Een nieuwssite die

reclamevrij
onafhankelijk
kritisch
en gratis is?

Dat kan!

Maar enkel dankzij jouw steun

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Opinie

Snelcursus ‘Wat is racisme?’ voor minister Bourgeois

Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA – hoe kan het ook anders?) is net terug van een bezoekje aan de Marokkaanse (wereld)stad Casablanca, waar hij het nieuwe 'starterspakket' is gaan voorstellen dat ontwikkeld is voor potentiële nieuwkomers uit hetzelfde land. Het doel van het pakket is om Marokkaanse migranten bij te scholen in Vlaamse waarden en normen, zodat ze goed weten waar ze aan toe zijn.
woensdag 9 mei 2012

Het geheel is op zijn minst educatief te noemen, want nergens vind je betere informatie over het diepgewortelde structurele racisme in Vlaanderen dan in de brochure. En wie is er beter geplaatst om deze verdienstelijke innovatie te gaan promoten dan de minister van Integratie himself?

Ik heb me lang afgevraagd waarom er jaar na jaar Europese en nationale rapporten, wetenschappelijke onderzoeken, undercoverreportages, uitgelekte mails van bedrijfsleiders en allerlei getuigenissen konden verschijnen waarin het probleem van racisme in Vlaanderen aan de kaak wordt gesteld, zonder dat er ook maar iets aan werd gedaan.

In het onderwijs, op de arbeidsmarkt, in de reguliere media, bij de politie, op straat, kortom zowat overal waar je als mens met een ander geconfronteerd wordt. Tot ik het nieuws vernam van minister Bourgeois’ laatste expeditie. Dan werd het mij plots allemaal duidelijk.

Heeft er iemand ooit al eens aan gedacht om de minister, en velen zoals hij, uit te leggen wat racisme precies is? We zijn (terecht of onterecht) zo erg gefocust geweest op het aandringen op beleidsmaatregelen om het probleem op te lossen, maar nu blijkt dat velen niet eens weten wat racisme werkelijk inhoudt.

Althans, die indruk wekt Geert Bourgeois door trots en overtuigd van het nut van zijn 'starterspakket', allerlei denigrerende stereotiepen en hardnekkige vooroordelen over Marokkanen te onderschrijven.

Voor we dus beginnen praten over oplossingen, kunnen we misschien best eerst grondig het probleem toelichten. Ik stel voor dat de minister voor Gelijke Kansen (om risico’s te vermijden vragen we best die van Canada) een Snelcursus ‘Wat is racisme?’ ontwikkelt voor de minister van Integratie en zijn administratie.

Als Antwerpse van Marokkaanse afkomst wil ik graag mijn steentje bijdragen en een voorstel doen voor de introductieles: 'Racisme is meer dan makkak zeggen tegen een kleurling'.

Nu heb ik wel alle begrip voor de beperkte tijd en middelen van de verschillende administraties in tijden van crisis. Dit 'starterspakket' en de bijbehorende promotiecampagne in het zonnige Marokko zullen welllicht al een aardig duitje gekost hebben.

Vandaar dat ik minister Bourgeois graag een alternatief voorstel, op aansporen van mijn goede vrienden (van zowel Marokkaanse als Vlaamse afkomst). De minister zou het lijstje van tips die hij in de brochure aanbiedt, kunnen aanvullen voor hij denkt aan een volgende druk. Hieronder een selectie uit de binnengekomen voorstellen. We willen in zo’n belangrijk document niet breken met de stijl van de minister.

- Als je naar Vlaamse feestjes gaat, dan zal je merken dat vele Vlamingen dansen alsof ze in hun t-shirt en broekspijp langs rugzijde een hark hebben gestoken. Schrik niet: dit is wel degelijk spontaan dansen.

- Wij, Vlamingen, houden van recepties met rauwe wortels, bloemkoolpartjes en selderreepjes. De eerste keer ga je verontwaardigd zijn, maar begrijp ons niet verkeerd: jawel, je bent wel welgekomen op de receptie. We zetten er dankzij uw landgenoten nu ook olijfjes tussen en stukjes Marokkaans brood.

- Het Vlaamse onderwijs doet het in internationale vergelijkingen zeer goed ... in sociale ongelijkheid.

- Vele Vlamingen willen (terecht) groot zijn in kleine dingen, maar soms pakken ze dit verkeerd aan: ze vergeten dikwiijls niet de geleende 20 cent. Verslik je dus niet als ze die plots terugvragen.

- Een doorsnee Vlaming vindt het vreemd dat je je kinderen, netjes gewassen, gekleed en met gesmeerde boterhammetjes in de boekentas aan school afzet op je pantoffels en met je pyjama nog aan, ook al heb je dan snel een lange jas aangetrokken. Dit is enkel aanvaardbaar op zondagochtend bij de bakker!

- Als je naar Vlaamse feestjes gaat, dan zal je merken dat het wat tijd kost vooraleer er ambiance is. De alcohol heeft dan zijn werk nog niet geleverd om de feestgangers los te doen komen. Neen, dit heeft geen effect op de denkbeeldige hark in de broek.

Voor nog meer tips, neem contact op mijn inventieve multiculturele (concept dat ook wordt toegelicht in de Snelcursus) vriendenkring.

Maryam H'madoun

Maryam H'madoun is onderzoekster aan de Universiteit van Antwerpen en activiste.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

51 reacties

  • door Damhert op woensdag 9 mei 2012

    http://www.migreren.inburgering.be/sites/default/files/BOEKJE%20ENG_0.pdf

    Ik hoop dat voldoende Vlaamse 'heimatters' gebruik zullen maken van de inburgeringslessen: "U idealiseert uw eigen land en vindt moeilijk uw plaats in Vlaanderen. Iedereen [...] krijgt vroeg of laat een cultuurschok. [Velen] trekken zich dan terug en houden alleen nog contact met mensen uit hun eigen cultuur. Zo blijft [de] omgeving vreemd en haast bedreigend. De Vlaamse overheid wil dat vermijden en biedt u daarom een inburgeringsprogramma aan."

    "Wie werkt, betaalt belastingen. Dat is verplicht. Met dat geld organiseert de overheid de maatschappelijke solidariteit. Iedereen draagt hieraan bij." Dat is het dus. De Clerck en co. denken dat ze in Marokko wonen Want volgens inburgering.be kent men daar geen belastingen.

    Dit naast nog veel meer nuttige tips voor de uit de Vlaamse klei getrokken medemens.

  • door Hugo De Maertelaere op woensdag 9 mei 2012

    Ik kan deze poging tot ironie wel appreciëren, maar laat ons niet uit het oog verliezen dat het grootste deel van de doelgroep voor deze brochure nauwelijks geletterde mensen zijn uit de hoge Atlas. Dan lijkt de inhoud van de brochure wel degelijk gepast. Maar ik kan me inbeelden dat een hippe knul of meid uit Marrakech zou denken "die Bourgeois neemt me hier voor een boerenlul of -trien". Maar hier is vanuit het beleid duidelijk een keuze gemaakt voor toegankelijkheid (en idd soms engizins tenenkrullend) . Het is geen maatschappij kritische analyse ;-)

    En wat met bedrijven die kandidaat-expats naar "cultural awareness" cursussen sturen, zodat het risico op enige faux-pas in het gastland kan worden vermeden? Mag dat dan ook niet? Het is mijn inziens juist vaak informatie over de kleine dingen des levens die het meest praktische waarde hebben voor een immigrant.

  • door El Fuser op woensdag 9 mei 2012

    Met alle respect maar ik (zelf een immigrant zijnde) snap niet echt hoe dit racistisch is. Hoewel het spreken van Nederlands nogal beklemtoont wordt (ergens goed te begrijpen) en hoewel het grappig is dat het 'niet betalen van belastingen een gebrek aan respect voor de samenleving toont' wordt vermeld, terwijl de meeste multinationals hier 'zo goed als' geen belastingen betalen, kan ik hier weinig racisme in vinden.

    Neemt niet weg dat ik het wel onvoldoende vind voor een inburgeringfase en ik denk niet dat boekjes veel gaan helpen T'is misschien een beetje een onnuttige en paranoïde brochure maar ik denk niet dat we met expliciet/impliciet racisme te maken hebben. Misschien ben ik te blind. Indien zo, dan zou ik toch wel willen weten waarom.

  • door Zander Neuhaus op woensdag 9 mei 2012

    Er is inderdaad geen spoortje van enig racisme te vinden in de brochure en moet men dit zien door de ogen van de doelgroep, vaak ongeletterden (de anderen vinden hun informatie wel via andere kanalen). Men maakt waarschijnlijk weerom dankbaar gebruik van deze site om nog maar eens racisme in een titel te vernoemen, en dit dan nog liefst in een ruk met vermelding van minister Bourgeois (nva). Op die wijze wordt de partij clichématig gelinkt met racisme. Wat mij betreft is dit een slag onder de gordel.

    • door Damhert op woensdag 9 mei 2012

      Een brochure voor ongeletterden, vindt u dat niet een beetje vreemd?

      • door Pleimion op woensdag 9 mei 2012

        Er zit ook een DVD in het pakket. En je kunt een brochure natuurlijk ook laten voorlezen. Als u een beter idee hebt om informatie te verspreiden aan een breed publiek, mag u dat altijd laten weten hoor, beste stuurman aan de wal. Een belleman misschien?

        • door Damhert op donderdag 10 mei 2012

          Een belleman. Da's een fantastisch idee, eerlijk gezegd. :)

    • door catteeuw op maandag 14 mei 2012

      Racisme is natuurlijk een zwaar beladen term. Ik zou het eerder beschrijven als klassisme. Onze politiekers denken niet in huidskleur - ze denken in loonschalen.

      Het zijn allemaal iteraties van snobisme - het gedeelde narcisme. Een potente soort want men versterkt onderling de perceptie van superioriteit en kan als collectief erop voeden door in collaboratie anderen te kleineren. Ze doen dit zo vaak dat het een waarheid is geworden zo verwoven in hun taal en perceptie - hun ego en persoonlijkheid - dat ze niet beseffen hoe pretencieus ze geworden zijn. Het zijn geen gelukkige mensen - narcisten. Ze kunnen nooit echt geloven in hun superioriteit - ze moeten zelf hun perceptie manipuleren. Ze moeten zich isoleren. Ze moeten alles haten wat ze niet zijn. En wanneer ze de hele wereld haten - en wanneer die wereld niet reageert - dan kunnen ze enkel nog zichzelf haten.

      Ik voel me alvast niet vertegenwoordigd in de waarden die de NVA mij oplegd als bewoner van deze geografische regio. Wat was het weer: werken en in uw huis blijven. Niet op straat na 10h - deur toe - stil zijn. Jawol Her Kapitan! Zal wel niet voor het centrum bedoeld zijn - dit soort mensen.

      Is er geen Partij Voor Arbeiders?

  • door alesys op woensdag 9 mei 2012

    Maryam heeft het heel erg juist. Maar ik wil er wel graag aan toevoegen dat minister Bourgeois( what 's in a name ), ook dezelfde dingen van ons verlangt en zelfs nog wat meer. Meer aangezien hij er duidelijk van uit gaat dat de mensen uit Marokko niet geletterd genoeg zijn om meer te begrijpen. De hele brochure is een stukje uit het mensbeeld van NVA dat een oud voorbijgestreefd, onbruikbaar vandaag, allegaartje is van feodaal,(katholiek) regressief conservatisme. Lieve Marokkaanse en andere vrienden, maak je geen illusies : de NVA wil net hetzelfde van ons, het is geen nationaliteits- of ethnisch racisme maar een "Standen" racisme.

  • door Pleimion op woensdag 9 mei 2012

    Much ado about nothing. Het gros van de reacties doet denken aan een germanist die een Assimilcursus Duits betuttelend vindt. Niemand van de personen die hier en elders in de media reageren, behoort tot de doelgroep van deze brochure. En altijd maar afkomen met racisme, daar is DWM sterk in. Publiceert de Vlaamse overheid een brochure in eenvoudige taal, dan is het racisme. Had Bourgeois geen poot uitgestoken en nieuwkomers aan hun lot overgelaten, dan was hij vast ook een racist geweest. Erg vermoeiend hoor.

  • door Hugo Hermans op donderdag 10 mei 2012

    Mijn schoondochter kwam van Colombia, zij heeft zich ook moeten aanpassen (bvb. er zijn geen huisdokters daar, dus g je naar de spoed....). Toen ze wou trouwen met mijn zoon, moest ze terug en darna "samengebracht" worden met mijn zoon die in Manizales gin g huwen. Toen moet mijn zoon bewijzen als Antwerpenar dat hij zijn vrouw kon ondrhouden. Ik heb echt niets teen Atlasouders bij mijn Marokkaanse vriend, in tegendeel, maar niet als Belgisch pensioen. Is dat racistisch? Ik geloof het niet, maar wel volgens de lefregels hier.

  • door Stef Kamil Huysmans op donderdag 10 mei 2012

    Een zeer noodzakelijke aanvulling in de brochure vind ik: Vlaamse mannen kussen elkaar niet. Pas op! Een man die een andere man probeert te kussen is een schrijver, een acteur, of erger nog een danser.

    • door Degrande Paul op vrijdag 11 mei 2012

      Doet me sterk denken aan het niet - kunnen - toelaten van enige lichamelijke contactname, tenzij het vlaams ingeburgerde handjesschudden die Bart Dewever destijds aan de dag legde bij verwelkomingen/uitwuivingen tijdens zijn verschillende tv-optredens in allerhande populaire spelletjesprogramma's. Eeuh...smetvrees. Eeuh...van dezelfde partij, die zuiverheid hoog in het vaandel houdt?

  • door Zander Neuhaus op donderdag 10 mei 2012

    Wijzen met de vinger naar Bourgeois of nva heeft alles met politieke afrekening te maken en gaat voorbij aan de boodschap van de brochure. Bourgeois wist in een telefonisch interview met ATV te verduidelijken dat de brochure is samengesteld met medewerking van diverse "allochtone" organisaties. Als die hun goedkeuring gaven aan het eindproduct, dienen zij de verantwoordelijkheid voor de al dan niet slechte opstelling ervan te dragen.

    • door Lemahieu Jean-Claude op donderdag 10 mei 2012

      Volgens mij zijn de reacties van Bourgois en zijn fans het zoveelste bewijs van een ingeboren "Calimero" gedrag ! Het is de schuld van de "medewerking van diverse "allochtone" organisaties" ! Niet Bourgois maar de allochtonen dienen de verantwoordelijkheid voor de al dan niet slechte opstelling ervan te dragen. Kan het nog slechter en kinderachtiger ? Belachelijk ! JCLEM

  • door Patrick Soetens op donderdag 10 mei 2012

    Zelf woon ik al 15 jaar in het buitenland en heb in diverse landen gewoond en/of gewerkt (Irl, Zwits. Oost, Fr, Cyprus). De problematiek van integratie is mij dan ook goed bekend al heb ik uiteraard niet het profiel van het doelpubliek van deze brochure. NIettemin, ik heb die brochure daarnet eens gedownload en het is inderdaad een typisch Vlaams werkje vind ik. Op het randje van het cliché-matige, en inderdaad wat betuttelend. Wat mij vooral ook opvalt is dat Vlaanderen een beetje wordt voorgesteld als een land. Ook het herhaaldelijk vermelden dat je zo snel mogelijk Nederlands moet leren, is erg vermoeiend. Mensen weten dan ook wel. Bovendien mag het ook eens gezegd dat het voor buitenlanders erg moeilijk is omdat de Vlamingen wel zeggen dat ze Nederlands spreken maar je zelfs na intensieve cursussen Nederlands de mensen maar half zal begrijpen omdat ze zoveel dialect spreken. Mij verbaast het hoeveel iedereen volop dialect blijft praten tegenwoordig zelfs op tv. Misschien dat men dit ook wel eens in het boekje zou kunnen vermelden. Dat gezegd zijnde komt Maryam H'madoun in dit artikel wel erg gretig met het zwaar beladen etiket "racisme" op de proppen. Dit allemaal direct racisme noemen is overtrokken en bijna even cliché-matig dan deze brochure. Ik kan iedereen verzekeren dat er binnen Europa veel landen zijn die in de realiteit veel racistischer zijn dan België/Vlaanderen. Maar dat zie je pas als je er woont.

  • door HV op donderdag 10 mei 2012

    De reactie van Maryam H'madoun is zo voorspelbaar als maar mogelijk is! En ze voorspelt niet veel goeds voor de toekomst, want uit de reactie blijkt duidelijk dat respect voor de gewoontes, de waarden en normen va

  • door Anya Topolski op donderdag 10 mei 2012

    Did anyone else notice that the doctor is a man, the nurse is a woman ... and there are many more such horrifically sexist assumptions ... urgh !

  • door HV op donderdag 10 mei 2012

    De reactie van Maryam H'madoun is zeer voorspelbaar. Ze getuigt van de onwil om de inwijkelingen aan te sporen om respect te tonen voor onze gewoontes, waarden en normen. Maryam H'madoun doet verontwaardigd alsof er geen problemen zijn met bepaalde bevolkingsgroepen. Die problemen werden 10-talle jaren door de overheid genegeerd met racisme als gevolg! Maryam H'madoun wil die weg blijven bewandelen. Ik ben geen aanhanger van de NVA, wel integendeel, maar het starterspakket is noodzakelijk om wrijvingen tussen allochtonen en autochtonen te helpen voorkomen. Dit heeft met betutteling of racisme niets te maken; maar wil dat juist tegengaan. Maryam H'madoun zou beter de realiteit onder ogen zien: homofobie, discriminatie van de vrouwen, jongeren die voor overlast zorgen, enz. Oei, ben ik nu een racist? Problemen bespreekbaar maken is dat racisme? Of zijn sommige 'anti-racisten' eigenlijk zelf racistisch, in de zin van 'over allochtonen geen kwaad woord!', zij kunnen niets mis doen en als dat wel het geval zou zijn, dan moet je daar begrip voor opbrengen. Zo blijft de spiraal van racisme en tegenracisme maar verder toenemen.

  • door D. G. op donderdag 10 mei 2012

    Een beetje relativeren kan soms geen kwaad beste mevrouw H'Madoun. En dat doet u dan ook, met uw de opsomming van de clichés die Vlamingen vaak moeten aanhoren van anderen. Enkel dat we pedofielen zijn ontbrak nog. En varkens, kleine vieze haloefjes. Bon, in ieder geval, de racisme-dooddoener is een academica onwaardig.

    Ik onthoud dus vooral dat u vindt dat Vlamingen harken (walnoten?) zijn, die Marokkanen olijven aanbieden (paternalisten!), hen alle kansen ontnemen op de schoolbanken (die verdomde leerplicht toch ook he, verdomde - quasi - gratis onderwijs!), gierig zijn (hier verwart u toch met Hollanders hoor :-) ), hun zondagen graag in pyama doorbrengen en hun kinderen alleen (en dat met al die pedofielen op straat!) met de fiets of de bus naar school laten gaan, op een lege maag en met verwilderd haar en dat we godbetert allemaal alcoholisten zijn (tsja, hadden de Arabieren dat spul maar niet moeten uitvinden).

    Ik herken me volledig in dit beeld dat u schetst van 'de' Vlaming ...

  • door Condor op donderdag 10 mei 2012

    Zo kinderachtig reageren zal de boel ook niet oplossen.

  • door Jef V op donderdag 10 mei 2012

    van wie zich in academische kringen beweegt en desondanks de platte kunst van het scheldproza wil beoefenen, mag men toch minstens enig kwaliteitsniveau verwachten. Ik betwijfel of dat hier gehaald wordt. Ik zou ook maar oppassen met het etiket "racisme" op alles te kleven wat je irriteert. Voor je het weet ben je als academica, volgens je eigen omschrijving van het begrip, racistische vooroordelen aan het rondstrooien over "simpele Vlamingen". Over de video en de brochure: ja, er staan clichés en oubollige inzichten in. Vooral over Vlamingen trouwens; moet ik daar volgens uw logica nu uit concluderen dat Bourgeois zich "zelfs" tegenover de modale Vlaming als een racist gedraagt? Kijkj, als iemand op een simpele manier de alledaagse leefcultuur van modaal Vlaanderen kan toelichten zonder af en toe in een cliché te vervallen, laat-ie het dan vooral doén. Het kan zeker geen kwaad om de oefening eens over te doen. Willen al mijn slimme ruimdenkende progressieve vrienden, die ongetwijfeld terecht meewarig op het product van Bourgeois neerkijken (al was het maar omdat van zo'n hark van een nationalist per definitie niets goeds kàn komen...), dan nu maar ijverig de pen ter hand nemen? Dank u!

    • door hiveda op donderdag 10 mei 2012

      [title]@Jef "Kijkj, als iemand op[/title]@Jef

      "Kijkj, als iemand op een simpele manier de alledaagse leefcultuur van modaal Vlaanderen kan toelichten zonder af en toe in een cliché te vervallen, laat-ie het dan vooral doén."

      Dat is nu net het probleem volgens mij; men probeert in die brochure een beeld te schetsen van die alledaagse leefcultuur terwijl "de" vlaming niet bestaat. Je denkoefening is dan ook heel simpel samen te vatten in 1 zin; "In Vlaanderen is iedereen vrij om binnen de grenzen van de geldende wetten en regels te leven zoals hij/zij dat wil".

      In die brochure had men dan beter een aantal belangrijke wetten en regels opgesomd en daar wat statistieken bijgeplaatst die aangeven hoe de meeste Vlamingen (en niet "de" vlamingen) denken en leven zonder te vervallen in clichés.

      • door Jef V op vrijdag 11 mei 2012

        Op het moment dat je die zeer algemeen omschreven "belangrijke wetten en regels" moet gaan concretiseren in een praktisch brochuurtje of videootje zoals dat fameuze "starterspakket", sta je toch voor dezelfde lastige keuze dat je uit die variëteit aan omgangsvormen een selectie moet maken van wat er in de gegeven context toe doet en nodig en nuttig is voor de beoogde doelgroep. Wat kies je dan? Ga je een hoofdstuk uit een cursus grondwettelijk recht weergeven over de "fundamentele rechten en vrijheden"? Of ga je beginnen over het verkeersreglement (snelheidsovertredingen, fietssuggestiestroken, voorrangsregels,...), overlastboetes, rookverbod, verplichte sluitingsdagen voor winkeliers, dresscodes, gras maaien op zondag, carnavalstoeten, politiek dienstbetoon, verjaardagsfeestjes, voetbal, het opruimen van hondendrollen, tuinkaboutrers, dierenwelzijn (van het inenten en steriliseren van katten tot rituele slachting, intensieve varkenshouderij en scharrelkippen) ? En bij elk van die dingen in leuke staafdiagrammetjes aangeven hoe goed of hoe slecht diverse bevolkingsgroepen zich aan de spelregels houden en in hoeverre er rond enige of meerdere daarvan zich levendige maatschappelijke debatten ontwikkelen? Als je er al ooit uit geraakt, zullen er direct na publicatie bedenkingen, be- en veroordelingen, sarcastische commentaren enzomeer oprijzen. En er zullen mensen zijn die zich afvragen in welke vergeten Vlaamse negorij of stadswijk deze Allaert zijn wortels heeft, en hoe de beperkingen van zijn sociaal milieu hem tot deze keuzes hebben gebracht. Zij zullen zich afvragen of hij niet een of andere ongeliefde ideologie of levensbeschouwing aanhangt, die zijn keuze bepaalt en het zal hen niet moeilijk vallen hem te verdenken van talloze verwerpelijke vooroordelen en onheuse bijbedoelingen. Het zal hem, kortom, niet beter vergaan dan wat vandaag die verguisde Bourgeois ten deel valt. Dus kan je er maar beter niet aan beginnen en de nieuwkomers aan hun lot overlaten, in de hoop dat onze al dan niet legendarische gastvrijheid hun een warm welkom en een spontane verdraagzame opname in onze samenleving zal garanderen? Ik kijk verder uit naar concrete alternatieven ten dienste van de specifieke doelgroep waarvoor dit zo verguisde initiatief werd genomen. (En ik ben echt geen vriendje van Geert Bourgeois hoor).

        • door hiveda op vrijdag 11 mei 2012

          @Jef V

          Het concretiseren van die "belangrijke wetten en regels" is helemaal niet moeilijk hoor (maar mss bekijk ik het door "de beperkingen van mijn sociaal milieu" wat te simpel ;-)).

          In een reisgids over een land geeft men meestal een opsomming van wetten en regels die anders zijn dan die van het land waarin de doelgroep van die gids leeft. In zo'n gids heeft men meestal ook aandacht voor een aantal ongeschreven regels (vb fooi geven op restaurant of niet).

          Als men die onthaalbrochure meer had opgevat als een reisgids met aandacht voor de wetten en regels die verschillend zijn dan denk ik niet dat er vragen over de "wortels" van de auteur zouden komen ;-).

          • door Jef V op vrijdag 11 mei 2012

            het valt allemaal te proberen voor mijn part. Maar in het huidige klimaat weet ik niet of er nog een formule bestaat die op ruime bijval kan rekenen. Die reisgids-adviezen durven ook wel eens de clichés opstapelen trouwens. En immigreren is natuurlijk nog een ander paar mouwen dan een toeristen- of zakenreis...

  • door Vanhaeren op donderdag 10 mei 2012

    Als Maryam ook nog kan tekenen hebben we er een schitterende karikaturist bij. Haar schrijfsel is het beste bewijs van iemand die haar eigen afkomst als superieur ervaart in een wereld vol racisten.

  • door Vanhaeren op donderdag 10 mei 2012

    Als Maryam ook nog kan tekenen hebben we er een schitterende karikaturist bij. Haar schrijfsel is het beste bewijs van iemand die haar eigen afkomst als superieur ervaart in een wereld vol zogenaamde racisten.

  • door DMF op donderdag 10 mei 2012

    Ik had eens graag de ECHTE redenen gekend waarom deze mensen überhaupt naar dit kloteland willen migreren?

    • door Tin Vankerkom op donderdag 10 mei 2012

      Inderdaad en bovendien heb ik, voor 1 keer, 'n Schitterend Idee! Die brochure, dat is voor analfabeten, niet? (Ik dacht dat de arbeidsmarkt zat te springen om ingenieurs, maar dit terzijde.) Wel, in plaats van die mensen een folderke in de pollen te stoppen, doen wij er beter aan Geert Bourgeois naar het Rif te sturen vergezeld van een aantal Nieuwe Belgen die hun ex-landgenoten haarfijn kunnen uitleggen hoe het er hier aan toegaat. Niemand die ons racisme (op de straat, in de school, op de post, bij de bakker, op de spoed, in de supermarkt, dancings, de media, op oersaaie feestjes en dan vergeet ik allicht nog een aantal gelegenheden) beter in de verf kan zetten dan zij. Wie weet, misschien vraagt één van die inburgeraars ter plekke politiek asiel aan. Missie meer dan geslaagd, zou ik zeggen. doen!

  • door F.de Caters op donderdag 10 mei 2012

    Wat eeuwig gezeur over racisme. Toen ik enkele tijd geleden kennis maakte met een dame van Marokaanse origine kreeg ik die hele gemeenschap over mij. Alleen omdat ik geen Marokaan was. Hoe noemt U dit?

  • door J. Blommaert op donderdag 10 mei 2012

    Wat de discussie hier bewijst is dat er van die Vlaamse cultuur en identiteit geen sprake is. Er is conflict over de meest wezenlijke elementen daarvan. Ik hoop dat men dit ziet, opmerkt, en goed begrijpt.

    Hou alsjeblieft op met die nonsens, mensen. Maak voor jezelf eens een lijstje van dingen die iedereen (als 'Vlaming') zou moeten zijn, en maak het concreet. Kijk dan eens rond in je kennisenkring en hou het aantal overtredingen een weekje bij. Trek dan je conclusies, je zal immers zien dat wij, Vlamingen, zowat alle zogeheten Vlaamse waarden en eigenschappen bestendig overtreden en opzij schuiven.

    Je zal ook zien dat als je mensen daarop wijst, ze zich heel erg kunnen opwinden. Niét zijn zoals de rest is immers het streven van de grote meerderheid. We willen uniek zijn, individuen, en we maken ons heel erg boos op al wie dat streven wil beknotten en ons in een vakje wil duwen. Anderen moeten natuurlijk in vakjes zitten, maar wij: NOOIT.

    Gesprekken over identiteit lopen zéér zéér vaak gebukt onder ILLUSIES van identiteit. De realiteit van identiteit ziet er doorgaans helemaal anders uit dan de ideale illusies die we daarover koesteren.

    • door Jef V op vrijdag 11 mei 2012

      Natuurlijk zijn waarden idealen die lang niet altijd waargemaakt worden; en natuurlijk zijn idealen hoe dan ook dikwijls illusies. Gedeelde waarden zijn opvattingen over hoe mensen vinden dat het hoort; daar zal wel nooit unanimiteit over bestaan, maar misschien wel enige consensus. Hoe diverser en individualistischer de samenleving, hoe minder evident de consensus - maar zulke samenlevingen zullen dan toch al rond dié waarden - diversiteit en individualisme - een zekere consensus vinden. Laten we even aannemen dat het ouderwetse begrip "burgerzin" ook nu nog een maatschappelijke waarde vertegenwoordigt. Betekent dat dat iedereen burgerzin éénduidig invult én naleeft? Natuurlijk niét, maar ook dan blijft burgerzin een "waarde", "ideaal", en helaas vaak ook illusie. Maar zelfs dan blijft "burgerzin" een maatschappelijke waarde. Ook als mensen het verkeersreglement aan hun laars lappen, blijven ze beseffen dat spelregels, fatsoen en hoffelijkheid in het verkeer van belang zijn. Ga je aan nieuwkomers in je samenleving dan zeggen: trek je niet te veel aan van ons verkeersreglement, want we lappen het zelf aan onze laars? Of ga je zeggen: er is een verkeersreglement, en we stellen het op prijs dat je het zou leren kennen en naleven? Iets anders is, dat je niet per sé een waardeoordeel uitspreekt of een norm oplegt door te beschrijven hoe een bepaalde samenleving met sommige aspecten van het dagelijks leven omgaat. Dat een Nederlander zijn boterhammetjes met mes en vork eet, en een Vlaming niet, of dat een Nederlander iets uit een "muur" haalt, dat hij "kroket" noemt en dat koud uit het vuistje eet, terwijl voor een Vlaming een "kroket" iets is wat gefrituurd wordt en warm met mes en vork van een bord gegeten wordt... dat zijn geen moreel geladen voorschriften, maar wel feitelijke gedragspatroontjes die, of men ze nu belangrijk vindt of niet, op een bepaald moment nuttig om weten kunnen zijn voor wie er als nieuwkomer mee te maken krijgt. Ooit voelde ik me als rugzaktoerist onheus behandeld omdat men me in een Duitse kroeg vroeg om de "Stammtisch" vrij te houden voor de stamgasten: was ik een onhoffelijke toerist, of de kroegbaas een discriminerende onverlaat? Onbenullig voorval, dat mij niet had hoeven te overkomen als ik vooraf beter geïnformeerd was geweest over die bewuste culturele geplogenheid. Ik wil maar zeggen: culturele identiteiten zijn geen evidenties,ze zijn relatief en evoluerend; er bestaat zelden unanimiteit over, maar dikwijls toch wel een tijd-, plaats- en groepsgebonden consensus. Voor een nieuwkomer is het beter er enige voorkennis van te hebben: het zal hem helpen om er zijn weg in te vinden. Ben ik nu naÏef omdat ik Bourgeois' starterspakketje gewoon zie als een goedbedoelde handleiding voor nieuwkomers? Natuurlijk zie ik ook onhandige uitschuivers, maar ook toegankelijke praktische informatie. En ik wil niet zonder meer meespelen in een ideologisch oorlogje waarbij élke bestuursdaad van een vlaamsnationalist per se moet uitgelegd worden als een bewuste discriminatiepoging.

      • door J. Blommaert op zaterdag 12 mei 2012

        Jef V, je schrijft "waarbij élke bestuursdaad van een vlaamsnationalist per se moet uitgelegd worden als een bewuste discriminatiepoging." Ik doe daaraan ook niet mee. Maar er zit een dieper punt dat velen hier lijkt te ontgaan.

        Dat punt is dat Bourgeois zich veroorloofd een definitie van 'de Vlamingen' wereldkundig te maken als gezaghebbend - als 'de officiële' versie zeg maar - en dat elk punt in die definitie het voorwerp is, in realiteit, van heftige politieke meningsverschillen. Je ziet ze ook hier in de reacties: 'Vlaming zijn' wordt, net als elk ander publiek belang, door de individuele Vlaming zelf bepaald en kan door niemand in een bepaalde versie worden opgelegd. de Vlamingen zijn zeer verscheiden op allerhande gebied, en het is net die verscheidenheid die ervoor zorgt dat we een democratie zijn. Die verscheidenheid - incluis diverse opvattingen over wie we zijn - even wegtoveren en vervangen door een volkomen illusoire versie gaat in tegen mijn en Uw democratische grondrechten: het feit dat U en ik het democratische grondrecht hebben zélf te bepalen wat onze politieke en maatschappelijke belangen zijn, en dat geen enkele macht daar tegenin kan gaan zonder democratische grondrechten te schenden.

        En daaruit volgt iets wat velen eveneens lijkt te ontgaan: dat de kritiek hier geen kritiek is op 'Vlaanderen', 'de Vlamingen' of 'Vlaamse identiteit'. Het is een kritiek op de SPECIFIEKE VERSIE hiervan die door Bourgeois als officiële versie de wereld wordt in gezonden en die beleidsmatig allerhande gevolgen wordt gegeven. Het gaat, iets breder geformuleerd, om kritiek op de aanname dat de 'Vlaming' enkel kan gedefinieerd worden door Vlaams-nationalisten, en dat die 'Vlaming' enkel adequaat kan vertegenwoordigd en bediend worden door nationalisten.

        Dit is geen nuance hoor, het is een fundamenteel politiek punt. Nationalisten menen nogal snel dat zij het alleenrecht hebben op omschrijvingen van identiteit en kenmerken des volks, en ze menen eveneens dat ze op grond daarvan beleid kunnen gaan voeren. Wel, ze zijn fout; eenieder moet dat voor zichzelf bepalen, en niemand zal mij een officiële identiteit opleggen die mij niet past. De overheid kan beperkingen opleggen aan wat ik DOE - op mijn gedrag - maar niet op wat ik BEN - op mijn identiteit. Ik heb de volste en onvervreemdbare vrijheid om dat zelf te doen, en de overheid heeft dat te volgen, niet te leiden. Welnu, nationalisten begaan deze fout permanent.

        • door Jef V op zaterdag 12 mei 2012

          Ik onderken met u het gevaar dat nationalisten dreigen (!) het volk voor te houden hoe men "MOET" zijn om een "goed volk" te zijn (en dus waardig te zijn om tot het "eigen volk" te behoren). Maar als je dat startersproject opvat als een illustratie daarvan, maak je volgens mij een intentieproces: het komt uit die en die hoek, dus moet er wel dat en dat achter zitten). De brochure en de video verkondigen toch niet "zo moeten jullie, nieuwkomers, worden om tot ons volk te mogen behoren"; eerder informeren ze: "als je hier komt, zal je met een reeks lokale geplogenheden kennis maken, waarvan deze er enkele zijn". Ik lees vandaag in De Morgen de reactie van de gedelegeerd bestuurder van de Koning Boudewijnstichting die mij toch wel tamelijk geruststelt. Een hele waaier "onbesproken" organisaties (niet enkel de KBS) hebben meegewerkt aan het starterspakket en hebben blijkbaar toch wel ernstig nagedacht over de aanpak, met oog voor de specifieke doelgroep. Misschien klinken er voor sommigen onder ons latent paternalisme en sluimerende vooroordelen door in sommige passages; dan is het uiteraard nodig en nuttig daar op te wijzen. Maar om nu te concluderen dat dit "startersproject" deel uitmaakt van een welbewuste moreel-gewelddadige strategie van eng nationalisme kan ik me echt niet voorstellen.

          • door J. Blommaert op zaterdag 12 mei 2012

            Bourgeois volgt hier een traditie. Nederland hanteert zo'n brochure al jaren, en die brochure is zo mogelijk nog hilarischer. Dat betekent niet dat de brochure van Bourgeois moet vrijgesteld worden van kritiek.

        • door Jean op zondag 13 mei 2012

          Het is opmerkelijk om vast te stellen dat de racisme-stelling snel en breed wordt uitgedragen (door een bepaalde strekking weliswaar) zonder enigzins de feiten achter deze gewraakte brochure na te gaan. Voor de duidelijkheid, GB noch z'n kabinet hebben deze brochure uitgeschreven of opgemaakt. Laat staan "veroorloofd een definitie van 'de Vlamingen' wereldkundig te maken als gezaghebbend". Deze brochure is tot stand gekomen (door toewijzing ~ outsourcing als u wilt) aan de Koning Bouwdewijnstichting, HIVA, Ella en andere migrantenorganisaties, maar toch ... is dit een uitgelezen kans voor om een bepaalde politieke these te propageren met een academisch . Los van de gewraakte brochure is dit vooral een opmerkelijk voorbeeldje van de "naming & framing"-constructie strategie die nu breed toegepast wordt.

          De meestzinvolle bijdrage over deze "brochure-gate" was deze van Tom Nagels: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=0Q3PP3U4

          Een retorisch vraagje: Wanneer wordt de Koning Bouwdewijn-stichting aan het kuis genageld? Daarna Ella?

  • door Bokkerijder op donderdag 10 mei 2012

    Met alle respect, maar ik kan weinig of geen racisme ontdekken in de brochure die ik net gedownload en gelezen heb. Wel vind ik de brochure over het algemeen leugenachtig. Zo wordt er gezegd dat het onderwijs in ons land gratis is. Welke ouder met minstens één kind zou zoiets beweren ? En dat de VDAB ons naar werk helpt zoeken ... daar moet ik ook nog het eerste bewijs van zien. Na negen jaar begeleiding kwamen ze niet verder dan een 'ontoeleidbaarverklaring'. De meeste migranten die hier arriveren beginnen sowieso met zwartwerk omdat ze geen papieren hebben of (nog) niet in orde zijn. Geen wonder met de bureaucratie hier; Bourgeois waarschuwt er zelf al voor in zijn brochure: U zal MEERMAALS voor ieder papier moeten lopen. En nu ingerukt, mars !! ;-)

  • door René Weemaels op donderdag 10 mei 2012

    Wat is Marokko toch een fijn land!! Alle godsdiensten zijn er gelijkwaardig, net zoals de man en de vrouw volledig gelijkwaardig zijn. Marokkaanse holebi's zijn een voorbeeld van emancipatie voor de achterophinkende Belgen. Het regent er zelden, de zon schijnt er overvloedig, en men is er geen slaaf van het werk. Waar wachten we op om er massaal naartoe te trekken?

    • door svdl op zaterdag 12 mei 2012

      Beste René,

      de realiteit eindigt niet bij uw besef ervan. Dus mijn beste, je zou er versteld van staan heoveel Belgen naar het buitenand migreren. Alleszinds is er meer kans dat je grijze mensbeeld, weleens wat kleur zou kunnen krijgen. Nog een fijn gevoel gewenst. U kan het gebruiken.

  • door rob groot op donderdag 10 mei 2012

    De meeste mensen die dit niet rascitisch vinden zijn natuurlijk zelf rascitisch Waarom ? Omdat men altijd denkt zoals men zelf is Marokkanen moeten de vlaamse normen en waarden leren kennen die vlamingen zelf niet eens kennen, heb in mijn omgeving gevraagd wat Vlaamse normen eigenlijk zijn en niemand kon een duidelijk antwoord geven en 't verwondert me ook helemaal niet Tegen fanatisme en onbesefte domheid sta je gewoon machteloos

    • door Bokkerijder op donderdag 10 mei 2012

      Mag ik U vragen waaruit dan mijn racisme bestaat ? Of mijn fanatisme ? Ik heb al gezegd dat ik de brochure in zijn geheel een staaltje van propagandistische leugenachtigheid vind, maar 'racisme' kan ik er niet in ontdekken ... en nu ben ik dan zelf een racist ?

      Leg het mij eens uit aub ?

      • door hiveda op donderdag 10 mei 2012

        @Ilona Matova

        Racisme lijkt mij ook wat sterk uitgedrukt maar de brochure lijkt toch wel uit te gaan van vooroordelen en lijkt ook weer sterk op het klassieke wij-zij verhaaltje; wij de altijd stipt op tijd komende Vlamingen ;-) tegenover de (nooit of minder vaak) op tijd komende migranten die hier al zijn waardoor wij via een brochure proberen te zorgen dat nieuwe migranten wel stipt of stipter op tijd gaan komen.

        Bij elke "norm en waarde" die in de brochure wordt toegeschreven aan "de" Vlamingen kan je dan (terecht lijkt mij) de vraag stellen of men daarmee wil zeggen dat de huidige migranten niet of in te beperkte mate voldoen aan die "norm en waarde" zodat men dit via een expliciete vermelding ervan wil zorgen dat nieuwe migranten daar wel of beter aan zullen voldoen. Dit lijkt volgens mij dan toch sterk op een vooroordeel naar zowel de reeds aanwezige als naar de toekomstige migranten.

        • door Bokkerijder op vrijdag 11 mei 2012

          Beste Herman,

          Bedankt voor je duidelijke antwoord. Het was ook niet mijn bedoeling je tegen te spreken en de dingen die je zegt kunnen best waar zijn. Maar het is misschien nuttig om nog een beetje dieper onder het vernis te kijken om beter te begrijpen wat eronder zit. Van een oubollige overheid verwacht ik niks anders dan dit soort 'brochure' met een klassiek wij-zij verhaaltje. Maar er zijn ook Belgen die te laat komen, die hun vuilnis niet of slecht sorteren enz ... En wat de stiptheid betreft, ik weet niet hoe het in andere landen gaat, maar ook daar zal er wel bepaalde uren gewerkt worden, misschien nog meer dan hier. Waar het wel veel op racisme lijkt is hier: "Iemand discrimineren of kwaad doen omdat hij anders is, is strafbaar. Iemand psychisch of lichamelijk pijn doen, ook uw partner of uw kinderen, is verboden." Zo lijkt het wel idd alsof men denkt dat buitenlanders het normaal vinden om hun kinderen en hun vrouw te slaan, terwijl me dat overdreven lijkt. Ik denk dat de doorsnee buitenlander evenveel van zijn kinderen en vrouw houdt als de doorsnee Belg. En dan heb ik het over gewone mensen, niet over één of andere fundamentalistische protestantse/islamitische sekte die er geen probleem in zien om te kastijden wie zij liefhebben en ook niet over een deel van de katholieke Kerk die het schijnbaar normaal vinden om kinderen te misbruiken.

          Daarbij vind ik het toontje van de brochure ook ronduit paternalistisch. Maar dat geldt voor zowat alle documenten van de Vlaamse (en ook andere) overheden die ik in handen krijg.

          Persoonlijk vind ik de brochure leugenachtig om heel andere redenen.

          Voorbeeld 1 : Al heel in het begin wordt er geïnsinueerd dat alle Nederlandstaligen die in het noorden van het land wonen ook Vlamingen zijn. Al ooit een enquête georganiseerd onder de Limburgers om te kijken in welke mate zij zich door dat predikaat beledigd voelen ? Persoonlijk wil ik met Vlamingen liefst niet vergeleken, noch geassocieerd worden en dat wel om méér dan één reden. Ik vind namelijk dat ze hun taal het midden houdt tussen Chinees en het blaffen van een hond. Velen onder hen kunnen de 'g' niet eens fatsoenlijk uitspreken zonder er een 'h' van te maken. Van mentale minderwaardigheid gesproken. Dat ze zelf eerst leren spreken en fatsoenlijk Nederlands leren schrijven en lezen, in plaats van op vreemdelingen te kakken die het nog moeten leren. Ik heb inderdaad het gevoel dat Vlamingen dingen verwachten van vreemdelingen die ze zelf niet eens kunnen. Voorbeeld 2 : Er wordt geïnsinueerd dat het onderwijs in Vlaanderen gratis is. Wel in dat geval EIS ik dat het ook in Limburg gratis wordt gemaakt, want veel mensen betalen zich blauw aan hun schoolgaande kroost. Loterij hier, schoolreis daar, om nog maar te zwijgen van alle dure schoolspullen. Het onderwijs is hier in ieder geval niet gratis. Voorbeeld 3 : Er wordt gezegd dat Vlamingen stipt zijn en dat dingen die om negen uur moeten gebeuren ook om negen uur gedaan moeten worden. Er wordt niet bij verteld dat die stiptheid ons niet gered heeft van de bankcrisis: als we met z'n allen de putten van de Dexia en andere bad banks moeten vullen, denk ik dat het verstandiger is om de 17-urige werkdag in te voeren, en zelfs dan gaan we er nog niet geraken. Misschien zou het eenvoudiger zijn om te stoppen met het spekken van die banken en de lui die hun zakken met alle miljarden gevuld hebben gewoon tot dwangarbeid te veroordelen. Want zoals de brochure wijselijk opmerkt: "Wie geen belastingen betaalt, toont geen respect voor de samenleving." En dat zijn er heel wat. Denk maar aan al die multinationals en bankdirecteuren die hun geld elders brengen, waar de fiscus er niet bij kan.

          Overigens ben ik van mening dat de NATO dient afgeschaft te worden.

          • door Patrick Soetens op vrijdag 11 mei 2012

            [title]Beste, Respect opbrengen voor[/title]Beste,

            Respect opbrengen voor elkaar en vermijden om over elkaar in cliché termen te spreken is inderdaad erg belangrijk. En als iedereen bij zichzelf zou beginnen zouden we al een hele stap vooruit zijn. Ik vind het dan ook jammer dat je eigenlijk aantoont hetzelfde "toontje" te hanteren dan datgene dat je wenst aan te klagen. Wat kan men anders denken van opmerkingen dat de Vlamingen hun taal het midden houdt tussen Chinees en het blaffen van een hond... en van mentale minderwaardigheid. Je kan dit moeilijk niet als beledigend beschouwen. Vervang Vlamingen door Marokkanen en je weet wat ik bedoel.

            • door Steven Haerens op donderdag 17 mei 2012

              Persoonlijk vind ik dat de taal waarvan wij ons hier bedienen, door sommigen ook 'Vlaams' genoemd, in vergelijking met, bjivoorbeeld, het welluidende Arabisch en het klaterende Berbers, eerder het midden houdt tussen een kwakende, bijzonder langgerekte natte scheet enerzijds, en het geplons van een met speeksel natgemaakte, in de hand van een masturberende jongeling repetitief op en neer glibberende voorhuid anderzijds. Maar dat is enkel mijn mening, natuurlijk.

  • door Lieve Pepermans op zaterdag 12 mei 2012

    Waar is de pijl die ons uit het moeras leidt? Misschien is het goed het sterk geladen woord 'racisme' te vervangen door 'vooroordelen' en die spelen echt wel in alle kampen. Wat ik merk, is een bijzonder dubbele houding in dit land tegenover alles wat 'vreemd' is. Er spelen onder 'gewone' mensen sterke nationalistische tendensen wat niet echt raar is, omdat in tijden van crisis wie niet begrijpt, de neiging heeft om op zichzelf terug te plooien. Daarnaast doet men uitverkoop. We inviteren en faciliteren de Chinezen want er bestaat zoiets als wereldeconomie. Die Chinezen roomden eerder al de markt af in Afrika. Ook werkkrachten worden geïmporteerd want we redden het niet met onze vergrijsde bevolking. Bovendien is er een chronisch gebrek aan economisch voordelig geschoolde werkkrachten. Hoe maken we die wijs dat ze hier mogen komen geld verdienen op onze voorwaarden. Volgens mij scheelt iets aan de relatie tussen vraag en aanbod. Misschien moeten we die knopen even ontwarren en iets eerlijker worden in de hedendaagse realiteit.

  • door Gert B op zondag 13 mei 2012

    Maryam H'madoun (Marokkaanse – hoe kan het ook anders?) heeft net een stukje geschreven. Het geheel is op zijn minst educatief te noemen, want nergens vind je betere informatie over het diepgewortelde structurele racisme (of de lange tenen) bij Marokkanen in Vlaanderen dan in dit stukje.

    Klinkt behoorlijk racistisch? Lees hierna even de eerste zin van de inleiding en van het stukje zelf eens opnieuw.

    Voor wie het zich afvraagt: er is aan de UA effectief een academisch medewerker met de naam Maryam H'madoun. De ULB lijkt besmettelijk ( http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1392176/2012/02/09/Verstoorders-ULB-debat-zijn-herrieschoppers-die-zich-gedragen-als-fascisten.dhtml en http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1393048/2012/02/10/Meer-dan-2-000-mensen-eisen-ontslag-van-oproerkraaier-ULB.dhtml)

    Tenslotte (want ik moet dringend in pyjama naar de bakker, en wat baten kaars en bril?) de top 3 van mijn contacten met de Marokkaanse medemens: 1. Stilte en een kwade blik van mijn buurman als ik hem vriendelijk “Bonjour, goedemorgen!” wens. Toegegeven, zijn vrouw is wel vriendelijk -als haar man er niet bij is tenminste, dan mag/durft ze haar mond niet opendoen. 2. “Donne-moi une cigarette!” (let op de imperatief...) 3. “Sale flamand!”, al dan niet vergezeld van een intimiderende blik en/of gevolgd door een weinig flatterende opmerking over de veronderstelde professionele bezigheid van mijn moeder of een aansporing mij met haar aan die bezigheid te wijden (na het weigeren van een sigaret, wat ik voor alle duidelijkheid ook weiger aan niet-Marokkanen)

  • door Steven Haerens op donderdag 17 mei 2012

    Waar is de tijd dat Benno Barnard nog openlijk durfde zeggen dat Geert Bourgeois een anaal-retentieve persoonlijkheid heeft? Waar is de tijd dat 'Vlaanderen' nog gewoon 'moeras' betekende? Waar is de tijd dat we met z'n allen nog gewoon in Afrika woonden en Afrikanen dus niet discrimineerden? Waar is de tijd?

    Overigens ben ik van mening dat de NAVO afgeschaft moet worden.

  • door Steven Haerens op donderdag 17 mei 2012

    Om non-stop door de boxen van Brussels National Airport te laten schallen: http://www.youtube.com/watch?v=MvfYxmD0L3E&feature=related. Maar dat alles zal natuurlijk opgelost worden als we de werkloosheidsuitkeringen schrappen en Vlaanderen onafhankelijk maken...

  • door SAMMIR op zaterdag 11 augustus 2012

    enkele bijkomende tips; verander je naam , naar filip, jan, piet, ann, sofie, marijke,

    ontkroezel je haar, en liefst wat bleken, of blonderen,...

    U niet kathoieker dan de paus gedragen maw, niet de integreerde bounty vlaming gedragen,... kans op TERUGKEER zit er altijd in,....

    Als je wordt bejegend, door racisten, rotte appels in het politiekorps, keer dan uw ander wang aan hen toe, dan krijg je een pak rammel voor de prijs voor twee,...

    Begin, NOOIT relatie, met het "eigen volk", blanke vlamingen, want , de kans om euromillions te winnen is groter, dan de aanvaarding van een Moslim, in de vlaamsche familie,...

    Spreek geen Arabisch, Amazigh, of Turks , in openbare instellingen, " hier spreekt mijn vlaamsch" , geen inferieure taal, is hier toegelaten,....

    leer je nagesacht, geen Arabisch, Berbers of Turks, dit bevordert ,NIET onze uitgestippelde vlaamsche assimilatiebeleid, want wij als vlaamsche blanken, weten wat goed is voor julie domme Allochtonen,....

    Geen eigen cultuur, want dat druist in tegen onze vlaamsche assimilatiepolitiek

    GEEN HOOFDOEKEN, in openbare instellingen, want de vlamingen, haten jullie al, laat staan dat je nog een " kopfvod" draagt,....

    geen "kopfvodden " in het openbaar leven, op straat dus, want dat steekt de vlaamsche menschen, hun ogen uit, en deze bange blanken, voelen zich dan bedreigd en niet meer " thuis",....

    Soliciteren, KEN UW PLAATS, geen LEIDINGGEVENDE FUNCTIES, een vlaming, aanvaard GEEN Moslim overste, ....

    GEEN minaretten, geen VRIJDAGGEBED in het Arabisch, of Berbers of Turks, gewoon vlaamsch, .....

    Moskeenamen, in het vlaamsch

    geen ISLAMSCHOLEN, iedereen mag er één beginnen, behalve Moslims,...

    ALTIJD VOORBEREID ZIJN OP JULLIE TERUGKEER, naar het land van herkomst, of in ieder geval, OPROTTEN!!!!

    Als blijk, van , dat we uw geloof o.a., hebben belacheijk gemaakt, met cartoons van julie geliefde profeet, enz een OPROTPREMIE, ....

    VAARWEL EN TOT NOOIT MEER, oprotten julie horen er NOOIT bij,....

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties