Meer dan ooit heeft de wereld nood aan onafhankelijke journalistiek.

Meer dan ooit is het nodig om een tegengeluid te laten horen.

Steun daarom DeWereldMorgen.be

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

"BNP Paribas toont totaal gebrek aan respect voor overheid"

Hoewel geen enkel ander medium het nieuws oppikte over de complexe fiscale vluchtroutes die BNP Paribas opzette voor haar gefortuneerde klanten onder wie ook Belgen, kwamen er toch enkele politieke reacties.
donderdag 19 juli 2012

“Het is totaal onaanvaardbaar dat banken gered met overheidsgeld, diezelfde overheden belastinginkomsten ontfutselen”, zegt SP.A-kamerlid Dirk Van der Maelen. “Dit bewijst ook dat België onvoldoende garanties gekregen heeft dat onze belangen verdedigd worden binnen die bank. BNP Paribas toont een totaal gebrek aan respect voor overheden.”

“Het lijkt mij meer dan de moeite waard dat de BBI (de Bijzondere Belastinginspectie, nvdr) onderzoekt hoe de verloren inkomsten toch nog gerecupereerd kunnen worden”, aldus Van der Maelen. “Het moet mogelijk zijn om de identiteit te achterhalen van de Belgen die de belastingen hebben ontweken via de Luxumbrella.”

“Een regelrecht schandaal”, reageert Meyrem Almaci, kamerlid van Groen op Facebook. “We hebben regeringsvertegenwoordigers in de geredde banken, we kennen de gevolgen van de fiscale paradijzen en dit soort constructies op onze schatkist, en toch is het voor die geredde grootbanken business as usual. Het Libor- schandaal, dit voorbeeld, allemaal duidelijke bewijzen dat de grootbanken hun streken duidelijk niet verleerd hebben. Zolang de regering de regels niet waterdicht opstelt en laat opvolgen door haar eigen vertegenwoordigers en toezichthouders zal dit blijven gebeuren. Ethiek staat immers duidelijk niet in het woordenboek van de managers van BNP.”

Aan de telefoon zegt ze: "Als blijkt dat onze vertegenwoordigers in die banken hun werk niet doen, moeten we ze vervangen door competente mensen. De regering zou ook eens mogen zeggen welke richtlijnen ze geeft aan die vertegenwoordigers. Toen de banken werden gered, werd ons vanalles beloofd over de strijd tegen belastingsparadijzen en over transparantie, maar uit de feiten blijkt telkens weer dat er niets veranderd is", aldus Almaci.

DeWereldMorgen.be kon interne documenten van BNP Paribas inkijken waaruit blijkt dat deze bank – waarvan de Belgische overheid de grootste aandeelhouder is – Belgische bemiddelde klanten helpt om onze fiscus op te lichten. Eén van de hoofdrolspelers in die fiscale vluchtconstructie is de Belg Jean Danckaert, die erekanselier is bij het Belgische consulaat in Monaco.

Volgens de Europese richtlijn moet er een bronbelasting worden geheven op de inkomsten uit kapitaal geboekt in landen met een bankgeheim zoals Luxemburg en Zwitserland. Die belasting werd geleidelijk verhoogd tot 35 procent. Daardoor is het voor Belgen niet langer aantrekkelijk hun vermogen te verstoppen in Luxemburg of Zwitserland. De fiscale spitstechnologen van BNP Paribas vonden halverwege de jaren 2000 een gaatje in die richtlijn.

Eén beleggingsproduct in Luxemburg, een oude sicav (beleggingsvennootschap met veranderlijk kapitaal) zonder Europees paspoort, bleek niet onderworpen te zijn aan de bronbelasting. De sicav werd wat aangepast en herdoopt tot Luxumbrella. Vermogenden uit landen als België en Frankrijk kunnen een mandaat geven aan BNP Paribas om hun geld te beheren. Dat geld wordt dan geïnvesteerd in die Luxumbrella. Zo helpt BNP Paribas vermogens in verschillende Europese landen ontsnappen aan de fiscus.

DeWereldMorgen.be ontdekte dat ook inwoners van ons land schuilden onder die fiscale paraplu. BNP Paribas, een bank waarvan de Belgische overheid de grootste aandeelhouder is, hielp dus de Belgische staatskas wat lichter te maken. Die operatie wordt dan ook nog eens mede geleid door de Belg Jean Danckaert, die erekanselier is bij het Belgische consulaat in Monaco. In november 2010 organiseerde Danckaert een concours onder zijn medewerkers van BNP Paribas in Monaco. Wie het vaakst de Luxumbrella kon aansmeren, kon rekenen op een fikse bonus. Minstens drie medewerkers van BNP Paribas in Monaco reisden regelmatig naar ons land om er contact te hebben met Belgische klanten die met hun vermogen wilden ontsnappen aan de belastingen.

In één van de interne documenten waarschuwt BNP Paribas om tijdens dergelijke reizen heel voorzichtig te zijn "om de risico's voor de cliënten en de bank te beperken".

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

14 reacties

  • door Liliane op donderdag 19 juli 2012

    Als dit nu niet de druppel is die bij jan modaal de emmer doet overlopen !? "...BNP Paribas toont een totaal gebrek aan respect voor overheden.” ??? De overheden tonen tegelijkertijd totaal gebrek aan respect voor die mensen (jan modaal) die nu de dupes zijn van heel die bankenhistorie !! “Het moet mogelijk zijn om de identiteit te achterhalen van >de Belgen< die de belastingen hebben ontweken via de Luxumbrella.” Niet alleen van de Belgen die de belastingen hebben ontweken !! Ook niet te overzien is; "Fiscale vlucht uit Frankrijk is begonnen" Express.be - My business - Economy - 17 jul 2012 >>In ons land<< wonen al zo’n 180.000 Fransen. (Niet te vergeten !!! Ook zéér véél Nederlanders) >>Vermogensbelasting bestaat bij ons 'niet'<< >>In tegenstelling tot loontrekkenden - worden vermogens relatief laag belast<< !!!!!!!????? Het doet pijn dit te lezen. http://www.express.be/business/nl/economy/exodus-van-rijkelui-uit-frankrijk-is-begonnen/172467.htm

  • door Geert Puype op vrijdag 20 juli 2012

    Het bericht is woensdag wel vermeld op Z-nieuws met verwijzing naar DWM.

  • door Jozef op vrijdag 20 juli 2012

    Het is enerzijds schandalig dat banken gered met ons geld nu helpen ontduiken. Hoewel, het is niet ontduiken maar ontwijken. De constructie is niet onwettelijk en als ik morgen een manier moest vinden om minder te betalen deed ik het ook. Wat wij moeten bijdragen is er gewoon ver ver over. En het verslechterd ook elk jaar en dat kan niet.

    • door DMF op dinsdag 24 juli 2012

      En wat doet de "regering" Di Rupo???, of is het eerder een vriendenklikske - ons kent ons?

  • door De Witte Bernard op zaterdag 21 juli 2012

    @jozef "als ik kon deed ik het ook" (= minder belastingen betalen). Ten eerste wie is wij ? De gewone werknemers kunnen geen belastingen ontduiken en/of ontwijken, die zijn dus mede de dupe van de ontwijking door de grote vermogens - en dat noem je logisch ? Ten tweede, als je minder belastingen betaalt zou het ook logisch zijn dat je minder terugkrijgt van de staat - betaal zelf maar voor het gebruik van onze wegen, vergeet kindergeld, betaal alles zelf wat je nodig hebt om je kinderen te laten leren, en zo kunnen we nog een lang lijstje maken. Niet erg logisch dus dat we wel veek verwachten van "de staat" maar er zo weinig mogelijk voor willen bijdragen - en wie het meest verdient moet de zwaarste lasten dragen. Hoog tijd dus om alle achterpoortjes te sluiten.

    • door Veer op zaterdag 21 juli 2012

      Helemaal correct @jozef! Mensen denken soms echt niet na. Willen héél veel krijgen maar bijdragen? laat dat maar aan de buurman over...

