Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Actie tegen religieuze discriminatie op werkvloer

ANTWERPEN - Verschillende organisaties protesteerden op zaterdag 28 april tegen religieuze discriminatie op de werkvloer in de binnenstad van Antwerpen. De deelnemers willen dat iedereen de vrijheid krijgt om levensbeschouwelijke kentekens te dragen op het werk, zoals hoofddoek, keppeltje of kruisteken.
maandag 30 april 2012

Met de slogan 'Stop levensbeschouwelijke discriminatie - België is er klaar voor!' sloeg een groot aantal middenveld- en mensenrechtenorganisaties, waaronder het Minderhedenforum, Amnesty International en de Vlaamse Jeugdraad, de handen in elkaar om te protesteren tegen religieuze discriminatie.

Dat doen ze omdat nog te veel mensen die hun religieuze identiteit tonen in de kou blijven staan op de arbeidsmarkt. De deelnemende organisaties vinden dat er een sterker diversiteitsbeleid moet komen, want levensbeschouwelijke tekens zijn geen graadmeter voor werkprestaties.

Stilte doorbreken

"Met deze actie willen we de stilte doorbreken", zegt Bram Sebrechts van het Minderhedenforum. "Veel bedrijven verstoppen zich achter het excuus dat ze de neutraliteit willen bewaren voor hun klanten. Uit onze ervaring blijkt dat klanten helemaal geen probleem hebben met religieuze tekens. Zij vinden het vooral belangrijk dat ze correct bediend worden."

Bij het Minderhedenforum vinden ze dat er pas sprake is van neutraliteit als er plaats is voor iedereen, ook voor mensen met verschillende geloofsovertuigingen.

Op de foto

Medewerkers van de actie fotografeerden voorbijgangers in een marktkraam waar wél religieuze diversiteit aanwezig was. In het kraam stonden paspoppen die aangekleed waren met religieuze symbolen. Deze ludieke actie moest ervoor zorgen dat de voorbijgangers zich bewust werden van het belang van het protest.

Ook Esma Celik van de Unie van Turkse Verenigingen (UTV) protesteert mee voor de toekomst: "De hoofddoek is onze identiteit. Ik kan mijn hoofddoek niet even afzetten om Belg te zijn, om dan later weer Turks te zijn. Ik woon in België, dus ik ben altijd een Belg. En daar hoort voor mij mijn hoofddoek bij."

© 2012 - StampMedia

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

6 reacties

  • door TDW op maandag 30 april 2012

    Elke keuze die je maakt heeft een weerzijde. Kies je voor een religie dan beperk je jezelf voor een deel in de maatschappij. Schermen met godsdienstvrijheid is ook niet eerlijk en zelfs immoreel aangezien je iets wilt opleggen aan een ander ten koste van die persoon zijn of haar vrijheid. Godsdienstvrijheid is de vrijheid om je godsdienst te beleven maar op individueel vlak. Het is geen absloluut recht op maatschappelijk vlak. Daarom is discriminatie roepen om anderen hun vrijheid, geloof en overtuiging te beperken ten voordele van je eigen geloof dan ook enorm hypocriet en een teken van onverdraagzaamheid.

  • door dana op maandag 30 april 2012
  • door rikke op dinsdag 1 mei 2012

    Godsdienst is opium voor het volk. Als joden, moslims, christenen, hindoes, of ander tisten openbaar willen tonen dat ze gedrogeerd en achterlijk zijn, laat ze dan ajb doen. Dan kunnen wij tenminste gemakkelijk zien wiens verstandelijke vermogens te beperkt of te onderdrukt zijn om te weten wat de menselijke waarden zijn die onze samenleving zouden moeten bepalen; vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid. Helaas vermommen klootzakken als; de winter, de wever, reynders, de haene zich als "normale mensen" terwijl ze u bestelen.

  • door rikke op dinsdag 1 mei 2012

    Godsdienst is opium voor het volk. Als joden, moslims, christenen, hindoes, of ander tisten openbaar willen tonen dat ze gedrogeerd en achterlijk zijn, laat ze dan ajb doen. Dan kunnen wij tenminste gemakkelijk zien wiens verstandelijke vermogens te beperkt of te onderdrukt zijn om te weten wat de menselijke waarden zijn die onze samenleving zouden moeten bepalen; vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid. Helaas vermommen klootzakken als; de winter, de wever, reynders, de haene zich als "normale mensen" terwijl ze u bestelen.

  • door Yonkar op dinsdag 1 mei 2012

    Het is een grote fout om het weren van een hoofddoek af te doen als discriminatie. Er zijn redelijke argumenten voor, en er zijn redelijke argumenten tegen. Wat dit artikel doet, is de mensen die redelijke argumenten hebben tegen, in hetzelfde vakje plaatsen als echte racisten type VB. Zo breng je geen verandering teweeg. Je zorgt er enkel voor dat discriminatie en racisme inhoudsloze begrippen worden, en dat een groot deel van de bevolking geen sympathie meer heeft voor de terechte strijd tegen echte discriminatie.

    • door MM op dinsdag 1 mei 2012

      De mensen die hier opnieuw tussenkomen om af te geven op de hoofddoek moeten mij eens uitleggen hoe het dragen van een hoofddoek door werknemers de levensbeschouwelijke vrijheid van de klanten zou schenden of de neutraliteit van het bedrijf/staat in gedrang zou brengen? Zolang deze werknemers hun cliënteel neutraal/gelijk behandelen ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond waar zit dan het probleem? Of is het niet eerder een probleem die tussen veel mensen hun oren zit in Vlaanderen? Een stukje land die alsmaar meer 'befaamd' wordt voor zijn racisme en intolerantie. Een stukje land waar de bange blanke man/vrouw het gewoon 'niet kan verdragen' dat ze 'geconfronteerd' worden met uitingen van 'vreemd geloof'. Want laten we eerlijk zijn he, de discussie en de fanatieke reacties in de pers en de publieke ruimte draaien vooral rond moslims en moslima's. Niemand die zich op dezelfde agressieve manier stoort aan uitingen van andere religieuze overtuigingen. De opiniemakers en politiekers die al in een soort van waanzinnige oorlogslogica zitten over 'de moslims die ons land gaan overnemen' en hun xenofobie maskeren door een discours over religieuze neutraliteit, hebben nochtans geen probleem met de aanwezigheid van katholieke scholen (die via belastinggeld door iedereen gesubsidieerd worden, ook de niet-gelovigen) of het feit dat de rooms-katholieke kerk nog altijd staatssubsidies ontvangt in België (en andere religies in veel mindere mate). Deze 2 laatste voorbeelden gaan pas over de 'neutraliteit' van de staat. Trouwens, tot een paar maanden geleden werden we geconfronteerd met verschillende voorbeelden van bedrijven en interimkantoren die sollicitanten weigerden omwille van het feit dat ze 'Marokkaan' of 'buitenlander' waren. Men had dan ook een gans pallet aan excuses klaar: 'de klanten wilde dit niet', 'hun werkethiek is verschillend', enz...De anti-hoofddoek heisa is een zoveelste drogreden om discriminatoire praktijken en een fundamenteel xenofobe maatschappij te rechtvaardigen. Landen met een veel tolerantere en open maatschappij zoals Canada bijvoorbeeld (of in mindere mate het Verenigd Koninkrijk), hebben moslima's -met hoofddoek- die werkzaam zijn in het bedrijfsleven en de staatsdiensten. Dit belet hen niet om iedereen op een gelijke en neutrale manier te behandelen. Er is daar dan ook geen haatdragend dominant discours in de pers en de publieke ruimte over het 'probleem' van de hoofddoek en de 'neutraliteit' als werknemer. De doorsnee Canadees maakt er dan ook geen probleem van om geholpen te worden door iemand met of zonder een hoofddoek. Dus het schoentje wringt, naar mijn inziens, op het niveau van het dominante fundamenteel xenofoob en intolerant discours/denkkader in 'Vlaanderen'. Gepromoot door een groot deel van de pers en de politiek en vervolgens overgenomen door brede lagen van de publieke opinie. In dit denkkader is alles wat 'vreemd' is per definitie een probleem.

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties