Snowden te helpen met zijn vlucht naar Moskou. Volgens de president werd het reisdocument verstrekt door de Ecuadoriaanse consul in Londen. Omdat dit gebeurde zonder medeweten, laat staan toestemming, van de regering, was het document niet rechtsgeldig.

Misverstand

Met zijn ‘error’ doelt de president in feite op het misverstand tussen de Ecuadoriaanse regering en haar consul. Door in het (oorspronkelijke) artikel de context rond die uitspraak weg te laten, lijkt het echter alsof Correa stelt dat Ecuador in de fout ging door Snowden hulp te bieden.

Ook uit de rest van de opname (die 30 minuten duurt) blijkt dat de Britse journalist selectief is omgesprongen met Correa’s uitspraken. De eerste zin van het artikel luidt dat Ecuador Snowdens asielaanvraag momenteel niet in overweging neemt. In het gesprek zegt de president evenwel dat het land open staat voor een asielaanvraag. Daarover valt in het artikel echter geen woord te bekennen.

Vooringenomen

De journalist legt ook tijdens het gesprek een bijzonder vooringenomen houding aan de dag en probeert het interview een bepaalde richting uit de duwen, zo laat de video-opname zien. De Brit vraagt bijvoorbeeld aan Correa wat deze ervan vindt dat Assange ‘misbruik heeft gemaakt van het vertrouwen van de Ecuadoriaanse regering’. De president antwoordt daarop dat 'hij dat spelletje niet meespeelt' en dat Assange nog steeds zijn volste vertrouwen geniet.

De Britse journalist, Rory Carroll, is daarmee niet aan zijn proefstuk toe, zoals o.a. blijkt uit deze analyse van Media Lens

14 aanpassingen

Sinds de publicatie ervan heeft The Guardian het artikel inmiddels 14 keer aangepast. Zo luidde de oorspronkelijke titel nog: “Rafael Correa: we helped Snowden by mistake”. De laatste versie (zoals verschenen op 9 juli) daarentegen kopt: “Ecuador says it blundered over Snowden travel document”. Volgens de krant zelf werd de titel gewijzigd 'om de inhoud van het interview met president Correa accurater weer te geven'.

Ook werd de uitspraak van Correa, waarin hij het heeft over een fout, in zijn context geplaatst. Een volledig overzicht van de wijzigingen vindt u hier.

Hoewel The Guardian zijn berichtgeving ondertussen heeft aangepast, hebben de internationale media het oorspronkelijk artikel ongewijzigd overgenomen. 

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.