      • door Dirk1 op woensdag 25 juli 2012

        Veel krijgen? In België? Op een manier die ietwat in verhouding staat met wat er voor moet afgedragen worden? Hebben wij het over hetzelfde land?

        In België krijgen zij die fundamenteel bijdragen, om niet te zeggen zij die kapot belast worden, er bitter weinig voor terug. Een land dat ondanks zijn aanwezigheid in de wereldtop van landen met de hoogste belastingsdruk, er niet in slaagt zijn financiën op orde te houden laat staan overschotten te boeken. Een land dat zijn werknemers uit de privé bedankt voor hun bijdragen met één van de laagste pensioenen. Een land dat bovendien zijn werknemers uit de privé bedankt met een afgetopt pensioen dat niet in verhouding staat mij de geleverde bijdragen. Een land dat qua publieke dienstverlening in lamentabele staat is (dienstverlening bij ons op de gemeente was nog steeds de dienstverlening die de ambtenarenstijl perfect typeert). Een land dat er niet in slaagt zijn fiscus efficiënt te laten werken waardoor het niet ongewoon is de afrekening met een jaar tot anderhalf jaar vertraging te krijgen (zonder interest uiteraard). Een land waar het klaarblijkelijk een stelregel is geworden dat grijsheid dé maatstaf is en dat éénieder die daarboven uitsteekt daarvoor afgestraft moet worden onder het mom van "solidariteit". Een land waar de wig tussen loonkost en nettoloon moordend is... Geen idee of jij aan die dingen denkt wanneer je het over België heb, maar voor ons was heel die toestand alvast één van dé motivators om het fiscale kerkhof dat België is achter te laten en betere oorden op te zoeken. Een kleine 50% belastingen op het brutoloon, parafiscale lasten, 21% btw, registratierechten, erfrecht, meer dan 65% belastingen op een cashbonus... Wij hebben het als koppel beiden enkele jaren mogen ophoesten, en toen hebben we er gewoon een streep onder getrokken en zijn we weg gegaan. Weg de wereld in, weg naar landen die niet in het stramien zitten van zo inefficiënt als kan te werken en zo geld te verbranden. Veel kans dat er dan reacties komen à la: "je moest maar tevreden zijn met wat je overhield" of "je moest maar tevreden zijn dat je zoveel kon bijdragen", de realiteit is dat genoeg mensen het beu zijn dat de overheid zo met hun geld omspringt. Want dat is uiteindelijk wat het is. Die belastingen zijn geen geld van de overheid, het is geld van mensen dat ingehouden wordt. Met ons zijn er zo genoeg mensen die weg trekken, en niet toevallig meestal mensen die in België heel goed zouden verdienen en die in bovenstaand stelsel heel veel zouden moeten afdragen. Dat zijn aanzienlijke minderinkomsten die een overheid zo genereert.

        Het zal me benieuwen hoe ze dat structureel denken blijven te compenseren. Ons zal het geen zorg meer zijn; Belgium is a sorry place to be if you dare to earn good mondey.

    • door Veer op zaterdag 21 juli 2012

      sorry verkeerde naam gebruikt, ik bedoelde De Wite Bernard, helemaal correct !!!!!

  • door Manuel op zaterdag 21 juli 2012

    Dit noemen ze dus financiële apartheid. Ipv solidariteit met armen krijg je dan armen die solidair moeten zijn met rijken. En dankzij deze financiële apartheid draagt Jan modaal alle lasten en zij die het geld hebben doen er alles aan om deze lasten te ontwijken. Ja het is legaal maar niet moreel verantwoord. Waarom tolereren wij zulk onmenselijk gedrag?

    De overheden zijn hier trouwens mede schuldig aan. Zij zijn de ENABLERS van deze LEGALE FRAUDE waar een hele samenleving voor moet boeten!

    • door dw op zondag 22 juli 2012

      Pardon? Enablers? Dat zijn wij! We stemmen voor die overheden. We hebben rekeningen bij die banken. We houden onze bek, in ruil voor een firmawagen of een ander voordeeltje. We vinden het absoluut niet onaanvaardbaar dat onze spullen gemaakt worden door kinderen in sweatshops, als het maar goedkoop is. We voelen ons niet verantwoordelijk want wij zijn de hardwerkende burgers. We trappen nog eens naar beneden en we slijmen nog eens bij de patron. We drinken nog een frisse pint. We gaan naar de zee want de zon schijnt eindelijk.

      • door Manuel op zondag 22 juli 2012

        [title]Idd je hebt gelijk DW. Wij[/title]Idd je hebt gelijk DW.

        Wij zijn ook de enablers net zoals de politiek. Hele generaties zijn in slaap gewiegd. Er zijn mensen die wakker worden. Maar het systeem, de illusie zit zo diep in de geest van de mensen dat ze dit zieke systeem helpen verdedigen.

      • door DMF op dinsdag 24 juli 2012

        [title]Klopt, maar WIJ hebben toch[/title]Klopt,

        maar WIJ hebben toch Wimbledon, en WIJ hebben toch de europese kampioenschappen voetbal en WIJ hebben toch de ronde van frankrijk en WIJ hebben toch de olympische spelen en WIJ hebben toch onze jaarlijkse vacantie. . . en mogen WIJ

        nu rustig verder indommelen???

  • door een (andere) man van Melle op dinsdag 24 juli 2012

    Diezelfde bank geeft onze spaarcenten in pand voor slechte Franse papieren en als het mis loopt betalen wij brave Belgen nogmaals het gelag (lees gelach) oplossing: 1. breng massaal uw geld naar een Belgische (kleine) bank . De opbrengst is beter en de waarborg blijft 2. stop onmiddellijk de waarborg voor spaarboekjes bij banken met buitenlandse hoofdzetel. Enkel banken die in België belastingen betalen zouden steun mogen krijgen, de rest moet maar aankloppen bij het land waar zij belastingen betalen.

  • door aronjaco op woensdag 25 juli 2012

    Achterpoortjes, te vinden in wetten en reglementen, althans voor diegenen die in behandelde materie gespecialiseerd zijn , geeft het bewijs van , ofwel , de onbekwaamheid van " de wetgever", ofwel , omgekeerd , de verregaande competentie van die " wetgever" om het eigenbelang ( ruim altruïstisch te zien ) te dienen. Ik denk dat het laatste de realiteit het dichtste benadert daar de andere mogelijkheid wel een in-triestig verschijnsel zou zijn. Hoe geraken we voorbij aan dergelijke praktijken ? Ik denk dat niemand die een einde wil stellen aan dergelijke praktijken, het weet, voor zover die aan revolutie geen boodschap heeft. Het argument dat janmodaal schuldig is binnen dat hele gebeuren houdt helemaal geen steek en net omwille van het feit dat die janmodaal helemaal geen kennis heeft van wat er zich werkelijk afspeelt en handelt cfrm. zijn of haar overtuiging, een overtuiging die, steeds gezien in het licht van de realiteit, onjuist is net omwille van het gebrek aan terzake dienstige informatie. Diegenen die menen in huidig verhaal , BNP-Paribas en haar dubieuze praktijken , een beschuldigende vinger naar janmodaal te moeten richten , heb ik nooit gehoord vooraleer de feiten in Dewereldmorgen werden blootgelegd. Waarom ? Wel omdat ook zij niet op de hoogte waren, dat hoop ik althans . Wat wel uitermate laakbaar is , weeral , dat is dat onze reguliere media het lef hebben om slechts heel even terzijde het onderwerp ter sprake te brengen. Maar ja , ge weet wel : " wiens brood men eet ....". Met dank aan Dewereldmorgen. Knap werk. Nu nog even lobbyen om bv. in “Terzake of Panorama” het schandaal uit te vlooien. Er moeten toch voldoende politiekers met verantwoordelijkheidsgevoel te vinden zijn die het zaakje , tevens binnen de context van aankomende verkiezingen, durven uitspitten !!! Trouwens , wanneer wordt het bedoelde achterpoortje gesloten ??? Of verder , wanneer wordt een einde gesteld aan alle vormen van het concept " belastingparadijs "!!!!!

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties