Ben Caudron neemt je mee naar het prille begin van het publieke internet en hij vertelt dat verhaal aan de hand van zijn eigen ervaringen.
Zo vertelt Ben het verhaal van The Reference, het eerste Vlaamse nieuwe mediabedrijf dat hij samen zijn broer Jo Caudron oprichtte. Dat is het verhaal van de Dot Com bubble die openbarstte aan het begin van de nieuwe eeuw. Nog meer is dit een verhaal van jonge ondernemers met frisse ideeën die in het gevecht tegen marketeers en managers grandioos ten onder gaan.
Zeer ontluisterend zonder dat het echter bitter wordt.
Het boek is een bundeling van een reeks essays waardoor je er ook mee aan de slag kan. Elk hoofdstuk staat op zich en is als dusdanig bruikbaar als grondstof voor discussie of debat. De ene keer hekelt Ben Caudron onze ‘moderne’ bedrijfscultuur en andere keer de manier waarop bedrijven als Facebook met de privacy van hun klanten omgaan.
In nog een ander essay bevraagt Caudron onze klassieke media en de manier waarop ze omgaan met nieuwe media. In een volgend essay confronteert hij ons met de privatisering van waarden en normen. Door al die maatschappelijke betrokkenheid zou je nog gaan twijfelen aan het nerdgehalte van Caudron.
Wie eens een inleiding wil krijgen in het denken van Chomsky is bij ‘Niet Leuk?’ aan het goede adres. Caudron vertaalt immers op een zeer toegankelijke manier het denken en het analysekader van Chomsky naar ons Vlaams (nieuwe) medialandschap. Caudron doet dat echter zonder te pas en ten onpas te verwijzen naar Chomsky, de verwijzingen zijn zelfs eerder schaars.
Studenten communicatie zouden het boek best als een vak op zich bestuderen, en wellicht geldt hetzelfde voor vele docenten en lectoren. Caudron plaatst de nieuwe media in hun context, in de samenleving, waarmee hij ze ook wijst op hun verantwoordelijkheid.
Ben Caudron overvalt de lezer met vragen, bedenkingen en mijmeringen over (nieuwe) media en de samenleving zonder dat hij een eenduidig antwoord formuleert op die vragen. De samenleving en zichzelf kritisch bevragen, dat is iets waarvoor in medialand meestal de moed ontbreekt.
Een aanrader dus, zowel voor wie vertrouwd is met nieuwe media als voor wie eens een degelijke introductie in die nieuwe media wil krijgen.