Advertentie

zondag 12 februari 2012

Athene brandt

Met tienduizenden trokken ze in Athene de straat op om te protesteren tegen de nieuwe besparingsgolf. Redelijk snel liep het volledig uit de hand. "Het politiek systeem in Griekenland zal na vandaag nooit meer hetzelfde zijn", meldt correspondent Bruno Tersago aan de telefoon.
DeWereldMorgen.be -
DeWereldMorgen.be -
DeWereldMorgen.be -
DeWereldMorgen.be -

Bruno Tersago: "Het is allemaal zeer vreedzaam begonnen zondagnamiddag tot de politie rond halfzes de eerste traangasgranaten is beginnen af te vuren. 

Mikis Theodorakis en Manolis Glezos waren een toespraak aan het houden. Ze riepen het volk op om in opstand te komen. 
Manolis Glezos haalde op 18-jarige leeftijd de nazi-vlag van de Acropolis naar beneden; een daad waarvoor hij door de Duitsers is gevangen gezet en gemarteld. Mikis Theodorakis is een bekende componist die tijdens de dictatuur in de gevangenis heeft gezeten en verbannen werd. Dit zijn symbolische, haast mythische figuren, hier in Griekenland. 

En dan plots stonden deze 86- en 89-jarigen in wolken traangas waarna het zeer snel helemaal ontspoorde. De mensen werden in de kleine straatjes geduwd. Er werd ook massaal traangas ingezet, en het gaat echt wel om zeer straf spul. 

Rond Syntagma heeft men alle marmeren trappen stukgeslagen om die te gebruiken om de politie aan te vallen. Dan zijn de 'gemaskerden' barricades gaan opwerpen die ze in brand hebben gestoken. Er is ook een tiental grote branden in Athene.  Banken, winkels met luxeartikelen en een Starbucks zijn momenteel aan het branden. Het is een zeer hallucinant beeld, je ziet de gloed van de branden.

Momenteel wordt er gevochten in de kleine straatjes. Veel betogers blijven liever uit de buurt van het parlement, ze blijven in de kleine straatjes, in de hoop dat de politie hen daar niet zal aanvallen. Het ziet ernaar uit dat de politie nu ook in die kleine straatjes aan het vechten is.

Ik heb mensen gezien die over de auto's liepen om aan de politie en het traangas te ontsnappen. Naar mijn gevoel is de politie deze keer wel zeer snel overgegaan tot geweld.

In het parlement waren er zondag alweer 10 leden van de meerderheid die aankondigden dat ze niet zouden meestemmen. Het ziet er naar uit dat de voorstellen toch een meerderheid zullen krijgen in het parlement. Toch is het nu al duidelijk dat deze beslissing het Griekse politiek landschap volledig zal hertekenen. Het politiek systeem in Griekenland zal na vandaag nooit meer hetzelfde zijn."

Vond u deze bijdrage de moeite waard? Geef ons dan uw fair share.

Klik hier om DeWereldMorgen.be te steunen via overschrijving.

Reageer (Spelregels)

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Reacties

De politie ontsnapt aan de

De politie ontsnapt aan de verhoging van de pensioenleeftijd.
Nu weet je waarom!

Goei punt dana, ik was

Goei punt dana, ik was hetzelfde aan het denken...

zet de transportmagnaten het mes op de keel

De enige manier om het tij te doen keren is die miljardairs het mes op de keel zetten. maar probeer dit maar eens te bewerkstelligen als uitgemolken bevolking. De besparingsmaatregelen moeten er komen omdat er anders zware instabiliteit en grilligheid gaat ontstaan in dit geruineerd land.

Besparingen op wie zijn schouders??? Op zij die nu al niets meer hebben. Dat is hetzelfde als een rat de een riek in een hoek drijven. Dat beest vecht zelf door als het doorspiest wordt.

De plot die zich daar voordoet is in onze contreien nog niet eens zo lang geleden het onderwerp van de dag geweest. Kijk maar even een 100 tal jaren terug. Wat is honderd jaar in de sociale geschiedenis? niets.

Het is schrijnend hoe onverschillig de jonge generatie NU reageert op zulke ontwikkelingen. "Ze hebben het zelf gezocht, die luie Grieken". "Het moest al veel eerder gebeurd zijn" "Het is een land vol profiteurs".

Wanneer je de redactie van de VRT afspeurt naar materiaal rond dit onderwerp, dan zie je triestig oppervlakkige informatie. "De Grieken hebben een stevige betogingsreputatie, maar nu is het toch wel erger, wat denk u ervan?" Dat is dan een vraag vanuit het nieuwsanker naar een interviewer ter plaatse.... Er wordt met geen woord gerept over het pijnlijke contrast tussen extreem rijke rederijen en de man in de straat die zich op terras 1 consumatie voor een hele namiddag kan veroorloven.

En nog moet er bespaard worden op de kap van de burger. Het land moet maar eens zijn geloofwaardigheid terugwinnen... De inrichtende macht zal geen gezichtsverlies lijden. Wel de burger een harde les in hun strot rammen. Want zij hebben ervoor gezorgd dat het land ten onder ging.

Zolang de fiscale paradijzen de wereld niet uit zijn, zullen we deze toestanden met de regelmaat van de klok blijven terugzien.

Ons deert het niets, want onze portomonnee lijdt er niet onder. En zolang er met onze centen niets gebeurt, kan de rest ons niet deren. Dat ze maar verder sukkelen, het is hun eigen stomme fout.

Wij stomme belgen, ja we zijn zo lomp als een achterdeur, zullen pas wakker schieten, als blijkt dat we ons abonnement op digitale televisie niet meer kunnen betalen. Want dan kunnen we niet meer nar VTM of VRT kijken.

Het linkse luik in ons lome belgenland is eindelijk terug in een opwaartse gang. Maar reken de socialisten maar niet meer bij die kliek. Zij die gestreden hebben in de modder van de Aalstse armoedige stegen. In een tijd dat rode vlaggen verboden ware in de straat, Met verregaande gevolgen als met dit verbod negeerde. zij strijden niet meer voor de OCMW's, de ziekenfondsen, de pensioenen, en alle andere verworvenheden waarvoor velen zijn gesneuveld.

Ik steun met heel mijn hart de overlevingsdrang van onze Griekse bondgenoten. Zij zijn tenslotte nog altijd lid van ons fantastisch Europa.
Moest ik weten hoe ik daadwerkelijk kan bijdragen in hun strijd, op welk gebied dan ook, ik teken direct.

VRT

Op de redactie.be was het zoals vanouds. Het is weer de schuld van een kleine groep extreemlinkse jongeren. Wie kijkt of luistert er nog naar de VRT? Kan ik op mijn belastingsbrief AUB aankruisen dat mijn geld niet naar deze zender gaat?

zet de transportmagnaten het mes op de keel

Helemaal eens. 't wordt tijd dat wij ook meer op straat komen maar ben bang dat de Vlaming denkt dat hij buiten schot blijft. Hou het volk kalm met "brood (het enige dat nog betaalbaar is) en spelen (stomme "reality"shows op TV). Wanneer we eindelijk wakker worden en op straat zullen komen is het al veel te laat...

Vlaanderen onafhankelijk!

" Het lome "Belgenland" van Geert Peeters zou indien het splitste, een dynamiek zonder voorgaande kunnen geven in Europa.
Een voorbeeld voor Griekenland, Europa en de rest van de wereld!
Tjechië, Slovakije, Malta, Litouwen en tal van andere landen gaven het voorbeeld dat als alle neuzen indezelfde richting staan en men vast van plan is als een goede huisvader het land te besturen met respect voor alle burgers en bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren.

Daar zit nu juist de eeuwige

Daar zit nu juist de eeuwige discussie. Liegt het aan de bevolking dat ze lui en corrupt is? Is de waal echt lui en corrupt. Of zijn onze wetten niet aangepast aan de huidige situatie?
Denkt u echt dat de waal moest hij de kansen en de middelen krijgen op zijn gat zou blijven zitten?
Bent u al eens in charleroi geweest? Heeft u daar al eens door een arbeiderswijk gelopen?

In Vlaanderen zijn gelijkaardige gebieden. Kijk maar naar Ronse, Roeselare, dendermonde en de hele textielstreek. Zijn die lui om te gaan werken. Ik zou zeggen, draai daar ook de kraan maar toe. Die brengen toch niks op. Ze hadden in de tijd maar op tijd moeten diferentieren in plaats van alleen op textiel te gokken. Je kon toch van kilometers ver zien aankomen dat de aziatische markt de textielsector ging kelderen. Zij treffen even weinig schuld als de walen. De bevolking heeft bijzonder weinig vat op economische evoluties. Dat is altijd zo geweest sinds de industriele revolutie

Laat het nu griezelig gelijkaardig zijn in de waalse zware industrieen. De kolen vielen weg, dus ook de werkgelegenheid. Maar vergeten we niet allen dat in barre economische omstandigheden in Vlaanderen, de Walen ons met open armen hebben onthaald en hebben voorzien van werkgelegenheid. En neen, geen slavernij en uitmelkerij, zoals jullie misschien zouden verwachten. Er zijn massa's geldstromen van Wallonie naar Vlaanderen. Hoe lang voeden we Wallonie vanuit Vlaanderen? van in de jaren 60? 40 luttele jaren. de omgekeerde stroom heeft veeel langer bestaan. Hebben de Walen geschreeuwd voor onafhankelijkheid? Ik dacht het niet.

Dat zou je moeten weten, vooraleer je van mening bent dat de kraan moet toegedraaid!

Hoeveel mensen weten in detail hoe het met de huidige economie in wallonie gesteld is? Denk je binnen 10 jaar nog een lui en onderontwikkeld wallonie aan te treffen? Als je de kraan toe draait wel. Want dan duw je een net boven gekomen zwemmer terug onder water. En dan kan je inderdaad zeggen, Zie je wel dat ze er niks van bakken.

Je gaat wellicht wel met plezier op vakantie in Wallonie. Maar solidair zijn met luieriken dat doen we toch niet zeker.

Ik kan je een ding meegeven. Een waal is een solidair mens en zal zijn medemens helpen. Ik heb mijn grote twijfels over ons vlaams volkje. Dat zegt niet alleen eigen volk eerst, maar eveneens mijn gezin eerst, en als het ook nog kan, eigen ik eerst.

@Geert

In contact met mensen uit Wallonië kom ik eveneens tot de conclusie dat het sociale engagement en het gevoel voor solidariteit in Wallonië ontzettend groot is en dat Walen daarbij geen onderscheid maken tussen zichzelf en Vlamingen - we zijn allemaal Belgen, samen sterk. Ook de gastvrijheid en tolerantie zijn in Wallonië zeer groot, naar mijn mening aanzienlijk groter dan in Vlaanderen. Naar mijn mening heeft het verschil te maken met onze historische achtergrond en de invloed van de katholieke kerk: Vlamingen zijn conformisten en schikken zich ontzettend gemakkelijk naar autoriteit, dit maakt dat Vlamingen - door de band genomen - veel minder tolerant zijn ten overstaan van iedereen die zich niet of minder conformistisch opstelt. Uiteraard kan/mag men niet veralgemenen en heb ik niet de bedoeling om de communautaire tegenstellingen op de spits te drijven. Overigens, onderzoek met betrekking tot de multiculturele samenleving (cf. Sniderman & Hagendoorn, 2009) heeft immers aangetoond dat er een correlatie bestaat tussen conformisme en intolerantie: een samenleving met een tendens naar conformisme is intoleranter ten opzichte van 'anderen'.

* Sniderman, P. M., & Hagendoorn, L. (2009). When ways of life collide: Multiculturalism and its discontents in the Netherlands. New Jersey, US: Princeton University Press.

Karrim 'Hoc

Ik kom net terug van een tweedaagse orientatiewandeling in de bossen rond Chimay. De organisatie is op en top waals. De vriendelijkheid en hartelijkheid is grenzeloos.
Die mensen ontvangen ons vlaminkskes elk jaar met open armen. Elke zaterdagavond na de eerste tocht eindigt de dag met een heus kampliederfestijn. Vlamingen zingen mee met de Walen en omgekeerd. DAN voel ik me echt fier als Belg. Ik heb respect voor de Waalse burger. Hoedje af voor deze lieve mensen.

awel grand guignol, daar ben

awel grand guignol, daar ben ik het nu eens helemaal eens mee.
maar we wijken wel wat af van het onderwerp.

Daarom heb ik een blogbericht

Daarom heb ik een blogbericht opgesteld om samen een beter zicht te krijgen over de Griekse situatie. Het is een lijst van vragen die ik mezelf vanuit een kleine machteloosheid stel.
http://www.dewereldmorgen.be/blogs/geertpeeters/2012/02/13/foster-parent...

@hans delannoye

Blijkbaar is het water de ene keer al wat minder diep dan de andere! ;-)

Griekse avond

Enkele Brusselaars met familie in Griekenland organiseren een 'Griekse avond' met eten en een presentatie over de toestand. Wij houden onze Griekse avond in Ekeren (EVA-centrum) op vrijdag 1 juni. De opbrengst gaat naar de Griekse stakers.

Analogieen

Mijn excuses dat ik zo veel naar de daensistische periode verwijs, Maar er zijn zo griezelig veel analogieen. En neen, ik heb niet alleen de film gezien, maar ook het boek gelezen.
De film was een kaskraker. Maar het boek zou dat evenzeer mogen zijn, want het gaat nog veel dieper in de materie.
Eigenlijk is het een zeer gedetailleerd naslagwerk, dat een zeer duidelijk beeld schept over wat er cruciaal is in een sociale strijd. En die elementen zijn heden ten dage nog steeds even geldig.

aanvulling op de griekse avond : Tijdens stakingen rond de eeuwwisseling in 1900, trokken arbeiders te voet door vlaanderen EN walonie om geld te verzamelen om de stakers het hoofd boven water te houden. Armen die armen steunden. Want vanuit de vermogenden was niets los te peuteren. Er wordt nu gekakt op de Walen omdat het dikke profiteurs zijn. Iedereen is blijkbaar vergeten dat een Waal in dramatische tijden solidair is, zelfs voor anderen buiten hun gemeenschap. Dat zijn wij vergeten.

Er waren periodes toen de Waalse economie volop draaide, dat er spoorlijnen werden aangelegd om kansarme vlamingen in de vlaamse ardennen te transporteren naar de Waalse mijnen. Vlamingen kregen een kans om in de Waalse mijnen te gaan werken.

Ga nu maar eens na of de Walen welkom zijn in onze economie.....

Ik blijf er bij. We zijn vergeten van waar we zijn gekomen. De uitlopers van een sociale strijd gaan hooguit een paar generaties mee. Dan begint het hele verhaal opnieuw.

We hebben vandaag "de wereld morgen", Maar veel te weinig mensen weten dat het bestaat. Vooral de jongeren hebben geen flauw benul van het bestaan hiervan. Laat staan dat het hen interesseert. Praten over sociale en politieke materie tegen jongeren wordt als ongepast bestempeld

ik zeg altijd : ken uw geschiedenis....

Overtuigend gezegd... ik ben

Overtuigend gezegd... ik ben het er volledig mee eens!!!

Daens

Daens was inderdaad ook een flamingant die koos ( zoals in het evangelie) voor de meest kwetsbaren!

Daens

In de film wordt in tegenstelling tot de realiteit vrijwel geen aandacht besteed aan de Vlaamse taalstrijd van deze eminente voorvechter voor zijn Vlaanderenland, zijn vaderland!
(deze verminking van de geschiedenis werd zelfs met opzet geillustreerd met een rebelse haartooi in tegenstelling toen het dan modieuze kort geknipte priesterhoofdje)

Het was vooral iemand die

Het was vooral iemand die opkwam voor de zwaksten. Hij is uiteindelijk in het parlement geraakt dankzij de brusselse arbeidersgemeenschap. Niet via de Aalstse zoals velen denken. En zijn broer Pieter was het die na zijn dood werder geknokt heeft voor de centrumgerichte christendemocratische stroom.

Het grappige is dat uiteindelijk de conservatieve katholieken, die het daensisme met de grond gelijk probeerde maken, met behulp van de Rooms katholieke kerk, zijn gaan samenwerken met de daensisten. Uiteindelijk is hier de christendemocratie uit ontstaan.

Ook niet te onderschatten is de strijd die ook de liberalen hebben gestreden voor fundamentele rechten. Zij die nu aanleunen tegen het neo-liberalisme werden rond 1900 ook zwaar vervolgd. Zijn hebben meer nog dan de daensisten samen met de socialisten gewerkt aan het oprichten van werkliedenbonden, cooperatieven en ziekenfondsen.

Alleen de ziekenfondsen en werkliedenbonden zijn tot op heden bestaande. De cooperatieven zijn van de aardbol verdwenen. Zij het niet dat net daar weer een sterke opgang te merken is. Er worden weer groepsprojecten met eigen aandeel en winstdeelname opgezet.

Triodos en ecopower zijn voorbeelden. En er zullen er nog meer komen, op het moment dat de citroen is uitgeperst. Op het moment dat je moreel wordt verplicht om uw brood bij uw werkgever te kopen! Als je die dan nog hebt......

Solidariteit

.... moesten de vakbonden écht bekommerd zijn om de mensen-in-armoede in Vlaanderen zouden ze op en rond 17 oktober, de werelddag tegen armoede massaal mobiliserenen op strat komen.

Griekenland

Echte solidariteit is de kant kiezen van de zwaksten: de opbrengst (van één of andere manifestatie) zou u dan schenken aan de armsten!

athene

http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120212_102
De standaard is blijkbaar de enige die een fotospecial brengt. Waar blijft De Morgen ?

beeldverslag

en het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad en 't Pallieterke ?

Rechtvaardig geweld

Het verzet tegen het 'systeem', breidt zich uit naar brede lagen van de bevolking die slachtoffer zijn van het casino kapitalisme. Wat zich in Griekenland afspeelt mogen we in België verwachten. De vandaag zeer zinvolle geweldloze Occupy-beweging wordt dan een vage herinnering aan naïeve tijden.

Er wordt hier naar Daens verwezen, de film, het boek van L.P. Boon. Er is méér. Dichterbij was er de langdurige algemene 'pre-revolutionaire' staking van '60-'61. Er vielen doden onder de kogels van de rijkswacht.

Als puber en als jonge militant van het ABVV trok ik in Antwerpen op met duizenden woedende dokwerkers en metaal arbeiders die in het stadscentrum deze moordenaars frontaal aanvielen. Sindsdien zit het klassenbewustzijn in mijn genen. ('Staking '60-'61) (1)

Sindsdien ben ik géén pacifist, géén aanhanger van Ghandi en principiële geweldloosheid. Geweldloosheid is een bruikbare tactiek, niets meer, niets minder. Het geweld van de massa in Griekenland is rechtvaardig tegen het staatsgeweld in handen van enkelen. De 99% tegen de 1%.

Naast het zich trainen in geweldloos verzet als tactiek is het nodig het gebruik van geweld in theorie en in de praktijk te bestuderen. Voor het te laat is... ('Marxisme, geweld en klassenstrijd') (2)

1 - ' '60-'61' www.issuu.com/abvv/docs/staking_60_61

2 - ' Geweld en klassenstrijd'' http://www.marxists.org/nederlands/valkhoff/1930/1930geweld.htm

geweld heft geen zin, want

geweld heft geen zin, want lokt altijd tegengeweld uit, en dus ook daar geldt de macht van de sterkste. geweld bestuderen is natuurlijk wat anders, dat kan zeer leerzaam zijn.
ik ben er echter niet van overtuigd dat de doorsnee griek die daar op het plein stond marmeren trappen kapotgeslagen heeft, ik ben er wel quasi zeker van dat dat relschoppers waren. en ik wil me dan niet uitspreken of die links of rechts ware, wat mij betreft geen van beide, want dat soort heeft zelden oog voor zulke in hun ogen trivialiteiten als klassenstrijd. of misschien moet ik zeggen ik hoop dat de griekse burgers zich niet tot zulke daden laten misleiden.

UVRM

Als men de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) leest, kan men niet anders dan concluderen dat het beleid van de trojka (Europese Commissie, ECB, IMF) een misdaad tegen de menselijkheid is, temeer omdat de mensenrechten systematisch worden uitgehold ten voordele van het kapitalisme. Misschien is het interessant om de Preambule van de UVRM een keertje door te nemen:

"Overwegende, dat erkenning van de inherente waardigheid en van de gelijke en onvervreemdbare rechten van alle leden van de mensengemeenschap grondslag is voor de vrijheid, gerechtigheid en vrede in de wereld; Overwegende, dat terzijdestelling van en minachting voor de rechten van de mens geleid hebben tot barbaarse handelingen, die het geweten van de mensheid geweld hebben aangedaan en dat de komst van een wereld, waarin de mensen vrijheid van meningsuiting en geloof zullen genieten, en vrij zullen zijn van vrees en gebrek, is verkondigd als het hoogste ideaal van iedere mens; Overwegende, dat het van het grootste belang is, dat de rechten van de mens beschermd worden door de suprematie van het recht, opdat de mens niet gedwongen worde [sic] om in laatste instantie zijn toevlucht te nemen tot opstand tegen tyrannie [sic] en onderdrukking; Overwegende, dat het van het grootste belang is om de ontwikkeling van vriendschappelijke betrekkingen tussen de naties te bevorderen; Overwegende, dat de volkeren van de Verenigde Naties in het Handvest hun vertrouwen in de fundamentele rechten van de mens, in de waardigheid en de waarde van de mens en in de gelijke rechten van mannen en vrouwen opnieuw
hebben bevestigd, en besloten hebben om sociale vooruitgang en een hogere levensstandaard in groter vrijheid te bevorderen [...]" (UVRM, http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/dut.pdf )

De UVRM werd opgesteld na de barbarij van W.O. II en in het bijzonder na de perverse uitwassen van het fascisme, om op die manier universeel geldende mensenrechten af te spreken. Alle landen die lid zijn van de VN hebben de UVRM ondertekend. Echter, vandaag blijkt - overigens niet enkel in Griekenland - de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet meer dan een vodje papier te zijn. De leden van de trojka moeten dringend ter verantwoording geroepen worden. Naar mijn mening dienen de verantwoordelijken wegens misdaden tegen de menselijkheid (cf. UVRM) te verschijnen voor het Internationaal Strafhof in Den Haag.

De 'linkse' fracties in het Europese Parlement zouden al kunnen beginnen met een motie van afkeuring jegens de Europese Commissie in te dienen. Weliswaar zullen de 'rechtse' fracties die motie niet ondersteunen, maar het zou alvast een duidelijk signaal zijn. Eigenlijk wordt hierdoor duidelijk dat het Europese Parlement, als het erop aankomt, niks te zeggen heeft ten overstaan van de dictatuur van de Europese Commissie.

Griekenland en onze media

Ik hoef aan, de te lezen commentaren hier , werkelijk niets toe te voegen. Nagels met koppen. Als de Belgen denken dat het " een ver van mijn bed show is" , dan vergissen ze zich. Griekenland is een testcase , zo kan " het kapitaal" ( lees en de door het kapitaal verziekte politiekers) natrekken tot wat hun " Beleid" kan leiden. Wel , we hebben er nog het laatste niet van gezien, ik bedoel van de weerbaarheid van de slachtoffers , de werkende mens.
En , de VRT , jammer maar helaas , het zijn de spreekbuizen van die 1%, en dat totdat al die journalisten , de zgn. vijfde macht in ons land , aan de lijve zullen ondervinden , tot wat hun gepolitiseerde verslaggeving kan leiden. Als het over bv. Iran gaat, dan zijn ze bij de pinken om hun eenzijdige commentaren te geven. Zo ook als het over Griekenland en verder .. Europa gaat , dan zie je enkel wat mag getoond worden en daarmee stopt het . Sukkelaars .

Twee noodzakelijke G's

Ik ben het niet helemaal eens dat geweldloosheid niets opbrengt. Dat is de laatste decennia meermaals gebleken. (Oost-Europa, de Arabische lente). Maar anderzijds is er wel een grens aan het geweldloos verzet, en is tegengeweld dan wel gelegitimeerd. Vandaar mijn twee G's : Gandhi én Guevara - together we change the world. Geweldloos zolang het kan, met gerechtvaardigd tegengeweld als het moet.

geweld

geweld is een uiting van onmacht (en omgekeerd evenredig met de waarden van een ware democratie).

Onmacht

Als we zouden nagaan wat de doorsnee Griek nog in de pap heeft te brokken, dan vrees ik dat we hier onbetwistbaar over onmacht spreken. Niets triggert het overlevingsinstict zo sterk als onmacht en angst.

Dit is een perfect normale reactie. Men vecht letterlijk om te overleven. De andere mogelijkheid is uit het leven stappen.
Er is simpelweg geen ruimte meer voor gelatenheid. Zo van "Bwa we zien wel wat er komt" is niet meer voor de Grieken weggelegd. Wij hebben die gevaarlijke ruimte nog, totdat er fundamenteel aan onze overlevingscenten wordt gezeten. Dan pas komt men in actie.

Kudden dieren hebben zeer gelijkaardige reacties. Zolang ze niet met het leven bedreigd worden, zullen ze vluchten.
Wanneer ze uitdrukkelijk worden aangevallen, gaan ze als groep in de tegenaanval.
Men ziet zulke scenario's bij buffels in Afrika, Maar ook zebra's bezorgen leeuwen soms stevige hoofdpijn met hun achterpoten.

Dit is overlevingsgeweld. Wil ik daarmee gewelddadig gedrag bij de mensensoort goedkeuren. Neen, maar het is een perfect natuurlijke reactie. Moest de mens zich volledig laten heersen door zijn goede moraal, dan was hij reeds lang uitgestorven.

Schulden

Als ik schulden maak, word ik doorgaans niet op de handen gedragen. En terecht!
Een staat, (in het beste geval een goede volksgemeenschap ) heeft dezelfde taak als elk individu of gezin om zij huishouden goed te beredderen. Schulden vrij . In dit overjarig en kunstmatig koninkrijk, sinds decennia geregeerd door dezelfde partijen missen ze ook elke greintje gezond verstand, en niet alleen in Griekenland. (dat anno 12-2-2012 in brand staat).

Wallonië

"Wallonië, het Griekenland aan de Maas... "(Johan De Wit op de Ijzerwake 2011)

Bezint voor je zulke

Bezint voor je zulke uitspraak doet. Ik denk dat je niet eens de moeite gedaan hebt de andere reacties te lezen. Misschien is het best om uw antwoord ook wat te staven. Reacties zonder enige fundering komen hol over. En dat is nu net het kenmerk van populisme. Oppervlakkige oneliners

Vlaams-nationalisme

Vlaams-nationalisme en solidariteit zijn tegengesteld aan elkaar, omdat het nationalisme een onderscheid maakt tussen verschillende bevolkingsgroepen door de ene cultuur boven de andere te stellen en dat is iets wat solidariteit juist niet doet.

De teloorgang van het begrip solidariteit

Zegt de Jef tegen de Charel: "Zeg Charel, laat mij uw centen bijhouden, ik kan ze een tijdje uitlenen aan de Swa, we krijgen wat méér terug en we verdelen de opbrengst, wa gij?"
"'t Is goe, Jef, doe maar, ik vertrouw u," zegt de Charel.
Maar de Jef leent de Charel zijn centen niet uit aan de Swa. Nee, hij speelt ermee op de paarden, verliest alles en zet zich ook nog eens in 't schuld.
Waarop hij aan de Charel moet toegeven dat hij al die zijn centen heeft verspeeld.
En wat gebeurt er nu?
Krijgt hij van een kwaaie Charel een lel op zijn smoel? Of vliegt hij, dief en bedrieger zijnde, in den bak?
Niks van.
Hij vraagt nondedju aan de Charel om hem terùg centen te geven, om zijn schulden af te betalen en om terùg op de paarden te kunnen wedden.
En de Charel?
Die doet dat.

Uit solidariteit...

Casino "Kapitalismo"

Zeer juist, het principe van de Jef en de Charel is van toepassing op de wijze waarop we massaal de banken hebben moeten redden. Die banken hebben hun gedrag nog steeds niet veranderd en zijn terug volop aan het gokken in casino "Kapitalismo".

oorzaken van de Griekse crisis in 2 minuten in VRT reportage

http://www.deredactie.be/permalink/1.1218646

Bij monde van een in Nederland gestudeerde zelfstandige bedrijfseconoom leren we de oorzaken kennen:

- miljarden in Olympische Spelen van 2004
- te veel geld in overheidsinvesteringen die niet altijd rendeerden, Olympische Spelen daar een voorbeeld van. (Gepluimd door private bouwbedrijven.)
- het halen van Europse subsidies geïnvesteerd in consumptie
- 10 jaar wanbeleid.

Voila, nog eens het zoveelste bewijs van het failliet, de schraalheid, de armoede van de berichtgeving in de mainstream media.
VRT=VerroTTeTelevisie.

Athene brandt

Jammer, dat wij zo van mening verschillen over wat er in Athene is gebeurd. Die jongeren met die bivakmustsen waren niet de Griekse bevolking die nu lijdt onder de bezuiningingsmaatregelenen, maar gewone hooligans, die je op elk voetbalveld in heel Europa kunt vinden. Als je voor een gerechtmatige zaak strijdt hoef je geen winkels te plunderen en anderman's auto's in de brand te steken. Het was duidelijk te zien dat de politie juist veel te laat met traangas begon. Vergeet niet dat die agenten daar ook voor een maandsalaris van 1100 euro hun plicht staan te doen. Moeten ze zich dan dood laten gooien door vechtende jongeren die nog nooit een slag hebben gewerkt en dat zeker niet van plan zijn ook.

@Ingrid

Ik nodig je uit om op mijn blog te reageren moest je een bredere context hebben over de situatie daar. Het is net het gebrek aan informatie dat mensen doet "Gissen" naar de essentie. En dat is nu juist iets dat nergens toe leidt. Mij lijkt, afgaande op jouw achternaam, dat je mogelijks van Griekse afkomst bent.
Ikzelf zit ook met massa's vragen rond de Griekse questie. Maar nergens blijkt diepgaande informatie beschikbaar. Nergens een geschiedkundig luik. Nergens economische historiek.
Wat je wel vindt zijn oppervlakkige, sterk gecondenseerde conclusieve nieuwsflarden ala : 10 jaar wanbeleid, corruptie, en dergelijk.
Maar wat houdt nu juist dat wanbeleid in? waar vindt je concrete voorbeelden? Ik ben een technisch geschoold iemand, en wellicht zoek ik naar feiten om zo de situatie beter te begrijpen.

Angst voor 'de straat' ?

@ Beste Ingrid Osephius : 'Niet de Griekse bevolking'? Is Mikis Theodorakis die bestookt werd met traangas granaten maar een 'gewone hooligan' ? Hij noemt dit terecht een aanslag op zijn leven door die agenten 'die ook maar voor een maandsalaris van 1.100 euro hun plicht doen'. De SS-beulen in de nazi uitroeiing kampen deden ook maar 'hun plicht'. Zij die tijdens het Griekse kolonelsregime verzet strijders aan piano snaren ophingen ook. De Griekse bevolking is ook dàt niet vergeten. Evenmin als ikzelf die indertijd mede van uit de Communistische Partij (KPB) Griekse politieke vluchtelingen in Antwerpen opving. Die betrokken was bij levensgevaarlijke illegale contacten met de anti-fascistische ondergrondse van Mikis Theodorakis.

Ingrid Osephius, vriendjes zullen we wellicht nooit worden. 'Jammer, dat wij zo van mening verschillen...' ? Harde strijd is nooit 'leuk'. Wat nu in Griekenland geschiedt zal binnen niet al te lange tijd ook in België gebeuren. Een sociaal gevecht voor brood, dat een politieke beweging tegen het regime wordt. Niet door uw ingebeelde 'hooligans' gevoerd, maar door de arbeidersklasse en haar bondgenoten, die zich zichtbaar radicaliseren. Die verplicht worden rechtvaardig geweld in te zetten tegen onrechtvaardig staats geweld. De agressie komt in velerlei vormen van uit het 'systeem'. Die ontwikkeling is volop bezig. Beangstigd dat alles u ? Is dat 'jammer' ? Mij geeft het hoop. (Lees mijn reactie 'Rechtvaardig geweld' en de links er onder).

Ik stond als puber en jonge militant van het ABVV (Syndicale Jeugd) op de eerste rij tijdens de 'pre revolutionaire' langdurige algemene staking van '60-'61. Ook ik gooide kasseien naar rijkswachters die maar 'hun plicht' stonden te doen. Het was een levens les van op 'de straat'. Er vielen doden, de woede van de bevolking in Vlaanderen, Wallonië en Brussel was enorm. Het was een voorbeeldige beweging die het 'systeem' op haar grondvesten deed daveren. Die niet 'leuk' was of 'jammer'. Die vergelijkingspunten had met de huidige Griekse situatie. Getergde brave mensen worden in een mum van tijd geharde militanten in het gevecht tegen het regime. Nooit werd vooruitgang geboekt zonder dergelijke gevechten.

Lees over '60-'61' dit ; www.vonk.org/201011162664/50-jaar-geleden-de-algemene-staking-van-60-61.htm

heiligen?

koen
het is niet omdat theodorakis traangas in z'n ogen kreeg (en absoluut ten onrechte), dat die relschoppers heiligen waren, dat is een erg kromme redenatie.
dat soort geweld komt volgens mij niet van een verontruste of zelfs wanhopige burger, ook voor mij is dat was hooliganisme. en de politie dan met SS-beulen vergelijken, is er duidelijk over. de grieken die ik ken (wonen natuurlijk in belgie) begrepen het ingrijpen van de politie, al was dat ingrijpen op z'n minst ongelukkig, maar misschien had sneller ingrijpen de betere oplossing geweest. want de meeste grieken staan ook niet achter dit geweld. ze protesteren, maar begrijpen ook dat er een probleem is dat om een oplossing vraagt. en ze beseffen best dat het iedereen pijn zal doen. en dat ook weer eens dezelfden er zullen aan ontkomen.
geweld is nooit gerechtvaardigd en moet ten allen prijze vermeden worden, want geweld, heeft nog nooit een oplossing gebracht, zelfs niet voor de overwinnaars, kijk maar naar jezelf, gewonnen en toch nog altijd verbitterd over een zaak van bijna 70 jaar geleden. althans, zo klink je toch.

sociale strijd

Sociale strijd die essentiele fundamenten aankaart, heeft in het verleden nog nooit vreedzaam verlopen. Is dit een vrijgeleide om er volop op los te kloppen? Natuurlijk niet.
Maar mijn vraag blijft naar de reporters toe. Hoe radeloos is de Griekse burger? We kunnen er hier enkel naar gissen....

Vecht voor je rechten

@ Hans, stond u zelf reeds oog in oog met flikken 'die ook maar hun werk doen' ? Werd u zonder ernstige aanleiding als een gangster weggesleept en willekeurig gearresteerd ? Kent u het effect van traangas en de wapenstok ? Beseft u hoe de politie individueel en in groep provoceert ? Kortom, hebt u door dat de 'gewapende arm' van het 'systeem' aan de basis ligt van massaal veel geweld en hoe die gewelddadige organisatie ontaard in een moordmachine ?

Een samenleving zonder politie is fictie. Politie, justitie zijn noodzakelijk. Misdaad is 'des mensen', er moet tegen opgetreden worden. Ik heb het dan over mijn wijkagent of de vele rechercheurs die ik ken, die hun taak naar behoren en binnen de wet humaan uitvoeren. Ook zij schamen zich over de uitwassen van hun collega's die het instrument zijn van wat agenten steevast en cynisch 'die van boven' noemen wanneer ze een bevel uitvoeren dat 'er over' is. Daarom is het in brand steken van banken en symbolische gebouwen voor 'gezag' terecht in een situatie als deze in Griekenland. De volkswoede heeft haar rechten en maakt haar wetten. Overschrijdt onaanvaardbare wetten. 'De wet is logen'... is een zin uit het socialistisch strijdlied 'De Internationale'. Zo is dat.

'Geweld heeft nog nooit een oplossing gebracht', meent u. Geweld ligt in België aan de basis van het algemeen stemrecht en de sociale zekerheid waar van u profiteert, om maar iets te noemen. Ik pleit niet voor geweld als zaligmakend. Vreedzaam verzet zoals stakingen en dat van de bewust makende Occupy-beweging is tactisch juist en bruikbaar. Met enig historisch inzicht kan men evenwel weten dat een te grote, gevaarlijke bewustwording van de massa, met geweld onderdrukt zal worden. Het leugenachtig geweld van de media, het fysieke geweld op straat. Altijd.

Fysieke agressie tegen meningen en 'free speech'. Zelfs in het mooie provincie nest Antwerpen, vandaag, waar de spanning stijgt tussen een al bij al naïeve beweging als Occupy-Antwerp, de bevolking en het 'gezag'; Je andere wang toekeren wanneer je geslagen wordt lijkt me niet zo'n goed idee. De Grieken zijn dat niet van plan en geven het voorbeeld.

Hans, u meent : 'Kijk naar jezelf...', '...verbitterd over een zaak van bijna 70 jaar geleden...'. De pre-revolutionaire staking van '60-'61 had vijftig jaar geleden plaats. Dichtbij genoeg om ze zelf aan de lijve meegemaakt te hebben. Ze betekend een historische etappe in een niet eindigende strijd. Een les uit het nabije verleden voor hetgeen nu plaatsvindt. Ook het 'grote vergeten' wordt door dit neo kapitalistische, onder drukkende systeem handig georganiseerd, gemanipuleerd. Zoals in het onderwijs.

Wat niet weet, niet deert. Hou jij ze dom, ik buit ze uit... In de tijd van Daens, in mijn jeugd, nu. Het bewust en strijdvaardig worden van de massa gebeurt echter doorheen het gevecht voor haar rechten. Doorheen de confrontatie, het conflict radicaliseert ze. Ook hier. Mensen zijn verstandiger en moediger dan 'men' graag ziet. Stakingen breiden zich uit. Kijk om je heen.

Zal mijn stad, Antwerpen, 'branden' ? Zat dit land in vuur en vlam staan ? Het is niet onmogelijk. Leer uit de geschiedenis, uit onder meer '60-'61. Ontdek hoe snel en georganiseerd krachtig verzet uit het ogenschijnlijke niets ontstaat. Die algemene staking was geen nederlaag om 'verbitterd' over te zijn. Ze is een na te volgen voorbeeld van klasse bewustzijn dat nog steeds inspirerend werkt.

vecht voor je rechten, maar niet met fysiek geweld

ja hoor, ik heb in mijn jongere periode ook heel wat betoogt, anti-atoommarsen , leuven vlaams, vietnam etc. opgepakt wel, maar nooit slaag gehad van de politie. der vraag is, moet je persé de confrontatie aangaan met een macht waarvan je weet dat ze sterker is, misschien is dat gewoon dom. ik heb genoeg betogingen meegemaakt, en soms wordt de politie ook uitgedaagd (en vice-versa natuurlijk).
ik ben ook een strijder, maar verafschuw geweld. overigens,awat heeft al dat geweld gebracht? niks, want we zitten nog net met dezelfde problemen. en dus heeft geweld geen zin. als je verandering wil, moet dat van onderuit, "subversief" zou ik zeggen, burgerlijke ongehoorzaamheid e.a. werken minstens even goed, maar leidt tenminste niet direct tot lichamelijk letsel.

als ik het over verbittering had, gaat het over je uitspraken over SS-beulen. en het gaat dan niet over vergeten, we mogen zulke dingen nooit vergeten, maar wel vergeven, haat heeft nog nooit een oplossing gebracht.

Advertentie