about
Toon menu

Griekenland sluit openbare omroep

Dinsdag 11 juni kondigde de Griekse regeringswoordvoerder Simos Kedikoglou aan dat de openbare omroep ERT vanaf middernacht ophoudt met uitzenden. De hele organisatie zal worden gesloten en alle 2.656 werknemers worden ontslagen. Binnen 3 maanden zou er volgens Kedikoglou een afgeslankte versie van de omroep weer operationeel zijn, met slechts een duizendtal werknemers.
woensdag 12 juni 2013

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Volgens Kedikoglou is de Griekse openbare omroep een toonbeeld van ondoorzichtigheid en verspilling. Dat die aankondiging uit zijn mond komt, is wel wat vreemd te noemen: toen hij in de oppositie zat en er al sprake was om één van de TV-kanalen te sluiten, stond hij op de barricades.

Nadat hij pas in de regering zat, heeft hij 24 mensen aangenomen bij ET3, de satelliet van ERT in Thessaloniki. Die 24 verdienden een salaris dat in totaal het equivalent bedroeg van de salarissen van 180 gewone werknemers van de omroep.

De hete adem van de trojka 

Wat is er precies aan de hand? De trojka is in het land en eist ontslagen in de openbare sector. Tegen eind mei hadden er al 2.000 ambtenaren moeten worden ontslagen. De regering had normaal gezien een lijst klaar moeten hebben met mensen die ontslagen moesten worden, maar die lijst was er niet.

Dus doekt de regering maar snel-snel de openbare omroep op, want de Griekse grondwet laat niet toe dat je zo maar ambtenaren ontslaat, tenzij de positie die ze bekleden niet meer bestaat.

Nu is er verspilling geweest bij de Griekse openbare zender, daar twijfelt niemand aan. Er waren gewoon te veel zenders en te veel plaatselijke stations. Ja, er waren vele politieke benoemingen, maar er waren evenveel mensen die het moesten rooien met het minimumloon.

Maar het is zeker niet de enige overheidsinstantie waar zoiets gebeurt. Maar om een openbare omroep daarom volledig te sluiten?

Werknemersprotest

Meteen na de aankondiging van de sluiting namen de werknemers de controle over van de stations en gaven hun mening over de politiek. Iets wat nooit eerder was gebeurd op de openbare zender. En het ging er vaak heel heftig en kritisch aan toe. De kijkcijfers schoten de lucht in.

De manier waarop het signaal werd afgesloten, deed denken aan junta-praktijken. Iets voor middernacht kwam de oproerpolitie het gebouw van de openbare omroep in Athene binnen en zette de zenders uit. Op de radio was er al een paar uur algemene stilte, en om 23:50 uur stonden opeens alle schermen op zwart. 

Via de satellietzenders ging het nog even door, maar een uur later was dat ook voorbij. De website van ERT ging er meteen ook uit. Later tijdens de nacht zijn de antennes naar beneden gehaald.

Het kanaal van de Communistische Partij KKE, 902, bood aan om het signaal van ERT nog uit te zenden via haar frequentie. De digitale aanbieder Digea haalde daarop meteen 902 uit het menu.

Werknemers van OTE trokken nadien naar de zendmast van Parnitha om daar het analoge signaal van ERT terug op te starten. Dat was te volgen via verschillende websites tot woensdagochtend 9:30 uur. Nu zwijgen ook de websites. Er is de hele nacht protest geweest voor de gebouwen van ERT, en de journalisten die in het gebouw waren, hebben de hele nacht door uitgezonden. Vandaag zitten ze wel zonder job.

Sluiting zonder overleg

De beslissing om ERT te sluiten, is er gekomen met een regeringsverordening. Er is geen wetsvoorstel ingediend. Er is geen parlementaire discussie geweest. Zelfs de coalitiepartijen PASOK en DIMAR waren blijkbaar niet op de hoogte, en gaan in geen geval akkoord met de beslissing.

Er worden heel veel vragen gesteld of dit wel een democratisch proces is. Gisteravond waren er nog geruchten dat de regering-Samaras door deze beslissing wel eens uit elkaar zou kunnen gaan spatten.

Vanuit de oppositie is er heel zware kritiek op de beslissing. SYRIZA-leider Alexis Tsipras ging meteen na de aankondiging van de sluiting naar de omroep om zijn steun te betuigen. Onafhankelijke Grieken en de KKE hebben hun afkeuring ook al laten horen.

Enkel Gouden Dageraad is erg blij met de beslissing, want de partij vond dat ERT absoluut geen objectieve zender was. Begrijpelijk: de openbare omroep heeft Gouden Dageraad de laatste 8 maanden niet één keer uitgenodigd en heeft geen enkele politicus van de neonazipartij aan het woord gelaten. In tegenstelling tot de privézenders die regelmatig een platform geven aan de partij.

Pest en de cholera

ERT kon niet altijd van objectiviteit beschuldigd worden. Kritische stemmen werden vaak gesmoord. De zender heeft het programma van Kostas Vaxevanis (die bekend is geworden van de Lagarde-lijst), 'De doos van Pandora', reeds lang geleden stop gezet.

Kostas Arvanitis, een journalist die zich kritisch had uitgelaten over minister van Openbare Orde Dendias, is ook ontslagen. De boodschap die ERT bracht, werd af en toe wel gestuurd vanuit de overheid.

Maar wat was (en is nu) het alternatief? Allerlei privézenders die in handen zijn van rijke Grieken die meestal hun fortuin hebben gemaakt door lucratieve contracten met de overheid in de wacht te slepen. Rijke Grieken die de boodschap willen uitdragen van hun politieke beschermheer.

Rijke Grieken ook, wier naam in verband is gebracht met de Lagarde-lijst. Dat is momenteel het medialandschap in Griekenland. De persvrijheid is met de sluiting van de openbare zender niet gebaat.

Natuurlijk speelt objectiviteit en de persvrijheid geen enkele rol in een blind besparingsbeleid, maar de vraag is toch hoe doordacht deze beslissing is geweest. De examenvragen voor de panhelleense examens worden over heel Griekenland digitaal en analoog rondgestuurd via het signaal van ERT.

Grieken in het buitenland (en dat zijn er veel, dankzij de geweldige politieke koers die de elite van dit land heeft gevaren) keken steevast naar ERT om het contact met het vaderland te behouden. En ondanks alles was ERT ook een prima toeristische ambassadeur voor het land, want de zender sponsorde ook vele toeristische documentaires.

Dat lijkt voorlopig allemaal afgelopen. Niemand weet precies wat er binnen drie maanden zal gebeuren.

De Griekse journalistenvakbond ΕΣΗΕΑ heeft woensdag al gereageerd op de sluiting van ERT met een 24-urenstaking. We blijven in Griekenland dus zonder openbare omroep, net op een moment dat dit eigenlijk het hardst nodig is En dit als gevolg van de besparingsgolf die door Europa raast.

reacties

2 reacties

  • door Liliane op donderdag 13 juni 2013

    Mijn vermoeden is dat die 1000 werknemers zullen aangeworven worden onder een nieuw contract met nieuwe voorwaarden, een dumping loon, ... (mini-jobs met onbetaalde overuren, .....) Vermits er een hoge werkloosheid heerst, zullen de potentiële werknemers niet twijfelen (ze staan onder druk) onder gelijk welke omstandigheden, voorwaarden, dumping loon de job aanvaarden onder het mom van, "beter iets dan niets".

    • door Piet De bisschop op donderdag 13 juni 2013

      @ Liliane : Uiteraard maakt het element dat je aanhaalt deel uit van de houdgreep waar men de Openbare Omroep in wenst te krijgen (ik denk ten andere dat dit ook geldt voor heel wat andere Openbare Omroepen, onder meer de onze). Toch vind ik dat dit maar een bijkomstig element is. Kostas Argyros (presentator bij ERT) wees gisteren in Terzake al op vorige inleveringen tot 40 %. Belangrijker lijkt mij dat men de opinievorming wil beheersen. Commerciële zenders die eigendom zijn van mediamagnaten leggen reeds decennialang de burger een neo-liberale visie op (reclame en sponsoring speelt hierbij een belangrijke rol). Als concurrent bepalen zij ook in grote mate de richting die Openbare Omroepen uitgaan : sensatie, oppervlakkigheid, eenzijdige berichtgeving (denk bvb ook aan de ronduit schandalige berichtgeving over vakbonden in de huidige mediaberichtgeving). VRT Laat berichtte een twitter van Johan Van Overtveldt, hoofdredacteur bij Trends : de Griekse Openbare Omroep is in de eerste plaats slachtoffer van politieke corruptie. In zijn bijdrage in Trends van 10 juni wijst Van Overtveldt (ook bekend als onverbiddelijke scherprechter van de fraudeurs en leugenaars die zichzelf ACW noemen) op de overbodigheid van de sociale partners Citaat : "zij zijn reeds geruime tijd afgegleden tot de status van onderdeel van het probleem, veel meer dan onderdeel van de oplossing". Het zou maw al een ganse oplossing zijn moesten wij die probleemgroep kunnen elimineren (want uit de tijd, corporatistisch, negatief ...). Zoals op zovele plaatsen is dit ook de essentie in Griekenland vandaag : het uitschakelen van kritische journalistiek en strijdbare vakbonden, het droogleggen van klokkenluiders, het zelf bepalen wat al dan niet op papier en in de ether komt. Laat ons hopen dat de Grieken hiertegen een flinke vuist maken. En dat zij daarin breed gesteund worden.

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties