about
Toon menu
Opinie

Shame on you, mijnheer De Wever, shame on you!

Een moeder van vijf op uitstap in Antwerpen werd samen met twee van haar kinderen opgepakt door de politie terwijl zij inkopen deed op de Groenplaats en kreeg eveneens een GAS-boete, omdat ze stond te kijken wat er gaande was. Zij is verontwaardigd over zoveel willekeur. Het resultaat is dat zij zich volledig achter de strijd van de betogers tegen Monsanto schaart.
donderdag 30 mei 2013

Beste Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen,

Gisteren zag ik op Terzake uw verklaring over de betoging tegen Monsanto van zaterdag laatstleden ... Ofwel bent u door uw korpschef niet goed ingelicht, ofwel bent u van uw eerste leugen nog niet gebarsten. U mag zelf kiezen welke optie u het beste uitkomt.

Op zaterdag was ik toevallig aanwezig op de Groenplaats met mijn zoon en dochter, toen de demonstranten tegen Monsanto, van de Melkmarkt richting Groenplaats gingen. Voorheen zagen we al heel wat politieactiviteit op en rond de Groenplaats, dus eigenlijk verwachtten we ons aan iets. Toen een honderdtal vredelievende en keuvelende mensen de hoek om kwamen, hebben we nog schertsend de opmerking gemaakt: "Er is meer politie, dan demonstranten"!

Toen dan diezelfde groep mensen door een veel te grote politiemacht als schapen in een hoek werd gedreven, ben ik opgestaan van mijn bankje in de zon om te gaan kijken wat er nu eigenlijk aan de hand was. De groep demonstranten werd immers ingesloten door een politiemacht zonder enige aanwijsbare reden.

In uw verklaring gisteren op Terzake zei u dat de demonstranten zinnens waren de betoging verder te zetten in de Nationalestraat. Niets is minder waar ... Zij hebben nooit die intentie gehad, noch de indruk gewekt om dit te willen doen ... Daar kunnen camerabeelden en veel verontwaardigde toeschouwers van getuigen ... Deze mensen werden echter zonder reden aangehouden ...

Eén van de politieagenten vond dat mijn aanwezigheid hem verhinderde zijn werk uit te voeren en hij verzocht me om weg te gaan. Toen bedacht hij zich en vroeg mij of ik bij de groep hoorde. Ik was enigszins verbouwereerd, anderzijds voelde ik tot in ieder gen (niet gemanipuleerd waarschijnlijk) een solidariteitsgevoel in me opkomen met deze mensen, die onrechtmatig behandeld werden. Dus antwoordde ik: “Ik behoor bij iedereen, ik ben immers een wereldburger.”

Dat laatste woord was voldoende voor deze agent om mij bij de groep te duwen. Mijn zoon en mijn dochter zijn me dan maar gevolgd, tenslotte hadden wij een familieuitstap op deze zonnige zaterdag.  Wat is Antwerpen toch een leuke toeristische plaats  ... 

Na een tijdje te verwijlen in de groep en met enkele mensen een babbeltje te hebben geslagen, wilden wij terug ons weegs gaan. Wij wilden immers de zoo van Antwerpen nog een bezoekje brengen, doch wij mochten de groep niet meer verlaten. Op deze manier werd ik samen met mijn twee meerderjarige kinderen aangehouden, zonder ook maar aan de demonstratie deel te hebben genomen ...

Omdat ik vind dat u in uw beoordeling wat betreft het veroorzaken van overlast, met verschillende maten en gewichten werkt neem ik ineens de vrijheid om drie manifestaties met elkaar te vergelijken :

  1. de anti-Monsanto-betoging;
  2. de demonstratie van misnoegde voetbalfans;
  3. uw eigen zegetocht na uw verkiezingsoverwinning van vorig jaar.

Tijdens de op het laatste nippertje aangevraagde demonstratie van voetbalfans op en rond de Grote Markt, ging het er erg luidruchtig aan toe. Er werden vuurtjes gestookt op de Grote Markt en dronkemansliederen gezongen. Na afloop van hun protest lag de Grote Markt bezaaid met blikjes bier ... Later op de avond is een harde kern - en hier kan je daadwerkelijk spreken over een 'harde kern' - de Sinksenfoor op stelten gaan zetten door gevechten uit te lokken met Beerschotsupporters. 

Mijn bedoeling is zeker niet om andere groeperingen met GAS-boetes op te zadelen ... Maar enige vergelijking is hier wel op zijn plaats. Tegen deze mensen hoor ik u tijdens het journaal zeggen : 'Ik begrijp het...'

Nou, mijnheer de burgemeester, u vermeldt in een interview met de Gazet van Antwerpen op 27 mei laatstleden: “We evalueren ieder geval apart.  Maar er zijn grenzen aan gedogen.  Als mensen ingaan tegen de richtlijnen van de politie, zal er worden opgetreden.”

Blijkbaar werkt u met verschillende maten en gewichten, de anti-Monsanto-demonstratie is van begin tot einde begeleid door uw politiediensten van de Groenplaats tot aan het Centraal station én terug! Deze manifestatie is rustig verlopen, er is geen enkel incident geweest, niet voor, niet tijdens, niet na de betoging. 

Het is flagrant onjuist te beweren dat de actievoerders verder wilden gaan naar de Nationalestraat en volgens u daardoor de richtlijnen van de politie voor de derde keer negeerden.  Camerabeelden kunnen het tegendeel aantonen, mijnheer Bart De Wever. Toch hebt u de beslissing tot aanhouding genomen, werden we uiteindelijk gedeporteerd en kregen we een nummer op onze handen geschreven ... gelukkig moesten we niet onder de douche !

Hallucinant en onredelijk! En dan krijgen we op de hoop toe nog de mededeling dat we een GAS-boete cadeau krijgen ... U mag mij eens uitleggen welke overlast wij bezorgd hebben ... Mensen die door hun nek uit te steken en zo hun argeloze medeburgers willen behoeden voor een potentieel gevaar worden door u en uw politieteam als criminelen behandeld, aangehouden en in de cel gezet!

En inderdaad, de manifestatie was niet aangevraagd. Maar even een persoonlijk vraagje. Was de zegetocht van uw partij en uzelf na de laatste verkiezingen, waarbij u van de kaaien aan het Zuiderzicht, langs de Hoogstraat en de Kloosterstraat naar de Grote Markt bent gestapt - dat zijn trouwens ook belangrijke winkelwandelstraten -, was die zegetocht wel aangevraagd aan het stadsbestuur?

Ik ben altijd hoopvol wanneer mensen voor verandering pleiten, maar als die verandering erop uitdraait mensen monddood te maken en/of er geprobeerd wordt ze te ontmoedigen, door ze te behandelen als criminelen, omdat hun gedachtengoed niet in je kraam past, dan ben ik niet meer mee. 

Al uw pogingen om het verzet in de kiem te smoren hebben het tegenovergestelde effect. Net dankzij uw restricties zijn de op zichzelf staande demonstranten zich aan het verenigen, waardoor het verzet nog sterker zal zijn ... De publieke opinie, dat wil zeggen de entourage van elke manifestant op zich, reageert met diepe verontwaardiging.

Daarvoor wens ik u mijn dank uit te spreken, mijnheer Bart De Wever, hoe meer u ons onrechtmatig behandelt, hoe meer mensen gewonnen zijn voor de anti-Monsanto-gedachte, hoe meer kansen we krijgen om het grote publiek mee te delen waar het hier werkelijk om gaat!

De voetbalhetze was als een geschenk in onze schoot geworpen ... U weet duidelijk niet de juiste keuzes te maken wat overlast betreft. U bent dan ook nog niet lang burgemeester en leren moeten we allemaal...

Els Deheusch, verontwaardigde moeder van vijf kinderen

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

22 reacties

  • door JanBlommaert op donderdag 30 mei 2013

    Vandaag zitten ze samen in het Parlement en hebben ze het over weerspannige, hardleerse jongeren die in brievenbussen pissen, dagelijks gewaarschuwd worden door vaderlijke agenten en toch maar niet luisteren.

    De realiteit is anders. Ze is belachelijk en schandalig. Bedankt Els, om dat hier eens duidelijk uit te schrijven. Als ik U was zou ik klacht neerleggen bij het parket en camerabeelden opvragen over deze manier van intimidatie door de overheid.

    En je hebt gelijk: De Wever heeft met zijn stommiteiten de tegenbewegers in de positieve schijnwerpers geplaatst, en hij heeft ze gemobiliseerd. Ik neem me voor om op mijn eentje af en toe op de Meir te gaan lopen met een bord op mijn buik dat zegt: "ik wandel gewoon, ik hoop dat dit mag".

  • door CC op donderdag 30 mei 2013

    Wen er maar aan, Els, dit is slechts het begin.

    Met dank aan de burgers die een intelligente en weloverwogen keuze hebben genomen door op deze partij te stemmen.

    • door Gio op vrijdag 31 mei 2013

      alsof NVA de enige partij is die daar federaal voor gestemd heeft... waarom denkt u dat groen of spa aan uw kant staan? Groen had kritiek naar de gas-boetes toe, omdat ze schrik hadden dat BDW zijn "conservatieve" regeerstijl zou kunnen opleggen. noem een kat een kat aub. in de rest van vlaanderen geeft men ook gas-boetes en dit gaat veel verder dan een "conservatief" beleid, dit is een stap naar een totalitaire samenleving en de hele politieke klasse is dit bewust aan het goedkeuren. net zoals di rupo's gehackte mailbox... gelooft u dit? binnenkort krijgen we dankzij deze anonieme hackers een uitbreiding van onze "great belgian firewall" of een datacenter-opslagplaats voor alles wat er in belgie op internet gebeurt. het is onderweg, met gecontroleerde oppositie weliswaar, maar het is onderweg

      • door typisch op zondag 2 juni 2013

        Het probleem met de NVA is dat ze zich profileren als partij van de verandering. De anderen doen het slecht, en zal het veel beter gaan. Als ze iets slecht, of slechter doen, zoals nu met de GAS boetes (waar dus ook de SPA voor staat), dan begint elke NVA'er te roepen, ja maar, de anderen doen het ook. We zitten niet te wachten op excuses, op "de anderen". Gebruik dan niet als slogan, de kracht van de verandering, maar "even erg als de rest".

  • door karl op donderdag 30 mei 2013

    Wat een verademing om dit te lezen, een beschaafde reactie die wel aankomt, zonder het gescheld en gezeur van andere Antwerpenaren op deze site.

    Bravo, zo hoort het, hopelijk wordt dit het niveau waar DWM naar toe groeit.

  • door Pleimion op donderdag 30 mei 2013

    Compleet ongeloofwaardig verhaal. Het ene moment is deze dame een toevallige passant die ergens in de verte een manifestatie ziet waar ze verder niets van afweet, een alinea later blijkt ze opeens perfect op de hoogte van het traject dat deze manifestatie volgt, wat er onderweg gebeurd is toen ze nog niet meeliep, en ontpopt ze zich tot een vurige spreekbuis van het anti-Monsanto-gedachtegoed.

    "Eén van de politie-agenten vond dat mijn aanwezigheid hem verhinderde zijn werk uit te voeren en hij verzocht me om weg te gaan. Toen bedacht hij zich en vroeg mij of ik bij de groep hoorde. Ik was enigszins verbouwereerd, anderzijds voelde ik tot in ieder gen (niet gemanipuleerd waarschijnlijk) een solidariteitsgevoel in me opkomen met deze mensen, die onrechtmatig behandeld werden. Dus antwoorde ik: “Ik behoor bij iedereen, ik ben immers een wereldburger.”"

    Misschien was die politieagent allergisch aan hoogdravende flauwekul van mensen die zich wereldburger noemen. In elk geval begrijp ik u niet wat uw probleem is: u wou zo nodig solidair zijn, wel, u hebt uw kans gekregen. Dan moet u achteraf niet komen klagen als u uzelf in de problemen brengt.

    'En inderdaad, de manifestatie was niet aangevraagd.'

    Fijn dat u dat tenminste toegeeft. Wat de zegetocht van De Wever daarbij komt doen, is me echter een raadsel en duidt vooral op schaarste aan echte argumenten. Het is niet omdat uw buurman zijn auto fout parkeert, dat u dat ook mag doen.

    • door Lode Vanoost op donderdag 30 mei 2013

      Deze dame legt heel goed uit dat ze pas tijdens haar aanhouding en de gesprekken met de andere aangehoudenen op de hoogte werd gebracht van wat er gaande was. Zij heeft deze brief bovendien enkele dagen later geschreven toen ze via de media de informatie kreeg, die haar de mogelijkheid gaf volledig in te schatten waar zij tegen haar wil bij betrokken werd. Uw commentaar over haar solidariteit zegt alles over uw maatschappelijke zelf. Deze brief is een prachtig pleidooi voor een tolerante maatschappij.

    • door JanBlommaert op donderdag 30 mei 2013

      Fijn, Pleimion, dat U tenminste toegeeft dat een agent die "allergisch aan hoogdravende flauwekul van mensen die zich wereldburger noemen" daar een ander burger voor mag straffen.

      Ik verwijs even naar de Grondwet, de vrijheid van meningsuiting. Flauwekul, van welk soort dan ook, is geen strafbaar vergrijp. Zelfs niet in Antwerpen. Flauwekul verkopen, van welk soort ook, is een grondrecht van elke Belg. Dat is waarom U hier Uw flauwekul mag spuien.

      Het geeft aan hoe U de samenleving ziet en hoe U tegenover het recht staat: krom.

      • door wieweet op zaterdag 1 juni 2013

        Ik wil toch de verdediging van Pleimion opnemen.

        Er is een onderscheid tussen de GAS-boete voor de Monsanto-betogers enerzijds en het verhaal van deze vrouw anderzijds. Ook ik vind deze GAS-boetes compleet fout en getuigen van willekeur, zoals de meeste mensen die hier reageren. Het verhaal van die vrouw is echter iets compleet anders. Uiteraard is het niet verboden om te zeggen dat je een wereldburger bent. Wanneer de politie echter bezig is met mensen op te pakken en boetes uit te delen - al dan niet terecht, maar dat is dus een andere kwestie - dan hebben die inderdaad geen boodschap aan dergelijke praatjes.

        Maak je positie duidelijk: ofwel distantieer je je van die betogers, zeg je dat je er niets mee te maken bent, ofwel ben je bereid hun lot te ondergaan en dan moet je dat aanvaarden. Ik geef Pleimion dus gelijk dat zo'n antwoord flauwekul is en begrijp dat de politie geen tijd wil verliezen met filosofische beschouwingen.

        Daarnaast vind ook ik het merkwaardig dat zij, op basis van dit incident een vurige tegenstander van Monsanto wordt. Waar slaat dat op? Verzet tegen de politie: ja. Verzet tegen de GAS-boetes: ja. Aanklagen van BDW wegens willekeur: ja. Maar plots een bezwaar hebben tegen Monsanto, die in de hele zaak geen enkele rol heeft gespeeld: waarom plots? Moest het een een extreem-rechtse betoging zijn geweest, zou ze zich dan ook een wereldburger hebben genoemd? Zou ze dan ook plots sympathie krijgen voor extreem rechts?

        PS: Ik ben zelf ook geen voorstander van GGOs maar probeer de feiten wel een beetje van elkaar te scheiden.

        • door Lode Vanoost op zaterdag 1 juni 2013

          U speculeert over de omstandigheden van wat er gebeurd is. Vermits u daar niet bij aanwezig was kan u echter enkel afgaan op wat in deze brief staat.

          Als iemand vaststelt dat men voor geweldloze acties die persoon noch eigendom hebben beschadigd zo wordt gestraft krijgt men inderdaad meer interesse en eventueel sympathie voor de betrokken zaak. Een normale reactie. Maar zelfs als het over een thematiek zou gaan die men niet genegen is, dan nog was deze daad van de politie - het meenemen van een voorbijganger - niet te verantwoorden. Daar gaat het hier uiteindelijk over. De willekeur van de GAS-boetes is een schande een democratische rechtstaat onwaardig.

    • door Jef Van Vinckenroye op donderdag 30 mei 2013

      "Misschien was die politieagent allergisch aan hoogdravende flauwekul van mensen die zich wereldburger noemen." Dus dat is tegenwoordig strafbaar dan? Een mening hebben die door u als flauwekul beschouwd wordt?

      "In elk geval begrijp ik u niet wat uw probleem is: u wou zo nodig solidair zijn, wel, u hebt uw kans gekregen. Dan moet u achteraf niet komen klagen als u uzelf in de problemen brengt." Ojeetje. Solidair willen zijn. Waar HAALT ze het? Dat kunnen we niet hebben, solidariteit. We willen net alle solidariteit afschaffen... Is toch wat uw wil zeggen?

      "Wat de zegetocht van De Wever daarbij komt doen, is me echter een raadsel en duidt vooral op schaarste aan echte argumenten. Het is niet omdat uw buurman zijn auto fout parkeert, dat u dat ook mag doen." Als de buurman vervolgens mij vervolgens laat arresteren en me een boete aansmeert, dan mag ik hem wel hypocrisie verwijten. Als een burgemeester zelf iets doet, maar anderen daarvoor bestraft, dan is hij niet alleen een hypocriet, maar dan voert hij zijn bewind met willekeur.

      Schaarste aan argumenten? Jawel, ik heb ze ook gezien ... in uw reactie.

    • door JohanDeCrom op vrijdag 31 mei 2013

      Als je vindt dat de ergernis van een agent om iemand die zich wereldburger noemt voldoende reden is om die vrouw een boete te geven - zoals ik uw redenering volg - dan zegt dat meer over u dan over de dame in kwestie. Het is heel hip geworden om mensen met goede bedoelingen en een solidair wereldbeeld belachelijk te maken. Als de argumenten op zijn, dan maar wat schermen met 'gij zijt nen bakfietssocialist/wereldburger/culturo'. Een stijl die De Wever heeft ingezet: afgeven op al wie niet in zijn denkbeeld past. U treedt in zijn spoor. Begrijpt u niet dat u haat en woede losmaakt? Daar gaat geen enkele GAS-boete iets aan kunnen doen, wel integendeel. Actie leidt tot reactie? Ziet u niet wat u teweegbrengt in een stad waar steeds meer mensen op dezelfde ruimte samenleven?

  • door Selis op donderdag 30 mei 2013

    ... voor Mevr. Deheusch, die ik al meerdere wijze dingen heb zien zeggen op diverse facebook-fora.

    De GAS-boetes worden inderdaad een probleem. Mensen willen zich niet onheus behandeld voelen. De geschiedenis van de Vlaamse Beweging - goed gekend door de burgemeester - zou BDW moeten leren op dit vlak. Ik denk wel dat hij dit ook aanvoelt en ik zou er niet van verschieten dat er weinig terecht komt van deze boete - hou ons op de hoogte!

    Anderzijds mag het politiekorps niet het gevoel krijgen dat ze hun werk voor niets doen en moeten manifestanten toestemming vragen - de voetbaloptocht zou aangevraagd geweest zijn - en de voorziene wegen volgen.

    Aan CC: N-VA heeft de GAS-boete niet uitgevonden en SPa dringt ze op dit moment ook niet terug.

    • door JanBlommaert op donderdag 30 mei 2013

      De Antwerp-betoging was niet aangevraagd en is door De Wever zelf tijdens de betoging snel-snel goedgekeurd. Je wil duizend Antwerp-fans toch niet tegen de haren in strijken, nietwaar. De herrieschoppers die daarna op de Sinksenfoor werden opgepakt werden gewoon enkele uren 'afgekoeld' en daarna zonder boete terug op vrije voeten gesteld.

      Twee maten en twee gewichten. En wat De Wever betreft: twee maten en twee gezichten.

      • door mdsmt op vrijdag 31 mei 2013

        Ten eerste is de betoging wel aangevraagd en is deze met een spoedgoedkeuring goedgekeurd voor dat de betoging plaatsvond. Op de Sinksenfoor is er ook niets gebeurd. Toevallige voorbijgangers, waaronder ik, werden zomaar opgepakt. Als u heel het verhaal wilt lezen kan u dat doen op http://i.mdsmt.be/18zaoSM. Dit wou ik even rechtzetten.

        Dat er verkeerd wordt omgesprongen met de GAS-boetes ben ik het wel helemaal eens.

  • door future op vrijdag 31 mei 2013

    Het wordt inderdaad hoog tijd dat politici nu eens klare taal spreken. Nu is het veeleer mooi gekakel in de zin van: " Ik breng verandering voor jou!".In werkelijkheid is deze lieftallige en o zo bekommerde boodschap de dekmantel voor: " Jij moet mij je stem geven en dan zal ik mezelf verrijken!" Klare taal spreken betekent evenwel: " Door mijn respectvolle daden sta ik in dienst van de "ander" (ver-ander-ing)" Dit leidt dan sowieso tot openhartige communicatie! De daaropvolgende actie is dan ook gestoeld op eerlijk overleg! Proficiat aan de Antwerpse burgers die meneer Dewever bijstaan om dit als nieuwbakken burgervader te beseffen!

  • door Radoveden op vrijdag 31 mei 2013

    Deze morgen zag ik de politie aan het station van Mechelen ACV-militanten beletten om hun pamfletten (waarschijnlijk over het eenheidsstatuut arbeiders-bedienden) uit te delen. Het zou me niet verbazen moesten hier ook GAS-boetes zijn uitgedeeld. Actiesvormen die altijd getolereerd zijn geweest (zoals het uitdelen van pamfletten aan het station) worden dus blijkbaar onmogelijk gemaakt onder het mom van overlast.

  • door Robrecht Vanderbeeken op vrijdag 31 mei 2013

    Blijkt dat het stadsbestuur besloten heeft de inkomsten uit GAS-boetes significant te verhogen... mooie manier om begrotingstekort weg te werken.

    http://www.apache.be/2013/05/31/antwerpen-wil-inkomsten-uit-gas-boetes-verhogen-tot-1-250-000-euro/

    Nog een tip o.a. ook voor Open VLD: in de VS sluit men veel zwarten op in private gevangenissen om die dan als loonslaaf te laten werken. Handig toch? Werkloosheid & loonlast, in één klap opgelost. Geen mini-jobs meer nodig. En ineens dat kiesvee van de oppositie van straat gehaald.

  • door Koen Calliauw op vrijdag 31 mei 2013

    Els, je verontwaardiging raakt aan de kern van het repressieve beleid van De Wever. Maar... ' Later op de avond is een harde kern - en hier kan je daadwerkelijk spreken over een 'harde kern' - de Sinksenfoor op stelten gaan zetten door gevechten uit te lokken met Beerschotsupporters.'

    Was je ook bij de zogenaamde relschoppers van die 'daadwerkelijke harde keren' ? Je laat je beïnvloeden door leugenachtige media. Er waren op de Sinksenfoor - om mijn hoek - helemaal geen 'gevechten' !

    Lees het verhaal van Mitchell + foto's die er op de foor wél bij was: http://www.dewereldmorgen.be/blogs/mdsmt/2013/05/31/de-zogezegde-sinksenfoor-rellen-een-antwerp-supporter-vertelt-zijn-verhaal

    Lees ook mijn verhaal die er tijdens de 'Mars' van Antwerp-supporters wél bij was : http://www.dewereldmorgen.be/blogs/koen-calliauw/2013/05/28/mars-van-de-schande-bezorgt-de-wever-oplawaai

  • door hclaassen op vrijdag 31 mei 2013

    De manier hoe de GAS boetes worden uitgedeeld doet mij denken aan de periode 1935 tot 1940 toen de NDSB in Nederland ook willekeurig te werk ging.

    België pas op naar een pascifistische staat. U bent hard op weg.

    • door Herman Luyckx op zaterdag 1 juni 2013

      België is helemaal niet op weg naar een pacifistische staat. Ik denk dat u iets anders bedoelt. :-)

  • door cindyV op zaterdag 1 juni 2013

    .....die uw verontwaardiging deelt. Willekeur is troef. Mijn steun heb je Els!

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties