Meer dan ooit heeft de wereld nood aan onafhankelijke journalistiek.

Meer dan ooit is het nodig om een tegengeluid te laten horen.

Steun daarom DeWereldMorgen.be

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Gerard Godal onthult vindplaats Rechtvaardige Rechters

De bijdrage werd niet nagelezen door een lid van de redactie
GIERLE – Enkele jaren geleden startte de Kempische kunstenaar, Gerard Godal, een artistieke queeste, Lam Godal genoemd, naar het verloren paneel 'De Rechtvaardige Rechters' van het 'Lam Gods', dat 70 jaar geleden uit de Sint-Baafskathedraal in Gent werd gestolen en nog steeds niet is teruggevonden. In een tentoonstelling, in Antwerpen, geeft hij tips om het paneel alsnog terug te vinden.
maandag 5 maart 2012

Beeldend kunstenaar Godal ontdekte de oplossing voor de mysterieuze verdwijning op het schilderij 'Lam Gods' zelf. Over de aanwijzing zelf wil Godal niets kwijt, omdat iedereen die goed kijkt, nadenkt en er voor open staat, volgens hem de aanwijzing kan zien. Een belangrijke tip is volgens de kunstenaar het Latijnse kruis in de vorm van een doodlopende straat met het letterwoord INRI erboven dat op het kunstwerk is afgebeeld.

Ontplofbaar kunstwerk

De kunstenaar signaleerde zijn ontdekking al geruime tijd geleden aan de gerechtelijke overheden, maar die onderzochten zijn bevindingen nooit. Omdat de kunstenaar daardoor het gevoel heeft dat hij niet echt au serieux werd genomen heeft Godal op eigen houtje het verloren gewaande paneel terug bovengehaald en het als ontplofbaar kunstwerk verpakt in een glazen kast. Je kunt het paneel zelf dus niet zien. Je moet geloven dat het er is. Geloof je het of geloof je het niet? Geloof je erin? Geloof je in iets dat je niet kunt zien of weten? Of geloof je wel dat er iets is?

Wraak

Het kunstwerk van Godal is zo een metafoor geworden als een persiflage voor geloof in abstracte zin of ook voor geloof in de kunst: "Je moet gelovig zijn, anders kun je het niet zien of weten", zegt Godal. Om zijn idee of vermoeden te staven, toont Godal röntgenfoto’s die suggereren dat het paneel er wel degelijk in zit.

De kunstenaar neemt met deze expositie ook wraak omdat het gerecht zijn queeste niet onderzocht, want omdat hij het gevonden paneel niet wil teruggeven, heeft de kunstenaar er een bom van gemaakt. Als je de glazen constructie openmaakt, treedt een zelfvernietigingsmechanisme in werking en ontploft het kunstwerk. 'De Rechtvaardige Rechters' zijn dan volgens Godal voorgoed verloren!

Lijkmaden

Een bijkomende reden waarom Godal het gevonden paneel niet wil tonen, is omdat het in zeer slechte staat is. De vermeende dief, Arsène Goedertier, schreef reeds in zijn brieven dat de elementen het paneel zouden vernietigen, als niet spoedig losgeld zou worden betaald. Goedertier bedoelde wellicht de natuurelementen.

In zijn videoclip Agnus Dei (Latijns voor 'Lam Gods') maakt Godal hier een allusie op. In deze clip overspoelen duizenden lijkmaden het Lam Gods. De gekleurde maden zijn een metafoor voor het anders leven met meer verdraagzaamheid en zachtmoedigheid om met elkaar te kunnen samenleven in het bestaan hier en nu.

Mythe

Gerard Godal slaagt erin de mythe, de illusie van het geloof - het geloof in het (voort)bestaan van de Rechtvaardige Rechters - in stand te houden. Het kunstwerk dwingt tot nadenken over geloof in abstracte zin, maar ook over geloof in de kunst. Het concept Lam Godal is niet louter een zoektocht naar de Rechtvaardige Rechters, maar het is ook een vraagstelling rond maatschappelijke en sociale onderwerpen: de zin van het leven, racisme en (on)verdraagzaamheid, leven en dood, leven na de dood en leven voor de dood.

Genade

Waar de kunstenaar het paneel Rechtvaardige Rechters heeft gevonden, wil hij absoluut niet kwijt. Dat is explosieve informatie. Het blijft zijn geheim. Iedereen die de website grondig bestudeert en de tips en aanwijzingen volgt, kan de locatie ontdekken.

Van de locatie zelf heeft Godal ook een schilderij gemaakt. Als laatste tip geeft Godal nog de volgende aanwijzing: ‘Misericordias Godalis in Aeternum cantabo' – Ik zal de genade van Godal voor altijd zingen – een spreuk die volgens Godal een rechtstreekse verwijzing is naar de vindplaats van de Rechtvaardige Rechters.

Praktisch: Lam Godal – Galerie Ludwig Trossaert – Museumstraat 29, 2000 Antwerpen – Gratis toegankelijk van maandag 9 april tot en met zondag 15 april 2012.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.