Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Derde Argentijnse treinramp in minder dan twee jaar

De treinramp vorige donderdag in Buenos Aires was al de derde in minder dan twee jaar in Argentinië. De spoorwegen kampen er al twintig jaar met grote veiligheidsproblemen.
maandag 17 juni 2013

Een trein van de Sarmiento-lijn botste donderdag op een andere trein in het station Castelar, in de zone rond de hoofdstad. Meer dan driehonderd mensen raakten gewond, drie mensen kwamen om.

Volgens minister van Binnenlandse Zaken en Transport Florencio Randazzo had de trein die op de andere is ingereden, een reparatie ondergaan en beschikte hij over een nieuw remsysteem.

De treinbestuurder werd aangehouden. Hij heeft mogelijk te snel gereden.

Meer overheidscontrole

Vorig jaar lanceerde de centrumlinkse regering van Cristina Fernández een plan om de spoorwegen veiliger te maken, via meer investeringen en meer overheidscontrole. Dat gebeurde nadat er op dezelfde Sarmiento-lijn twee zware ongevallen waren gebeurd.

In september 2011 botste een bus tegen een trein, die vervolgens een andere trein raakte. Daarbij kwamen elf mensen om en raakten 212 mensen gewond. In februari 2012 botste een trein op de afsluiting van een kopstation. Dat kostte 51 mensen het leven, er vielen meer dan 700 gewonden.

Na die ramp schrapte de regering de concessie van privéconsortium Cometrans. Er werd inderhaast een nieuwe beheerseenheid opgericht met twee andere privébedrijven die de andere lijnen in en rond Buenos Aires bedienen. In de nieuwe eenheid heeft de overheid meer beslissingsmacht en kan ze boetes opleggen die automatisch van de vergoeding van de concessiehouder worden afgetrokken.

Privatisering

Begin jaren negentig besliste de centrumrechtse regering van Carlos Menem de spoorwegen te privatiseren. Door gebrek aan investeringen ging de dienstverlening achteruit. Toch blijft de overheid jaarlijks 2,8 miljard euro bijdragen om de tarieven laag te houden voor de passagiers. Daarvan gaat een kwart naar de zes grootstedelijke lijnen.

"Sommige zaken zijn verbeterd. Maar Randazzo is minister, geen tovenaar", zegt Norberto Rosendo, een voormalig technicus van de Argentijnse Spoorwegen die nu voorzitter is van het Nationaal Comité Red de Trein. "Er is meer dan twintig jaar achterstand. Sinds de privatisering is er geen systematisch onderhoud meer geweest. En de uitbesteding van de herstelateliers werkt niet."

De overheid heeft de herstelling van treinstellen uitbesteed aan het bedrijf Emprendimientos Ferroviarios, onderdeel van de groep Cometrans. De eigenaars van Cometrans worden nu vervolgd voor wanbeheer en fraude.

Onteigenen

Volgens Rosendo had de regering de werkplaats met vierhonderd personeelsleden kunnen onteigenen. "Waarom maakt er niet meteen een staatsbedrijf van? Dat zou de mogelijkheden tot corruptie verminderen. Een staatsbedrijf moet rekenschap afleggen, derden zijn moeilijker te controleren."

Minister Randazzo kondigde aan dat in China nieuwe treinstellen besteld zijn die de Sarmiento- en Mitre-lijn volgend jaar volledig moeten vernieuwen. Tot zolang blijft het behelpen met vijftig jaar oude stellen die voortdurend gerepareerd worden. "Men moet die uit roulatie nemen", zegt Rosendo.

Ook de gebruikers klagen. Via het initiatief VIAS, een klachtensysteem dat van sociale netwerksites gebruik maakt, rapporteren ze problemen, onder meer aan de hand van foto's.

De laatste maanden zijn verbeteringen gemeld, zoals de heropening van de stationstoiletten. Maar de klachten over vertragingen, slecht sluitende deuren en elektrocutiegevaar houden aan.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.