about
Toon menu

"België zoekt 3.000 Portugese ingenieurs", melden kranten in Lissabon

Door de krimpende economie en stijgende werkloosheid in Portugal als gevolg van het drastische besparingsplan van de regering-Passos Coelho zoeken steeds meer hoogopgeleide Portugezen hun heil in het buitenland. Brazilië en Angola scoren hoog wegens de taalverwantschap en de enorme groeikansen, maar ook België ligt goed in de markt. De VDAB gaat er zelfs actief op zoek naar geschikte kandidaten.
vrijdag 20 april 2012
Pavilhão de Engenharia Civil do IST Lisboa
Een werkgroep voor toekomstige ingenieurs in het Pavilhão de Engenharia Civil van het IST in Lissabon (foto: Carlos Fonseca, IST)

In navolging van Duitsland, dat al een tijdje actief rekruteert in Portugal, is ook de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) begonnen met het aanbieden van achtduizend banen voor hooggeschoolde Portugezen op het vlak van wetenschap en technologie.

Het basisnettoloon dat door het agentschap wordt aangekondigd om jonge Portugezen te overtuigen voor België te kiezen, ligt rond de 2.000 euro per maand, aangevuld met extra voordelen, zoals een mobiele telefoon, een bedrijfswagen en een computer. Arbeidsvoorwaarden die ver boven het gemiddelde liggen voor hoogopgeleide starters in Portugal.

Bovendien, zegt de VDAB, biedt die carrière de kans om snel door te groeien naar hogere lonen en allerlei extra legale voordelen. Brussel krijgt een bijzonder positief imago toegemeten als veelzijdige, veilige en multiculturele Europese hoofdstad waarin iedereen toch zichzelf kan blijven.

Ingenieurs nog moeilijk te vinden in België

Gert De Buck, als adviseur European Employment Services (EURES) verantwoordelijk voor internationale werving en selectie bij de VDAB, verklaarde in een interview van 18 april 2012 met de gerenommeerde Portugese zakenkrant Diário Económico dat 3.000 banen in België bestemd zijn voor Portugese ingenieurs, omdat die functies momenteel nog moeilijk kunnen worden ingevuld en het opleidingsniveau in Portugal van hoge kwaliteit is. Bovendien zijn er nog meer hightechjobs beschikbaar, in totaal 8.000 banen.

De VDAB en Belgische bedrijven zullen ook actief aanwezig zijn op een grote gespecialiseerde jobbeurs (Feira de Emprego) die op 10 en 11 mei wordt georganiseerd in het Instituto Superior de Engenharia de Lisboa (ISEL), de prestigieuze ingenieursschool van het polytechnisch instituut van Lissabon, door het overheidsagentschap Instituto de Emprego e Formação Profissional, de tegenhanger van onze VDAB.

Groot overschot op arbeidsmarkt in Portugal, Spanje en Griekenland

Aan dit evenement zullen ook bedrijven uit Noorwegen, Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk deelnemen. Allemaal op zoek naar ingenieurs die in eigen land niet meer te vinden zijn.

Volgens de VDAB is de tendens van delokalisatie van bedrijven grotendeels voorbij en komt er nu op aan om Belgische bedrijven de mogelijkheid te bieden goed opgeleid personeel te vinden in die landen waar er een groot overschot is op de arbeidsmarkt, zoals momenteel het geval is in Portugal, Spanje en Griekenland. Voor ingenieurs geldt dat de werktaal overal ter wereld Engels is en de nationaliteit er totaal niet meer toe doet.

Nationaliteit van geen belang, Engels is overal de werktaal

"In de afdelingen 'onderzoek en ontwikkeling' (R&D) van alle belangrijke bedrijven is Engels de gemeenschappelijke werktaal", zegt prof. ir. Ludo Froyen, decaan van de faculteit Ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven in de Portugese krant. "Bij UMICOR, met een R&D-afdeling van meer dan 300 ingenieurs van de meest diverse nationaliteiten, spreekt iedereen Engels en alle rapporten worden in het Engels geschreven. De nationaliteit van een werknemer is in een dergelijke context van geen belang, alleen de kwaliteit telt", voegt Froyen eraan toe.

"Een Belgisch bedrijf moest onlangs naar China uitwijken omdat het niet genoeg gespecialiseerde ingenieurs vond in eigen land", verklaart Froyen voorts in Diário Económico. Ook de Duitse economie kampt met een tekort aan ingenieurs. Het wordt hoe langer hoe meer een Europese concurrentieslag tussen de landen om de beste kandidaten aan te trekken.

KU Leuven wil 30 procent méér buitenlandse studenten

De KU Leuven wil ook het aantal buitenlandse ingenieursstudenten met 30 procent zien toenemen. "Portugese studenten van het Instituto Superior Técnico (IST) van Lissabon worden uitgenodigd om de 2de cyclus in Leuven te volgen. Nu al is een kwart van de studenten van buitenlandse origine, maar het mogen er graag nog heel wat meer zijn. Het collegegeld bedraagt slechts 600 euro per jaar, een stuk minder dan ze in Portugal betalen", zegt Froyen in de krant.

"De meeste van onze studenten krijgen al interessante banen aangeboden nog voor ze hun studie helemaal hebben voltooid."

Het is de eerste keer dat de VDAB dit soort gerichte rekrutering in Portugal doet. "Waarschijnlijk zal dit worden herhaald, want er zijn nog meer dan 30 procent meer ingenieurs nodig in het Belgische bedrijfsleven dan nu al het geval is", zegt Gert De Buck van de VDAB.

Vaak is de moeilijkheid voor net afgestudeerden te weten te komen waar de beschikbare plaatsen in het buitenland te vinden zijn. Naast het Europese agentschap Eures, is ook de portaalsite van de Association of European Students of Technology (Best) een bron van informatie.

Portugese ingenieurs op internationale markten

De hoogtechnologische sector blijft ook in Portugal zelf vele mogelijkheden bieden, maar toch zijn de gevolgen van de economische crisis goed voelbaar. "Er zijn gevallen bekend van verborgen werkloosheid en relatief lage lonen in vergelijking met het buitenland. Dit als gevolg van de ineenstorting van de bouwactiviteiten door het wegvallen van vele overheidsopdrachten", merkt Pedro Lourtie, hoogleraar aan het IST in Lissabon.

Hij is er onder andere verantwoordelijk voor het project 'Atrair estudantes para ciência, tecnologia e engenharia', dat jongeren wil warm maken voor banen in wetenschap, technologie en engineering.

Dit is een Europees project, opgestart door acht van de beste Europese ingenieursscholen om meer studenten aan te trekken. Een diploma in deze sectoren is nog altijd de beste garantie voor een internationale carrière. "En als er tijdelijk geen werkgelegenheid is in Portugal, zijn er altijd kansen genoeg in het buitenland", besluit Lourtie.

reageer

4 reacties

  • door Bram op zaterdag 21 april 2012

    Wie betaalt de VDAB? De Belgische (Vlaamse)belastingbetaler , de Portugese overheid ? Of de privébedrijven ? Is het de taak van onze vdab om portugezen aan het werk te helpen ? Moeten ze niet veeleer zorgen dat er een match is tussen vraag en aanbod in eigen land?Misschien slagen ze niet in hun opdracht ? Wat blijft er voor ons over , de vervuiling misschien ...?Zijn wij een wingewest , een derdewereld-land?

  • door catteeuw op zaterdag 21 april 2012

    Ik heb al met ingenieurs aan de lopende band gestaan terwijl er in de staat en gesubsidieerde bankiers media werd gelobbied voor meer staat-betaalde ingenieurs.

    Wat de "vrije" markt wil zijn goedkope ingenieurs. Mensen aan wie je allerlei eisen kan opleggen - mensen die gehoorzaam moeten zijn aan incompetente-fraudulente-racistische managers - mensen die niet veel keuze hebben dan in uw vierkant-draaiend vervuilend kutbedrijf te werken. En dat verkrijg je door een over-aanbod aan ingenieurs. Vraag en aanbod - één van de voornaamste economische hefbomen.

    Naast de toevoer van grondstoffen is het overaanbod aan goedkope ingenieurs de voornaamste reden waarom bedrijven in China willen produceren. Dat het de goedkope arbeiders zou zijn is een leugen want de transportkosten doen die winst teniet.

    Degene die uit de boot vallen na initiele selectie - die zich niet hebben kunnen verkopen op de "vrije" markt - misschien vond het madammetje vd personeelsdienst uw kop een beetje vreemd - pech - misschien kan je nog een bureau jobje krijgen bij kostberekening of dergelijke banale taken - de kost ervan word toch gesocialiseerd - de banken krijgen de interest - de managers de bonussen - DE economie is tevreden. Jaren opleiding in de prullen mand.

    Het importeren van ingenieurs is dus niet alleen het verder plunderen van de Zuid Europese bevolking die voor de opleidingen moet opdraaien - maar ook het saboteren van de waarde van de opleiding waarin de Belgische staat en de student jaren hebben geïnvesteerd.

    Als bedrijven ingenieurs willen- dat ze die zelf opleiden. Waarom is het in een globale vrije markt de taak van een natie om op te draaien voor de onkosten van internationale bedrijven? Waarom betaal ik met belasting en inflatie voor hun ambities?

    De VDAB zijn niet meer dan mensen handelaars. Zij hebben geen intentie om de samenleving aan een vak te helpen - zij willen hun managers-vriendjes aan goedkope-vervangbare-flexibele-gehoorzame arbeid helpen. En dat verkrijg je door de economische macht vd werknemer te saboteren. En dat verkrijg je door over-aanbod - dus werklozen. Het is logisch dat als bedrijven een ingenieur zoeken - dat er werkloze ingenieurs moeten zijn. En hoe meer er van die werkloze ingenieurs zijn - hoe breder de selectie, hoe minder de ingenieurs kunnen eisen - hoe meer winst het bedrijf kan maken. Misschien verdienen ze genoeg om met hun boel naar China te vertrekken - mits nog een beetje "innovatie" steun van de lokale bevolking - om daar het socialisme wat te gaan melken voor hun percentjes.

    De bedrijven en de hun handpoppen bij de VDAB chanteren de samenleving dat ze met hun nep-waarde in de vorm van het fiat geld naar een andere bevolking zullen trekken - als we dit niet, als we dat niet - maar als we vooroverbuigen en ons voor de duizenste maal laten neuken - krijgen we dan die jobs? Of gaan de ingenieurs waarvoor wij betalen op hun beurt gekocht worden door de multinationals en verscheept worden waar de bevolking nog dieper buigt? Hebben we daar een referentie kader voor? Zoals de parasieten bij Bekeart - recentelijk - bijvoorbeeld?

    • door Chris Crombez op zaterdag 21 april 2012

      Volledig akkoord. Ik zou er nog iets aan toe willen voegen. Waarom wil weinig mensen nog ingenieur worden in het land van Elio denk je ? Omdat verantwoordelijkheid nemen in het land van Elio niet loont. Als je je werk goed wilt doen als ingenieur, en iets wil betekenen voor je bedrijf, ben je al vlug 50 tot 60 uur in de week bezig. Ik heb veel bewondering voor de mensen die dat nog willen doen in dit land. Want als je het per uur begint te bekijken, verdienen de meeste ingenieurs in loondienst maar even veel of zelfs minder als een ander. De rusteloze nachten en het slechte huwelijk krijg je er dan gratis bij. En o ja - voor ik het vergeet : je kansen op deeltijds werken zijn zo goed als nihil.

  • door Iorix op vrijdag 11 mei 2012

    En dat terwijl hier ingenieurs geweigerd worden wegens te kritisch.

Lees alle reacties